Därför köper hockeyn cykeln av fotbollen

Fotbollsklubben Gais säljer delar av cykeltävlingen Göteborgsgirot till ishockeyklubben Frölunda för över 1 miljon kronor. Rapporterna om ett allt större affärstänkande i väst-Sverige kommer allt tätare.
Delägarna har gemensamt satt upp ett måpl för Göteborgsgirot. Till stadens 400-årsjubileum 2021 ska de arrangera världens största cykellopp. Foto: Jack Mikrut, TT Nyheter

 

Att de här klubbarna skulle ha gemensamma intressen i ett företag med cykel som affärsidé kunde ingen ana för några år sedan. Men med Gais och tidningen GT som innovatörer blev det ett åhitt som ska generar allt större intäkter.

Det är därför som hockeyn köper cykel av fotbollen.

Affrärsmässiga skäl

Ordföranden Mats Grauers motiverar beslutet om att köpa 40 procent av det bolag som skapas osh som blir fristående från klubbarna:

- Den ena delen är affärsmässig – vi letade efter nya affärer som vi tror på långsiktigt, och Göteborgsgirot är en sådan. Den andra aspekten är att vår inriktning är lite folkhälsa och friskvård, och vi vill vara en del av det i staden. Samtidigt stärker vi vårt varumärke och jobbar mer utanför våra ramar.

Över 3 000 personer medverkade i girots premiärtävling i våras och det med egentligen för lite tid till förberedelser. Nu ser Frölunda en potential i evenemanget och blir ny delägare.

- En bra produkt redan första året. Men den går att utveckla väldigt mycket också. Vi tror att det blir ett stort event som kommer att leva kvar i Göteborg, säger Grauers.

Fristående bolag

GT:s chefredaktör Frida Boisen blev cykelentusiast på kuppen. Hon är nu också en ledamot i Göteborgsgirots styrgrupp.

- Det känns förstås väldigt bra att vi nu får med oss Frölunda som partner i Göteborgsgirot. Frölunda är ett av Sveriges starkaste sportvarumärken.
3-4 maj gäller för Göteborgsgirot 2014 med ett uttalat mål – 3 000 deltagare ska bli minst 6 000.

Fredrik Lundgren, förre Gais-spelaren, placerade skorna på hyllan och blev projektledare för Göteborgsgirot AB. Han ska nu bygga en ny och fristående organisation.

- Bra att Frölunda går in i Girot. Vi får ett ännu starkare stöd i projektet. Frölunda är en väldigt proffsig organisation med stark kompetens.

"Vi köpte inför att rädda Gais"

Mats Grauers drar sig inte för att säga:

- Vi gör det inte för att rädda Gais – utan för att tjäna pengar.

Ytterligare en konsekvens är att krisdrabbade Gais stärker ekonomin och nu förefaller alla hot vara som borta.

Affärstänket i Göteborg blir allt mera utbrett. Kopparberg Göteborg ämnar starta ett affärsnätverk typ BNI.

Frölunda har startat ett dotterbolag som ska jobba med affärsutveckling

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.