VM skapar rekord i fotboll-Europa

Torsdagens match i VM-fotbollen,Sverige mot USA i Le Havre har finalkaraktär. Det märks både på spelarnas anspänning och intresset från både publik och TV-tittare. 

VM har så här långt skapat ett intresse som är av rekordformat.Torsdagskvällens match är slutsåld, vilket innebär en publiksiffra  runt 25 000, bland dem cirka 2 000 svenskar.

Förbundskapten Pontus Lundahl och och lagets mest rutinerade, målvakten Hedvig Lindahl är lugna och laddade vid dagens pressträff inför den sista grundspelsmatchen vid fotbolls VM i Frankrike där. Men det står klart att mötet med USA på torsdagskvällen blir något alldeles extra. Det kunde inte heller duon förneka. Foto: Pontus Lundahl / TT

Det blågula inslaget i Le Havre har ökat successivt under veckan. Så det kommer att bli ett bra tryck vid torsdagens match.

Lockar många tittare

Att damfotbollen tar allt mer marknadsandelar har också bevisats av tittarrekord från tv i olika länder

TT rapporterar om att Frankrikes öppningsmatch sågs av över tio miljoner tv-tittare och i England överträffades alla noteringar när över sex miljoner såg matchen mot Skottland. Och i Sverige såg drygt en miljon människor premiären mot Chile.

Här hemma kommer nu också nyheten om att Futebol dá força och Svenska Fotbollförbundet inleder ett nationellt samarbete för att öka antalet kvinnor i fotboll.Samarbetet har som främsta syfte att engagera och möjliggöra för fler kvinnor att engagera sig - som utbildare, ledare, domare och spelare. 

Futebol dá força arbetar med att engagera, utbilda och stötta kvinnliga och icke-binära ledare till att skapa trygga mötesplatser för tjejer på fotbollsplanen - med syfte att stärka tjejer långt utanför planen.

 "Vår vision är att inte behöva finnas, utan att det vi gör blir normen inom fotbollen. Vi vill att jämlikhet och jämställdhet ska vara självklarheter inom fotbollen och (i förlängningen) i samhället i stort. Genom denna samverkan tar vi flera steg i den riktningen, och det känns väldigt roligt att nu på nationell nivå börja jobba direkt med Svenska Fotbollförbundet! “, kommenterar FDF:s grundare Cecilia Safaee.

Större efterfrågan i hela landet

"Många säger att det är svårt att nå tjejer och att engagera kvinnliga ledare. Vi möter tvärtom en enorm efterfrågan i hela landet bland tjejer och kvinnor som bara väntar på möjligheten att få engagera sig.  

Tillsammans med Svenska Fotbollförbundet ska organisationen kunna öka sin kapacitet 

- Samarbetet med SvFF möjliggör utbildning av fler utbildare som tillsammans med distriktsförbund och fotbollsföreningar kan möta den stora efterfrågan som finns bland tjejer och kvinnor att engagera sig inom fotbollen – vilket direkt bidrar till SvFFs initiativ Plus 10 000 som har syftet göra fotbollen mer jämställd och inkluderande.

Fakta

Fakta: Publiksiffror under VM

De fem högsta publiksiffrorna under VM i Frankrike fram till och med tisdagens matcher:

USA–Chile: 45 594

Frankrike–Sydkorea: 45 261

Frankrike–Norge: 34 872

Nigeria–Frankrike: 28 267

Argentina–Japan: 25 055

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.