Bryr sig föreningarna om sitt eget varumärke?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Leksand, AIK, Smederna, Edsbyn, Rosengård, Sävehof – listan kan göras lång med starka svenska idrottsvarumärken. Varumärken med stark igenkänning. Stark historik. Starka profiler. Frågan är dock hur bra svenska idrottsklubbar är på att arbeta med sina varumärken? 

sponsorskyltar, men ingen som anger och marknadsför klubben

Att skapa nutidshistoria och inte bara vara beroende av sportsliga resultat? Att visuellt lyfta fram sitt varumärke i sina kanaler och i sin arena?

Vi på Rättighetsbyrån har tillsammans med Upplevelseinstitutet genomfört nöjdkundundersökningar med hundratals olika rättighetsinnehavares sponsorer under de senaste tio åren. I dessa studier finns det med rättighetsinnehavare från olika sektorer.

Jämföra skillader

Därmed kan vi jämföra skillnader mellan hur exempelvis idrottsklubbarna och den idéburna sektorn arbetar med sina sponsorer. Vi kan göra denna jämförelse genom att alltså helt lyssna på vad sponsorerna tycker om de rättigheter de samarbetar med.

Den tydligaste skillnaden i resultatet hittar vi i sponsorernas syn på rättighetens varumärkesarbete. Här ligger de ideella organisationernas – exempelvis Naturskyddsföreningen, Cancerfonden, Stiftelsen Friends, Unicef – betyg i genomsnitt 12 procent över betyget för idrottsklubbarna.

Vad kan då idrottsklubbarna göra för att stärka bilden av sitt varumärke?

Synlig på arenan?

Det här handlar såklart om flera olika delar och inte minst att man måste arbeta med och leva sina värderingar – varje dag, hela tiden. Men jag tänkte slå ett slag för en annan del av en idrottsklubbs varumärkesarbete och något som inte diskuteras så ofta.

I klartext - klubbens egen synlighet, exempelvis på arenan. Hur många sponsorloggor går det på en klubblogo? Ofta finns knappt klubbens logo med i det brus av sponsorbudskap på sarg, LED, golv, is osv. som fyller våra svenska idrottsarenor. Därför är det så befriande att se BK Häckens matcher i Champions League där de varvar klubbens varumärke med sina sponsorers logotyper (som också exponeras i klubbens färger).

Hatten av!

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Svenska Skidskytteförbundet  har inte bara aktiva som utmärker sig på bred front. Där finns också en styrelse med sällsynt stark framåtanda och vilja att åskadkomma mera, mycket mera. 

För ett år sedan presenterades en anläggningsfond  där skidskytteförbundet gick in med 10 miljoner. Titeln påvisade vad som fanns ytterligare i sikte och förbundet gick satsade så pass som 10 miljoner i startkapital.

Fföreningar runt om i landet ska  få möjlighet att möjlighet att söka ekonomiskt stöd för att utveckla och bygga egna ändamålsenliga och  trygga anläggningar fram till 2031. 

Faluns kommun säger nej till en miljoninvestering, då väljer Jonas Peterson, 49 år, vd. för VM-bolaget i Falun 2027 att hastigt lämna rollen som operativt ansvarig för mästerskapet som inleds 24 februari 2027.

 Nuvarande säkerhetschefen Kajsa Sjösvärd går in som tillförordnad vd. och med Sara Tigerström Monfelt som vice vd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är  att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades  nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa  kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .

Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög  flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.