Nya bevis på SM-veckans succé

SM-veckan har fler vinnare än de som presterar på arenorna. Senast i Norrköping räknades 100 000 besökare in och på sista raden står det – 61 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.
Tyska torget i Norrköping är fyllt av människor under SVT:s sändningar från tricking streetbasket. SVT-sporten noterade för övrigt mycket bra tittarsiffror under de åtta dagarna som SM-veckan pågick.

 

Lägg därtill 2 900 artiklar till ett annonsvärde av 83 miljoner kronor så är det inte konstigt att kommunerna runt om i Sveriges står i kö för att få arrangemanget.

SM-veckan är etablerad och både vinter- respektive sommarupplagan lockar många idrotter och besökare.

Norrköping föregångare

Formen för arrangemanaget utvecklas stadigt, men just i Norrköping hittade man tack vare östgötarna nya former och synergier som hänger med konceptet i fortsättningen.

Det bekräftar Per Bergljung, sponsrings- och evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet.

- Norrköping har utvecklat och förankrat en flexibel och effektiv evenemangsorganisation. För oss innebar det att SM-veckan som koncept kunde ta nya stora kliv för att även integrera folkfesten med alla idrottsarrangemang.

Bergljung anlitade HUI Research för att se den turistekonomiska effekten. Nu är det sällan som negativa siffror kommer fram, men just veckan i Norrköping hör till de absolut bästa någonsin.

En bidragande orsak var de 100 frivilliga volontärer och cirka 50 sommarjobbare som bidrog med sin arbetsinsats. Det underlättade bl A en god samordning mellan idrottsförbund, arrangör, föreningar, näringsliv, Upplev Norrköping och kommunen.

47 idrotter

- Allt gick oerhört smidigt. Mycket tack vare det engagemang som Norrköping ställde upp med dom här dagarna, säger Johan Bergerfalk, projektledare för SM-veckan.

Totalt noterades cirka 100 000 besökare. 47 idrotter var representerade och 660 medaljer delades ut. 

- Vårt mål var att skapa en folkfest med glädje och gemenskap, säger Stefan Papangelis, vd på Upplev Norrköping.

Politikerna kan också känna hur investeringarna i projektet bar frukt.

- Det skapas också många arbetstillfällen. Enligt undersökningen genererade SM-veckan 43 årsverken. Satsningen på evenemang och besöksnäring är en viktig tillväxtfaktor och vi kommer fortsätta satsa på detta, säger Kikki Liljeblad (S), kommunalråd.

Gjorde av med 975 kr/dag

HUI Research har under flera år undersökt evenemanget för att kartlägga besökarna och de turistekonomiska effekterna av SM-veckan. De intervjuade bestod av deltagare, medföljande och åskådare och genomfördes i form av personliga intervjuer på plats och telefonintervjuer med boende i Norrköpings kommun.

Överlag var deltagarna nöjda med värdskapet och upplevelsen. Konsumtionen hos besökarna uppgick till 975 kronor per person och fördelades i synnerhet till logi, restaurang och shopping.

Förutom den folkfest som blev syntes Norrköping på många ställen både i tidningar, radio sociala medier och inte minst tv.

- SM-veckan har synliggjort Norrköping från sin bästa sida i media. Enligt det resultat vi sett publicerades cirka 2 900 artiklar till ett annonsvärde av 83 miljoner kronor, säger Louise Flygt, kommunikationsdirektör.

Däremot – efter veckans avslutning lät de högsta ansvariga, Stefan Papangelis, efter tolv år i den kommunala koncernen, med rollen som VD på såväl Louis De Geer som Upplev Norrköping,och Johan Bergerfalk, efter elva år som evenemangsansvarig på Upplev Norrköping, meddela att de lämnar sina uppdrag för att jobba med ett eget bolag.

Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).

- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.

Svenska Bandyförbundet har tagit beslutet att Västerås, och inte Uppsala, blir värdstad för SM-finalerna i bandy 2024. Den 15–16 mars  ska dam-, herr- och ungdomsfinalerna avgöras i ABB Arena Syd som är Sveriges största inomhusarena för bandy.

I Uppsala har man svårt att svälja förtreten. Uppgifter gör gällande att kommunen och näringslivet förlorar 25 miljoner på det uteblivna arrangemanget. Ett faktum som smärtar ännu mer då kommunen investerade 5,1 miljoner i evenemanget i fjol.

Far och son Andersson, Dennis och Fredrik, har i dag all anledning att jubla. I beslut i Högsta Förvaltningsdomstolen slås fast att ungdomsturneringar, typ Gothia Cup, fotboll och Partille Cup, handboll, inte ska erlägga resegarantiavgifter. Dennis och Fredrik kan jobba vidare som tidigare – precis som alla andra arrangörer av cuper och turneringar för idrottens unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.

Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.

Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.

Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel  tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett  ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos  27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska  erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.

Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar. 

– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne. 

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen