Alla behöver en genomarbetad plan

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Vilken unik möjlighet vi har. Alla vi som direkt och indirekt arbetar med evenemang och ständigt funderar, sliter och analyserar hur vi kan skapa en starkare produkt och få fler folk till läktarna. Nu har många fått den tiden, att tänka och skapa en plan för hur vi ska göra detta bättre än vad vi någonsin gjort tidigare. För när vi kliver in i den nya framtiden efter corona behöver vi en plan och säkerligen nya, kreativa idéer. 

Vilken unik möjlighet vi har. Alla vi som direkt och indirekt arbetar med evenemang och ständigt funderar, sliter och analyserar hur vi kan skapa en starkare produkt och få fler folk till läktarna. Nu har många fått den tiden, att tänka och skapa en plan för hur vi ska göra detta bättre än vad vi någonsin gjort tidigare. För när vi kliver in i den nya framtiden efter corona behöver vi en plan och säkerligen nya, kreativa idéer. 

Efter att ha arbetat med ett 40-tal av Sveriges elitklubbar i olika sammanhang upplever jag att det som oftast saknas är en plan. En nedskriven plan för hur vi får mer publik och nöjdare publik. Ett visionärt mål om hur mycket publik vi vill ha, det finns ofta. Men planen som bygger på insikter från forskning eller undersökningar och håller en struktur som det går att följa, det är betydligt mer sällsynt.

Idrottsorganisationer är ofta spretiga organisationer med medarbetare, styrelser, kommittéer, spelare, ledare och funktionärer. I denna typ av organisationer är det helt centralt att alla har samma bild av målet, men också hur vägen dit ser ut. Vad är våra viktigaste fokusområden? Vad gör vi för åtgärder för att driva publik till våra matcher? Vad gör vi för att publiken ska bli mer nöjda? Vad gör vi för att tjäna mer pengar på vår publik? Utmanande frågor, men de behöver inte vara så svåra att svara på. 

En modell för beteendet

För att stimulera kreativiteten och skicka energin i rätt riktning behövs ofta någon form av struktur tillsammans med insikter (om sin målgrupp). Strukturen kan hämtas utifrån områden för drivkrafter och barriärer som vår publik har för att komma eller inte komma till våra evenemang. Insikter är en samling av datapunkter som vi lyckas tolka och förstå.

Jag tänkte presentera en enkel modell som vi tillsammans med Upplevelseinstitutet har arbetat fram, som bygger just på insikter från hundratals undersökningar med svenska evenemangsarrangörer. 

Det visar sig finnas tre områden för drivkrafter/barriärer (om vi lyssnar på målgruppen):

Sociala - vem går jag med? Har jag någon att gå med? Är laget/evenemanget en del av min identitet?

Sporten – hur väl känner jag till spelarna? Vilken inställning visar spelarna? Hur tackar de publiken? Hur ofta vinner laget?

Upplevelsen – hur är stämningen på läktarna? Är funktionärerna trevliga? Är parkeringen ok? Finns det tillräckligt med toaletter? Är maten god?

Alla behöver en plan

Almtuna IS är ett exempel på en klubb som strukturerat arbetat med dessa frågor. För några år sedan tog de fram konkreta åtgärdspunkter kopplat till respektive område ovan. Vad hände? Publiken ökade med 10 procent till säsongen efter, trots att det sportsliga resultatet inte blev bättre. Brynäs IF är ett annat exempel. Publiken ökade med 17 procent till säsongen 2019/2020, trots att det sportsliga resultatet inte förbättrades.

Som Björn Ulvaeus brukar säga. Det räcker inte att ta en flaska vin och tro att det ska komma till en. Man måste göra en plan och följa den. Nu är det dags att utarbeta den där planen.

Björn Stenvad

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällbys genombrott i svensk fotboll är inte fullt så överraskande som det kan tyckas.Nu framkommer att klubben årligen har förbättrat resurserna sedan 2017 och stärkt sin ekonomi.

I dag säger Magnus Emeus, klubbens ordförande:

– Vi hade ett eget kapital som var minus 4,5 miljoner 2016. Men 2021 hade det förbytts till ett plus på 15 miljoner och nu har vi byggt ett eget kapital på 46 miljoner.  

Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till  Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna  firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.

I samband med att Strawberry Arena har  ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.

Tre svenska golfspelare är aktuella, men i olika skeden av sitt umgänge med den därlilla vita bollen.

Henrik Stenson går nu ut och medger att han fick  en halv miljard kronor för att byta till omdiskuterade LIV-touren, men sportsligt går det mindre bra

Alex Norén funderar på vad som hände i sista avgörande tävlingen. Han höll på att ta steget till översta världseliten, men snubblade och missar PGA-slutspelet. 

Ludvig Åberg kan däremot se fram emot  tourfinalen i Atlanta där vinnaren belönas med ofattbara tio miljoner dollar (100 miljoner), men han har haften vacklande form.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

Efter 18 NHL-säsonger är Nicklas "hemma"  igen Efter 18 säsongers spel i NHL är Nicklas Bäckström, 38 år i november klar för spel i moderklubben Brynäs. Han spelade sin senaste NHL-match med Washington Capitals hösten 2023, men har sedan haft stora höftproblem och har efter flera operationer inte spelat sedan dess.

I ett uttalande på Brynäs hemsida skriver Bäckström:

-Nu kör vi, jag har alltid känt att jag någon gång skulle vilja representera Brynäs igen. Jag har länge haft en stor drivkraft att få återvända. Efter att kört rehab och vart borta från spel i nästan två år så känner jag mig nu väldigt laddad och full av energi,.