Från travbana till racerbana

För tredje året i rad kommer racingen till publiken när STCC intar Solvalla den 5-6 september – omvandlingen från travbana till racerbana är i full gång.
Solvallas travbana genomgår en förvandling och blir racerbana.

 

För att förvandla Solvalla till en motorsportanläggning krävs 2000 ton betongbarriärer, 3000 ton förstärkningslager, 1100 ton bärlager och 1300 ton asfalt. I år är arbetet mer komplicerat än tidigare då även rallycrossen flyttar in på arenan.

Peab är det företaget som numera har rutin på hur en racerbana ska byggas snabbast och effektivast.

Även rallycross i år

- I och med att vi i år också bygger en bana för rallycrossen har vi anlagt gruspartier vid sidan av asfaltbanan. Bland annat har vi byggt ett spektakulärt hopp som kommer att invigas officiellt på torsdag då den första fullfartskörningen över krönet görs inför pressen, säger Jonas Lundin, ny vd vid STCC.

STCC är miljödiplomerat och det innebär att varje del av verksamheten ska ske med så minimal miljöpåverkan som möjligt. För helgens evenemang innebär det bland annat att asfalten som rivs upp efter tävlingens slut används som fyllnadsmassa vid vägreparationer.

–  Vi ser hela tiden över vår verksamhet och försöker minimera vår miljömässiga påverkan, säger Jonas Lundin. 

En stor miljöbesparing med tävlingen på Solvalla är ju faktiskt att STCC kommer till publiken istället för tvärtom.

Förväntan inför helgen

STCC Semcon Race Solvalla körs den 5-6 september och förutom STCC och RallyX bjuds publiken även på V8 Thunder Cars, Clio Cup och formelbilar i form av Formel Renault 1.6.

- Det är bra tryck på biljettförsäljningen och vi kommer att kunna leverera vårt bästa evenemang hittills på Solvalla, säger han. 

- Vi har årets största startfält i STCC, en laddad SM-final i rallycross, underhållning mellan heaten och Mini–STCC som erbjuder aktiviteter för barnen – det känns som om vi har ett bra koncept.

- Vi vill ha stabilitet, vi måste också vara lyhörda för verkligheten. Det är ansträngt i många av våra klubbar., säger Hockeybasen Anders Larsson.

Verkligheten i SHL är att lönenivån väcker uppseende, inte minst efter en analys av kreditupplysningsföretaget, CreditSafe. 

I en sammanställning av företag med högst snittlöner i landets kommuner är Örebro Elithockey AB i topp i Örebro kommun bland alla bolag. SHL-laget Örebro HC:s moderbolag har 65 anställda och en årslön på i snitt 774 000 kronor.  Då ingör ändå inte Lön till styrelse och vd. 

SHL-ettan Brynäs nobbades helt av Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam då han presenterade sin trupp till Beijer Hockeys Games, 6-9 februari,  då Avicci Arena återinvigs efter en totalrenovering i miljard-klassen.

Ingen Brynäs-spelare föll Sam Hallam i smaken, det är förstås anmärkningsvärt. Som nykomling har Brynäs krossat allt motstånd, slagit knock på förhandstipsen i höstas och framstår nu som en seriös guldkandidat

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.

Närmast kan vi se fram emot  hockeyns Nations Cup  i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.