Tredje största TV-evenemanget
Rekorden var många när Super Bowl-finalen spelades på Levi´s Stadium i Santa Clara utanför San Fransisco i Kalifornien natten till i måndags.
Och intresset för amerikansk fotboll i Sverige verkar också vara på topp. Åtminstone att döma av den publicitet om evenemanget som genererades i medierna före och efter matchen. Många Super-Bowls-partyn arrangerades på restauranger, klubbar och hemma hos fans över hela landet.
Lite svårt satt förstå
I Nyhetsmorgon i TV 4 i måndags morse fick generalsekreteraren i Svenska Amerikansk Fotbollförbundet (SAFF) Fredrik Haraldson, själv med en lång karriär inom sporten, kommentera matchen mellan Carolina Panthers och Denver Broncos.
Av inläggen på sociala medier i Sverige framgick att många som tittade på matchen var förstagångstittare och hade lite svårt att förstå sporten.
I USA var det nästan 112 miljoner som satt bänkade framför TV-apparaterna eller datorerna för den delen. Matchen sändes ju också på nätet. CBS som visade Super Bowl på TV och på nätet såg en stor del av sin publik förflyttas från TV-apparaten till nätet. Under sändningen hade man hela 1,4 miljoner videoströmmar per minut i genomsnitt, vilket slår förra årets sändning med råge då man hade 800.000 per minut.
Tredje största
CBS hade redan känt av trenden och gjort det möjligt att se matchen på CBSSports.com och i deras app som skapades enkom för matchen. Med dessa två plattformar kunde CBS göra det möjligt att se matchen på alla möjliga plattformar som iPad, Android, Microsoft Surface, Apple TV, Roku, Xbox One med flera. Matchen sändes med kommentarer på 25 olika språk.
Årets upplaga var det tredje största TV-evenemanget efter fjolårets Super Bowl (114 miljoner tv-tittare) och 2014 års Super Bowl.
Reklamsnuttarna under finalen var några av de dyraste reklamerna någonsin och var fyllda med kändisar och skådespelare. I år fick TV-tittarna i USA bland annat se Drake, Alec Baldwin, Amy Schumer, Seth Rogen och Ryan Reynolds.
Prislappen för 30 sekunder uppges vara 4 miljoner dollar – ungefär 26 miljoner kronor.
En miljon per sekund
Nästan en miljon kronor per per sekund betalade till exempel HM för att låta fotbollslegenden David Beckham, som för övrigt satt på läktaren tillsammans med sin son, visa kalsongerna.
Mest uppmärksammad blev kanske ändå superstjärnan Beyoncé, som efteråt både applåderades och kritiserades för att ha givit sig in i den politiskt laddade debatten om rasism och polisvåld som just nu rasar i USA.
På sociala medier globalt peakade intresset för Super Bowl förra året. Efter fjolårets höga omnämnanden på bland annat Facebook och Twitter, blev helgens final något av en antiklimax på nätet, skriver Recode.
Facebook rapporterar exempelvis att 60 miljoner människor lade upp 200 miljoner nya inlägg och kommentarer under matchens gång, vilket motsvarade en lägre aktivitet jämfört med året innan när 65 miljoner människor valde att göra hela 265 miljoner inlägg/kommentarer.
Nedgången var ännu tydligare hos Twitter. Enligt siffror från ratingbolaget Nielsen inkom det 16,9 miljoner tweets från cirka 3,8 miljoner twittrare. Utfallet motsvarar en nedgång på cirka 33 procent i antalet tweets från finalmatchen 2015.
Thomas Westlind
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Kokainservetter gav tydliga utslag på flera av toaletterna i VIP-området under Elitloppshelgen, det visar en undersökning av Betting.se.
Vid Elitloppet var en reporter från Betting.se på plats för att undersöka eventuellt missbruk av kokain. Ett flertal av VIP-toaletterna gav tydliga positiva utslag vid undersökningen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.