Bryr sig föreningarna om sitt eget varumärke?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Leksand, AIK, Smederna, Edsbyn, Rosengård, Sävehof – listan kan göras lång med starka svenska idrottsvarumärken. Varumärken med stark igenkänning. Stark historik. Starka profiler. Frågan är dock hur bra svenska idrottsklubbar är på att arbeta med sina varumärken? 

sponsorskyltar, men ingen som anger och marknadsför klubben

Att skapa nutidshistoria och inte bara vara beroende av sportsliga resultat? Att visuellt lyfta fram sitt varumärke i sina kanaler och i sin arena?

Vi på Rättighetsbyrån har tillsammans med Upplevelseinstitutet genomfört nöjdkundundersökningar med hundratals olika rättighetsinnehavares sponsorer under de senaste tio åren. I dessa studier finns det med rättighetsinnehavare från olika sektorer.

Jämföra skillader

Därmed kan vi jämföra skillnader mellan hur exempelvis idrottsklubbarna och den idéburna sektorn arbetar med sina sponsorer. Vi kan göra denna jämförelse genom att alltså helt lyssna på vad sponsorerna tycker om de rättigheter de samarbetar med.

Den tydligaste skillnaden i resultatet hittar vi i sponsorernas syn på rättighetens varumärkesarbete. Här ligger de ideella organisationernas – exempelvis Naturskyddsföreningen, Cancerfonden, Stiftelsen Friends, Unicef – betyg i genomsnitt 12 procent över betyget för idrottsklubbarna.

Vad kan då idrottsklubbarna göra för att stärka bilden av sitt varumärke?

Synlig på arenan?

Det här handlar såklart om flera olika delar och inte minst att man måste arbeta med och leva sina värderingar – varje dag, hela tiden. Men jag tänkte slå ett slag för en annan del av en idrottsklubbs varumärkesarbete och något som inte diskuteras så ofta.

I klartext - klubbens egen synlighet, exempelvis på arenan. Hur många sponsorloggor går det på en klubblogo? Ofta finns knappt klubbens logo med i det brus av sponsorbudskap på sarg, LED, golv, is osv. som fyller våra svenska idrottsarenor. Därför är det så befriande att se BK Häckens matcher i Champions League där de varvar klubbens varumärke med sina sponsorers logotyper (som också exponeras i klubbens färger).

Hatten av!

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hockeyettans hårt kritiserade ordförande, Ronnie Glysing, ger upp och avgår som ordförande med omedelbar verkan. En majoritet av Hockeyettans klubbar, av totalt 40, har begärt att extra årsmöte ska hållas den 22 januari, nu på lördag, på ett hotell i Upplands Väsby.

Han  förekommer därmed årsmötet vars enda punkt på dagordningen är val av ny ordförande. Här har föreslagits Håkan Svensson, tidigare ordförande i AIK.

Efter lunch på måndagen hörde n iväl jublet som ekade över hela Sverige… när beskedet kom - Regeringen och Folkhälsomyndigheten gav klartecken tilll höjningen för 500 åskådare per sektion vid idrottsevevemang. Klubbarnas kassörer hördes mest i hyllningskören, för klartecknet betyder mycket för intäkterna i alla klubbar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Inom orienteringen talas redan om att tronföljden är säkrad efter Tove Alexandersson. 20-åria Hanna Lundberg är en utmärkt kopia  - lika strålande av självförtroende och förväntan, därtill lika segerrik! Nu börjar också sponsorerna att visa intresse.  

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Kennerth Andersson står för idrottens representation vid fjärde upplagan av ”över Atlanten”, Disocverys tittarsucce. Thomas Wassberg, Anders Limpar, Henrik Larsson och Frida Hansdotter är föregångarna.

Med Kenneths entré blir det tredje spelaren från oförglömliga VM-succén 1994. Nu ska han, liksom Limpar och henrik, visa att han kan vara en duktig matros,

Djurgården inleder 2022 med att värva Victor Edvardsen, den hett eftertraktade målmaskinen från Degerfors som nu ansluter för att boosta den blårandiga offensiven under de fyra kommande åren. I fotbolls-Sverige talas det om en rekorddyr övergång, möjlige den dyraste någonsin. Djurgården tvingades lösa 

Notabelt är att han fostrades i IFK   Göteborg. 2015 gallrades han bort vid klivet från juniorlag till A-lag.