Huvudsponsorns fräcka idé
Bauhaus-galan Indoor blir en kompakt tävling. Banorna byggs i företagets varuhus i Bromma under natten till lördagen.
Mitt i affären!
Men sen på söndagen under ett par timmar på eftermiddagen den 28 januari får kunderna se lopp på 60 meter och 60 meter häck samt tävlingar i höjd och stav mitt bland inköpen. Varuhuset håller nämligen öppet som vanligt.
Det innebär en världspremiär för friidrott under helt nya former. Susanna Kallur, Sofie Skoog och Emma Green är några av stjärnorna som ska delta.
– Det blir verkligen något annorlunda, säger Susanna Kallur om att tävla bland kunderna på ett byggvaruhus. Sanna gör där sin första tävling under sin sista säsong inomhus. Det blir på favoritdistansen 60 meter häck, som hon har världsrekord på.
- Jag har hoppat på specialgalor för höjdhopp inomhus, men aldrig i ett varuhus! förklarar Sofie Skoog.
Fräck idé
Johan Saxne, marknadschef på företaget, är förtjust över den fräcka idén.
- Vi tycker att idrott och sport är något som är otroligt viktigt, både för den enskilde personen och samhället. Just friidrott passar oss och därför är vi titelsponsor för Bauhaus-galan sen 2015 och nu känns det extra kul med den här galan.
Svensk Friidrotts generalsekreterare Stefan Olsson välkomnar också initiativet.
- Vi är väldigt glada över att vår huvudsponsor tar ännu ett grepp för att stärka friidrotten i Sverige. Att man dessutom gör det på ett sådant här nydanande sätt är särskilt roligt.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.