Tredje största TV-evenemanget

Uppskattningsvis 160 miljoner tv-tittare i 180 länder såg Super Bowl-finalen i TV natten till i måndags. 65 miljoner använde Snapchat, 26 miljoner kr för 30 sekunders TV-reklam…
Ett par hundra tusen fans hyllade mästarna vid segerparaden i Civic Center Park när Denver Bronco kom hem efter Super Bowl-triumfen. Foto: David Zalubowski, AP Photo/TT

 

Rekorden var många när Super Bowl-finalen spelades på Levi´s Stadium i Santa Clara utanför San Fransisco i Kalifornien natten till i måndags.

Och intresset för amerikansk fotboll i Sverige verkar också vara på topp. Åtminstone att döma av den publicitet om evenemanget som genererades i medierna före och efter matchen. Många Super-Bowls-partyn arrangerades på restauranger, klubbar och hemma hos fans över hela landet.

Lite svårt satt förstå

I Nyhetsmorgon i TV 4 i måndags morse fick generalsekreteraren i Svenska Amerikansk Fotbollförbundet (SAFF) Fredrik Haraldson, själv med en lång karriär inom sporten, kommentera matchen mellan Carolina Panthers och Denver Broncos.

Av inläggen på sociala medier i Sverige framgick att många som tittade på matchen var förstagångstittare och hade lite svårt att förstå sporten.

I USA var det nästan 112 miljoner som satt bänkade framför TV-apparaterna eller datorerna för den delen. Matchen sändes ju också på nätet. CBS som visade Super Bowl på TV och på nätet såg en stor del av sin publik förflyttas från TV-apparaten till nätet. Under sändningen hade man hela 1,4 miljoner videoströmmar per minut i genomsnitt, vilket slår förra årets sändning med råge då man hade 800.000 per minut. 

Tredje största

CBS hade redan känt av trenden och gjort det möjligt att se matchen på CBSSports.com och i deras app som skapades enkom för matchen. Med dessa två plattformar kunde CBS göra det möjligt att se matchen på alla möjliga plattformar som iPad, Android, Microsoft Surface, Apple TV, Roku, Xbox One med flera. Matchen sändes med kommentarer på 25 olika språk.

Årets upplaga var det tredje största TV-evenemanget efter fjolårets Super Bowl (114 miljoner tv-tittare) och 2014 års Super Bowl.

Reklamsnuttarna under finalen var några av de dyraste reklamerna någonsin och var fyllda med kändisar och skådespelare. I år fick TV-tittarna i USA bland annat se Drake, Alec Baldwin, Amy Schumer, Seth Rogen och Ryan Reynolds.

Prislappen för 30 sekunder uppges vara 4 miljoner dollar – ungefär 26 miljoner kronor. 

En miljon per sekund

Nästan en miljon kronor per per sekund betalade till exempel HM för att låta fotbollslegenden David Beckham, som för övrigt satt på läktaren tillsammans med sin son, visa kalsongerna. 

Mest uppmärksammad blev kanske ändå superstjärnan Beyoncé, som efteråt både applåderades och kritiserades för att ha givit sig in i den politiskt laddade debatten om rasism och polisvåld som just nu rasar i USA.

På sociala medier globalt peakade intresset för Super Bowl förra året. Efter fjolårets höga omnämnanden på bland annat Facebook och Twitter, blev helgens final något av en antiklimax på nätet, skriver Recode.

Facebook rapporterar exempelvis att 60 miljoner människor lade upp 200 miljoner nya inlägg och kommentarer under matchens gång, vilket motsvarade en lägre aktivitet jämfört med året innan när 65 miljoner människor valde att göra hela 265 miljoner inlägg/kommentarer. 

Nedgången var ännu tydligare hos Twitter. Enligt siffror från ratingbolaget Nielsen inkom det 16,9 miljoner tweets från cirka 3,8 miljoner twittrare. Utfallet motsvarar en nedgång på cirka 33 procent i antalet tweets från finalmatchen 2015. 

Thomas Westlind

Zlatan Ibrahimovic är van vid att gå vinnande ur kamper. Men nu tvingas han acceptera en förlust. En dom i Stockholms tingsrätt slår fast att en hyresgäst får bo kvar  Zlatans och Helena Segers hus på Östermalm i Stockholm.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.