Sämsta TV-siffrorna någonsin vid ett OS

Kontrasternaas OS – före, under och efter spelen. Det är skilda åsikter minsann.

Amerikanska TV-bolaget NBC sänker OS-betyget via rapporterar om de  förmodligen sämsta tittarsiffrorna någonsin. TV-tittandet minskade med 42 procent jämfört med tidigare Olympiska spel.

  Vinterspelen i Peking drog i genomsnitt 11,4 miljoner tittare på bästa     sändningstid under de två veckorna, uppger NBC.

Det innebär i klartext  att spelen i Peking drog den minsta genomsnittliga publiken på bästa sändningstid i USA som någonsin registrerats för OS sedan NBCUniversal började sända evenemanget för flera decennier sedan.

De tävlingarna som sändes över sändnings-, kabel- och streamingplattformarna för Comcast Corp.s NBCU – drog i genomsnitt 11,4 miljoner tittare på bästa sändningstid under den mer än två veckor långa körningen, sa företaget. Detta var en minskning med cirka 42 procent jämfört med OS i Pyeongchang 2018, som hade noterat den lägsta olympiska publiken fram till dess.

Samtidigt framkommer en ensidig rapportering från  kinesiska medier som har åtskilliga inslag, allt med succé som återkommande, gällande  imponerade deltagare som berömmer maten, arenorna, snöförhållanden, pandemibekämpning och volontärer. 

En bild som också IOK:s ordförande Thomas Bach stämde in i när han talade vid avslutningsceremonin.

– Det har varit verkligt utmärkta spel, sade Thomas Bach.

Budskapet från honom och Kina är att OS bygger broar. I sitt tal hoppades Bach att politiska ledare i världen skulle inspireras av OS-deltagarna som visar solidaritet trots de politiska splittringar som råder i världen.

– Ni ger fred en chans, sade Bach.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.