Här är publikligan för alla sporter

Nu kommer siffror som visar att publiken återvänder till idrottsarenorna, om än med vissa undantag. Som damidrott. Bland vinnarna finns IFK Kristianstad, AIK och Smederna från Eskilstuna.
Med ett snitt om nära 5 000 åskådare är publiksuccén i Kristianstad större än någon annanstans. 5 000 åskådare får plats i hallen - och 5 000 kommer nästan varje gång det är match! Skåningarnas strålande siffror innebar också att handbollen avancerade i Sveriges publikliga.
Annons

 

Här är resultatet av SVT-sportens publikundersökning, liga för liga och den beskriver också

kampen mellan idrotterna. Mätningen gäller grundserien i respektive sport, ska betonas

 

AIK lockar flest åskådare. 18 900 personer i snitt innebär att Malmö FF passerades i toppen.

Smederna stod för största ökningen. I Eskilstuna är speedway populärt och när klubben återvände till elitserien ökade  åskådarantalet med 216 procent och nådde 3 294.

Brommapojkarna kan peka på ett plus på 102 procent och har gått från 1 266 till 2 505. Och Östersunds fotboll skuggar på ett plus på 96 procent. 

Sporter som kan visa plussiffror är fotbollen, handbollen, basketen och innebandyn. 

Tacka Kristianstad

Handbollen har alla skäl att tacka Kristianstad. Med nära 5000 åskådare i snitt på hemmamatcherna är de vinnarna i idrott-Sverige. Det finns ingen annan svensk klubb som har så nära fullsatt vid varje match.

Skåningarna har stor del i att handbollen passerade bandy i antalet åskådare.

Det är SVT Sport som har granskat alla publiksiffror i de stora svenska idrotterna för femte året i rad. I uträkningen ingår publiksnitten för grundserierna, alltså inga slutspelsmatcher. 

Superettans ökning

Fotbollen är allra främst. Allsvenskan är landets mest publikdragande serie med ett snitt om 7 627, en ökning med 417 åskådare per match ifjol.

Här syns med all tydlighet att de nya arenorna har lockat människor. På Friends Arena ökade AIK:s snitt med 2 696 personer. Och även Djurgården och Hammarby såg hur nya åskådare anslöt. Djurgården har ett plus om 1 997 och Hammarby 1 730.

Ishockeyns SHL följer som tvåa i idrotterna publikliga med 5 983, ett plus med 276 åskådare.

Anmärkningsvärt är att Superettan  ökade med 20,3 procent och totalt nådde ett snitt om 2 957 och är fyra. Hammarbys medverkan har här en viss betydelse.

Däremot gick hockeyns andradivision tillbaka med -6,6 procent. Serien är ändå trea i Sverige med 2 362 åskådare.

Basket också en vinnare

Publikfemma är – speedwayens elitserie. Detta trots ett minus om 2,4 procent. Här snittar klubbarna på 2 718 åskådare.

Alltså, handboll går bra och gläds över att ha passerat 1500 i snitt. Basketen ser också en frammarsch, bröt gränsen om 1 000 med fyra åskådare, och är nu större än innebandy.

Förlorare är – damidrott. Fotbollsallsvenskan toppar men förlorade 100 åskådare per match i fjol – trots eller på grund av EM. 741 snittade här. Handbollsdamerna har 406, basketdamerna 384 och minskar siffrorna påtaligt i övriga idrotter.



Fakta

Publikligan

1 Fotboll allsvenskan 7627  

2 Ishockey SHL 5983  

3 Ishockey allsvenskan 3016  

4 Fotboll superettan 2957  

5 Speedway elitserien 2718  

6 Handboll elitserien h 1547  

7 Bandy elitserien h 1445  

8 Speedway allsvenskan 1184  

9 Basketligan herr 1004  

10 Innebandy super herrar 972  

Damallsvenskan 741  

Handboll dam 406    

Damligan basket 384  

Innebandy dam 266  

Volleyboll damer 159  

Volleyboll herrar 157  

Riksserien ishockey  

Mats Matsson (inte verifierad)

fre, 2014-04-11 16:57

1. publikligan

Intressant att veta vad svt menar med publik i sin undersökning. Vad jag vet så redovisar t ex fotbollen åskådare på match, medan hockeyn redovisar antal sålda biljetter. Detta är stor skillnad. Det finns alltid betydligt fler sålda biljetter än närvarande åskådare, på grund av alla årskort, sponsorpaket osv. Så man jämför äpplen och päron med varandra, vilket ger hockeyn betydligt bättre publiksiffror än vad som gäller i verkligheten.

Johan (inte verifierad)

sön, 2014-11-02 14:32

2. Sporter utan betAlande Åskådare?

saknar sporter med mycket publik, men oftast ej betalande. Exempelvis ridsporten? Golf? Löpning/orientering? Åtminstone känns listan på medräknade idrotter mycket liten.

Jonas Fors (inte verifierad)

fre, 2015-05-01 22:37

3. Motorsporten toppar listan.

Genomsnittliga publiken i för STCC's evenemang var under 2014 8000 åskådare, med botten på Falkenberg med 5000 personer och toppen på Solvalla (15 000). Konstigt att man från SVT's sida inte tar med en sport man lägger så stora pengar på.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.