Krönikor

Bryr sig föreningarna om sitt eget varumärke?

Krönika: Leksand, AIK, Smederna, Edsbyn, Rosengård, Sävehof – listan kan göras lång med starka svenska idrottsvarumärken. Varumärken med stark igenkänning. Stark historik. Starka profiler. Frågan är dock hur bra svenska idrottsklubbar är på att arbeta med sina varumärken, frågar Björn Stenvad

Alla behöver en genomarbetad plan

Krönika: Vilken unik möjlighet vi har. Alla vi som direkt och indirekt arbetar med evenemang och ständigt funderar, sliter och analyserar hur vi kan skapa en starkare produkt och få fler folk till läktarna. Nu har många fått den tiden, att tänka och skapa en plan för hur vi ska göra detta bättre än vad vi någonsin gjort tidigare. För när vi kliver in i den nya framtiden efter corona behöver vi en plan och säkerligen nya, kreativa idéer, skriver Björn Stenvad

Så kan din klubb utvecklas digitalt

Krönika: De digitala sponsorrättigheterna har stor potential att utvecklas mycket mera i Sverige. Här finns det så mycket att vinna.  Några nyckelfrågor måste klubbar, förbund och inte minst sponsorer angripa. Det krävs inte bara kunskap utan också mod och ett sådant grundarbete ger en upptäckt av värdet och den slutliga behållningen.

Idrotten behöver göra hemläxan för att intäkter, skriver Björn Stenvad, ny krönikör hos Idrottens Affärer.

En jättenyhet – som försvann! På tisdagen gick RF-ordföranden Björn Eriksson ut med beskedet att svensk idrott får 500 nya miljoner i återstartstöd.

Ett avslöjande med betydelsefulla och nya konsekvenser. Nämligen en historisk satsning, där också SOK utgör en del av en efterlängtad ökning av resurser.

Falun får arrangera skid-VM igen. På onsdagen  tog FIS beslutet att VM i nordiska grenarna tilldelas orten.

Senast det begav sig var 2015 då 281 600 besökare kom till Lugnet för att följa tävlingarna. Då, hade VM-projektet en omsättning på drygt 300 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Två av motorsportens absoluta största klassiker avgörs på samma dag – Monacos Grand Prix och Indianapolis 500, och just där finns två svenskar på startlinjen.

– För racingfansen är det som att fira midsommar och julafton samma helg, säger Rickard Rydell, racingexpert på Viaplay Group.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.