Bryr sig föreningarna om sitt eget varumärke?
Leksand, AIK, Smederna, Edsbyn, Rosengård, Sävehof – listan kan göras lång med starka svenska idrottsvarumärken. Varumärken med stark igenkänning. Stark historik. Starka profiler. Frågan är dock hur bra svenska idrottsklubbar är på att arbeta med sina varumärken?

Att skapa nutidshistoria och inte bara vara beroende av sportsliga resultat? Att visuellt lyfta fram sitt varumärke i sina kanaler och i sin arena?
Vi på Rättighetsbyrån har tillsammans med Upplevelseinstitutet genomfört nöjdkundundersökningar med hundratals olika rättighetsinnehavares sponsorer under de senaste tio åren. I dessa studier finns det med rättighetsinnehavare från olika sektorer.
Jämföra skillader
Därmed kan vi jämföra skillnader mellan hur exempelvis idrottsklubbarna och den idéburna sektorn arbetar med sina sponsorer. Vi kan göra denna jämförelse genom att alltså helt lyssna på vad sponsorerna tycker om de rättigheter de samarbetar med.
Den tydligaste skillnaden i resultatet hittar vi i sponsorernas syn på rättighetens varumärkesarbete. Här ligger de ideella organisationernas – exempelvis Naturskyddsföreningen, Cancerfonden, Stiftelsen Friends, Unicef – betyg i genomsnitt 12 procent över betyget för idrottsklubbarna.
Vad kan då idrottsklubbarna göra för att stärka bilden av sitt varumärke?
Synlig på arenan?
Det här handlar såklart om flera olika delar och inte minst att man måste arbeta med och leva sina värderingar – varje dag, hela tiden. Men jag tänkte slå ett slag för en annan del av en idrottsklubbs varumärkesarbete och något som inte diskuteras så ofta.
I klartext - klubbens egen synlighet, exempelvis på arenan. Hur många sponsorloggor går det på en klubblogo? Ofta finns knappt klubbens logo med i det brus av sponsorbudskap på sarg, LED, golv, is osv. som fyller våra svenska idrottsarenor. Därför är det så befriande att se BK Häckens matcher i Champions League där de varvar klubbens varumärke med sina sponsorers logotyper (som också exponeras i klubbens färger).
Hatten av!
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.
Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.
Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.
Solna stad och AIK Fotboll har nått en överenskommelse.
AIKk får en ny träningsanläggning vid Råsta strandväg i Solna och lämnar därmed Karlberg efter 16 år.
Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli ska tennisbanorn även kantas av TV-kameror
Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen lockar i år ett starkt startfält med internationella toppspelare.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.
- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.