Nya bevis på SM-veckans succé

SM-veckan har fler vinnare än de som presterar på arenorna. Senast i Norrköping räknades 100 000 besökare in och på sista raden står det – 61 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.
Tyska torget i Norrköping är fyllt av människor under SVT:s sändningar från tricking streetbasket. SVT-sporten noterade för övrigt mycket bra tittarsiffror under de åtta dagarna som SM-veckan pågick.

 

Lägg därtill 2 900 artiklar till ett annonsvärde av 83 miljoner kronor så är det inte konstigt att kommunerna runt om i Sveriges står i kö för att få arrangemanget.

SM-veckan är etablerad och både vinter- respektive sommarupplagan lockar många idrotter och besökare.

Norrköping föregångare

Formen för arrangemanaget utvecklas stadigt, men just i Norrköping hittade man tack vare östgötarna nya former och synergier som hänger med konceptet i fortsättningen.

Det bekräftar Per Bergljung, sponsrings- och evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet.

- Norrköping har utvecklat och förankrat en flexibel och effektiv evenemangsorganisation. För oss innebar det att SM-veckan som koncept kunde ta nya stora kliv för att även integrera folkfesten med alla idrottsarrangemang.

Bergljung anlitade HUI Research för att se den turistekonomiska effekten. Nu är det sällan som negativa siffror kommer fram, men just veckan i Norrköping hör till de absolut bästa någonsin.

En bidragande orsak var de 100 frivilliga volontärer och cirka 50 sommarjobbare som bidrog med sin arbetsinsats. Det underlättade bl A en god samordning mellan idrottsförbund, arrangör, föreningar, näringsliv, Upplev Norrköping och kommunen.

47 idrotter

- Allt gick oerhört smidigt. Mycket tack vare det engagemang som Norrköping ställde upp med dom här dagarna, säger Johan Bergerfalk, projektledare för SM-veckan.

Totalt noterades cirka 100 000 besökare. 47 idrotter var representerade och 660 medaljer delades ut. 

- Vårt mål var att skapa en folkfest med glädje och gemenskap, säger Stefan Papangelis, vd på Upplev Norrköping.

Politikerna kan också känna hur investeringarna i projektet bar frukt.

- Det skapas också många arbetstillfällen. Enligt undersökningen genererade SM-veckan 43 årsverken. Satsningen på evenemang och besöksnäring är en viktig tillväxtfaktor och vi kommer fortsätta satsa på detta, säger Kikki Liljeblad (S), kommunalråd.

Gjorde av med 975 kr/dag

HUI Research har under flera år undersökt evenemanget för att kartlägga besökarna och de turistekonomiska effekterna av SM-veckan. De intervjuade bestod av deltagare, medföljande och åskådare och genomfördes i form av personliga intervjuer på plats och telefonintervjuer med boende i Norrköpings kommun.

Överlag var deltagarna nöjda med värdskapet och upplevelsen. Konsumtionen hos besökarna uppgick till 975 kronor per person och fördelades i synnerhet till logi, restaurang och shopping.

Förutom den folkfest som blev syntes Norrköping på många ställen både i tidningar, radio sociala medier och inte minst tv.

- SM-veckan har synliggjort Norrköping från sin bästa sida i media. Enligt det resultat vi sett publicerades cirka 2 900 artiklar till ett annonsvärde av 83 miljoner kronor, säger Louise Flygt, kommunikationsdirektör.

Däremot – efter veckans avslutning lät de högsta ansvariga, Stefan Papangelis, efter tolv år i den kommunala koncernen, med rollen som VD på såväl Louis De Geer som Upplev Norrköping,och Johan Bergerfalk, efter elva år som evenemangsansvarig på Upplev Norrköping, meddela att de lämnar sina uppdrag för att jobba med ett eget bolag.

En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.

Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.

 Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.

Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli  ska tennisbanorn även  kantas av TV-kameror

Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder  från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen  lockar i år  ett starkt startfält med internationella toppspelare. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.

- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.