Vasaloppet når rekordnivåer

Anders Selling har blivit varm i kläderna som vd för Vasaloppet. Nya Ultravasan är ett av av hans första stora beslut. Mer kommer, han vill utveckla affärstänket för en verksamhet som redan når rekordnivåer.
Nästa år blir det premiär för Ultravasan, nio mil långt, och frågar är hur många som gärna springer i spåret, dvs hela sträcken från Sälen till Mora.

 

Vasaloppet är giganten i idrottens arrangemangsvärld. Det är i Vasaloppets Marknads AB som affärerna genomförs.

- I år går drygt 15 miljoner tillbaka till idrotten i form av funktionärsersättningar, avgifter till idrottsförbund och ägarbidrag, säger Anders Selling och påpekar:

Över 50 föreningar får ersättningar

- Detta är värdet, ersättningen för de ideella insatserna som fördelas mellan föreningar i hela landet.

Drygt 50 föreningar har ersättning, men i sin tur tar de också assistans av ytterligare klubbar.

Men det här med pengar får Anders Selling att betona:

- Vasaloppet är en icke-vinstdrivande verksamhet precis som ägarföreningarna.

Avslöjar siffror

Men vad blir kvar på sista raden, när väl allt är betalt?

Det här är siffror som Vasaloppet sällan vill gå ut med.

Anders Selling gör ett undantag.

Goda år blir det 5-8 åtta miljoner kronor över, dåliga år kan det som skedde ett år bli ett minus på 12 miljoner.

- Det räcker med att det saknas snö...

I konkurrens av 70 sökande

Anders Selling är en son av Mora, men han hade varit borta i 27 år när han kom tillbaka. Som 47-åring sa han ja till jobbet som vd och ytterst  ansvarig i Vasaloppets Hus.

- Nu ser jag tydligare vad det handlar om. När jag flyttade härifrån betraktade jag det som en skidtävling och ett trafikkaos en söndag i mars, skrattar han.

- I dag är det ett fenomen som engagerar och sysselsätter massor av människor, här i bygden plus alla tiotusentals utifrån.

- Jag är fortfarande i den fasen att jag försöker förstå allt. Tror faktiskt att det är bra att betrakta allt med nya ögon.

Bland fler än 70 sökande till tjänsten blev det slutligen en person med gedigen Moraanknytning som fick det eftertraktade jobbet. Många hade gissat på Gunde Svan eller, Torgny Mogren. Det blev i stället en man som en gång hade Mora-Nisse som granne, en gata som i dag heter Mora-Nisses väg.

Marknadsföring utomlands

Nu har han flyttat hem till det föräldrahem som han lämnade som 19-åring. Då hade han  själv mer intresse för alpin skidåkning än den traditionella formen. Med det intresset och en viss hemlängtan har han ofta varit hemma i Mora och blev redan 2010 ordförande i Mora Alpina klubb.

Via studier till i Uppsala och sedan Chalmers i Göteborg gjorde han karriär inom bilbranschen. Han har många år bakom sig på Saab, både i Trollhättan och i Tyskland, innan han också startade eget företag.

Anders Selling har jobbat med att bygga upp varumärken och organisationsutveckling. Med erfarenhet från Europa därtill så är han synnerligen passande för uppgiften. 

Och framtiden för Vasaloppet handlar det till vis del om just utlandet.

- Vi ser över möjligheterna att attrahera en bredare internationell publik.

Relation med många

Men det blir ingen export av Vasaloppet. 

- Nej, vi har tom beslutat att Vasaloppets evenemang uteslutande skall arrangeras i VasaloppsArenan.

Han själv har också varit i St Petersburg, Schweiz, USA och Ryssland och pratat Vasaloppet.

Faktum är att Vasaloppet senast hade 7 085 åkare från 49 nationer och loppet sändes till 17 TV-bolag världen över, allt från Sverige till Mexico och en rad europeiska länder.

- Vi har en relation med åtskilliga människor. Frågan hur vi använder den?

"Får inte ta något för givet"

Fast störst vikt lägger Anders Selling vid allt som sker i och runt Mora och Sälen.

- Att fortsätta vara en väloljad arrangörsapparat, det är det absolut viktigast. Vi får inte ta något för givet.

- Markägare, logistiken, trafiken, där har vi ett ansvar och allt och alla måste behandlas med fingertoppskänsla.

Vasaloppet har en fullständigt unik position med ett intresse från alla håll och kanter året runt.

- Ja, det är en ständig stor efterfrågan och vi har enorma förutsättningar.

Att få springa i spåret

Han betonar:

- Tänk, det tog tio minuter och 48 sekunder, sedan var Vasaloppet fulltecknat  när vi öppnade anmälan senast. Det är en exceptionell efterfrågan och lika med 7,5 åkare per sekund.

Mer eftertraktat kan inte ett arrangemang bli.

Antalet målgrupper utökas nu igen. Ursprungligen lockades endast vältränade skidåkare, sedan kom expansionen med alla tänkbara motionärer av båda könen, därpå tillkom sommarveckorna med cyklister och löpare och nu det senaste, Ultravasan.

Nio mil, första året en gräns med 750 löpare, men bara att få springa i skidspåret är en lockelse för många. Mycket talar för att det blir en succé.

Nya lopp, nya intäkter

I så fall uppstår nya intäkter. Vasaloppet är ägt av IFK Mora och Sälens IF och det finns egentligen inga lönsamhetskrav. De ideella föreningarna vill ha kostnadstäckning och möjligheter till utveckling och som Anders Selling påpekar:

- Tänk om vi får tre snöfattiga vintrar i rad, vad händer?

Han tänker på ekonomin i dubbelt avseende, dels risken att förlora intäkter och dels mobiliseringen med att bygga skidspår trots avsaknaden av snö.

- Det är därför vi måste få ett andra ben att stå på, förklarar Anders Selling.

Här finns möjligheter

Vasaloppets Vintervecka har blivit Vasaloppets sommarvecka. Drygt 66 000 anmälde sig i vintras, 20 000 till sommarevenemangen – det är ett makalöst intresse.

- Men vad händer däremellan? Vi har redan en relation med så många, tänk på att 50 procent av deltagarna varje år är nya. Men hur gör och var förbereder de sig resten av året, träning, teknik och var de ska bo?

- Här finns en kommersiell möjlighet.

Vasaloppsmässan en succé

Få om ens något arrangemang eller förbund eller någon förening har ett så intimt samarbete med sina sponsorer som Vasaloppet.

- Vi har gått från traditionell sponsring till aktiv sponsring. Tillsammans diskuterar och utformar vi nya inslag. Vi får större kraft i allt när vi gör gemensamma aktiviteter och kampanjer.

Vasaloppsmässan på 3 750 kvm med butik, sportbutik och stora utställningsytor hade 200 000 besökare i vintras. Det jättelika tältet kostar, men ger återbäring på andra fronter.

Sponsorer får möta konsumenter direkt. 30 procent av Vasaloppets intäkter kommer från sponsorerna, 70 procent från anmälningarna i en omsättning på cirka 100 miljoner kronor.

Nästan tjatigt med alla rekord

- Det börjar snart bli tjatigt att prata om alla rekord, men det är såklart svårt att inte glädjas över engagemanget.

- Vinterveckan 2013 är det största arrangemanget vi någonsin gjort och att döma av reaktionerna, även ett av de allra bästa. Jag är otroligt imponerad av att se hur funktionärer, anställda och partners med sådan entusiasm levererar ett arrangemang av så hög kvalitet. Det är just detta som är anledningen till att så många väljer att komma tillbaka år efter år, säger Anders Selling.

Själv en föregångare - på cykel

Han själv har för övrigt prövat Öppet Spår två gånger-

- Det tog cirka åtta timmar. Utflyktstempo kan man säga, berättar Anders lite besvärat.

Däremot var han en föregångare vad det gäller cykelåkning.

- Vi var några entusiaster som åkte sträckan redan 91, berättar han roat.

Att tänka nytt och annorlunda är vad det handlar om samtidigt som han ska värna om traditionen.

Thomas Ejderhov

Henrik (inte verifierad)

ons, 2013-09-04 09:37

1. Mycket vill ha mer. Urvattna

Mycket vill ha mer. Urvattna inte varumärket. Tänk på "kärnvärdet".

Tala om dominoeffekt.  Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.

Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.

Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena. 

Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs

Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.

Efter  Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..

Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes  av Brynäs-klacken i Tegera Arena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

ATG:s ledning har ägnat mycket tid och ansträngningar till att bygga förtroende.

Nu kommer belöningen. Regeringen vill ge dagens ledning eget ansvar och det innebär att den statliga kontrollen upphör. Nyordningen ska gälla med start under 2025.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.