Så kan din klubb utvecklas digitalt
De digitala sponsorrättigheterna har stor potential att utvecklas mycket mera i Sverige. Här finns det så mycket att vinna. Några nyckelfrågor måste klubbar, förbund och inte minst sponsorer angripa. Det krävs inte bara kunskap utan också mod och ett sådant grundarbete ger en upptäckt av värdet och den slutliga behållningen.
Idrotten behöver göra hemläxan för att intäkter.

Men varför har inte rättigheter omfamnat den digitala arenan fullt ut tidigare?
För nästan tio år sedan pratade Lesa Ukman, sponsorguru från IEG i Chicago, om att branschen var inne i ett paradigmskifte eftersom de sociala medierna – där vi följer och engagerar oss i våra intressen – passar perfekt för aktiva rättigheter och sponsorer.
Famlar runt det digitala
I branschundersökningar angående rättigheter kommer ofta digital rättighetsutveckling upp som det viktigaste utvecklingsområdet. Insikten om att detta är framtiden finns där, men vi upplever att många famlar kring hur man ska utveckla sina rättigheter och aktivera sina sponsorer digitalt för att lyckas.
Jag tror detta beror på tre saker:
1. Kunskapen från både sponsorer och rättigheter kring hur vi ska använda digitala tillgångar är låg. Fortfarande diskuteras det hur man kan trycka in loggor i Facebook-flödet.
2. Prissättningen är svår. Vi vet vad vi tar betalt för en skylt eftersom vi sålt skyltar i decennier, men hur ska vi prissätta detta område?
3. Vad är effekten? Enligt Rättighetsbyråns och Upplevelseinstitutets undersökningar har endast en av fem sponsorer bra verktyg för att följa upp sin sponsring. Detta får även effekter för de digitala rättigheterna. Vet vi inte hur vi ska följa effekterna av ett samarbete är det svårt att bevisa att det skapar ett värde.
idealiskt komplement
Jag tror inte att en digitalisering av sponsoraktiveringar ska ta över från fysiska aktiveringar eller kundmöten, men det finns stor potential i att komplettera vårt befintliga erbjudande och arbetssätt med det digitala möjligheterna.
Så hur ska det gå till? Min bild är att vi kommer långt om vi låter arbetet genomsyras av dessa tre nycklar:
1. Strategi. Att sätta en strategi för hur vi ska utveckla digitala sponsorerbjudande behöver inte ta lång tid eller vara svårt, men det behöver göras. Innan sommaren delade Real Madrid med sig på ett generöst sätt under ett webbinarium hur deras strategi för digitala medier såg ut nu i Corona-tider. Den vilade på dessa tre pelare som alla aktiviteter sedan skulle utgå ifrån: engagera oss med våra fans, aktivera våra partners och socialt ansvarstagande.
2. Utbildning. Eftersom området är så föränderligt krävs konstant kompetensutveckling. Min bild är att många idrottsorganisationer tyvärr inte prioriterar den frågan fullt ut när det gäller just marknadsfrågor.
3. Benchmark. Vad gör de ledande klubbarna och evenemangen i Sverige och internationellt? Här kan vi lära oss massor. Real Madrid pratade om att Corona-krisen fått dem att ännu tydligare reflektera över vilken roll klubben hade i samhället och vad den betydde för människor (och hur det sen användes i deras digitala kommunikation med målgruppen).
Nu är det pefekta tillfället
Det perspektivet är så viktigt och minst lika relevant för en mindre klubb i Sverige. På den lokala marknaden betyder ett lag oerhört mycket och det blir så tydligt i dessa tider. Att förstå att en klubb är så mycket mer än matcher och resultat tror jag är första steget på en (kommersiell) framgångsresa.
Ekonomiprofessorn Kjell A. Nordström talade i sitt sommarprat om att den kris vi är inne i är en tidsmaskin till 2030. I allt det tragiska som denna kris för med sig är det viktigt att ta denna tidsmaskin och omfamna möjligheterna innan någon annan har sprungit om. Sponsorer, medarbetare och supporters är troligen mer mottagliga nu än någonsin tidigare. Välkommen till 2030!
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Zlatan Ibrahimović var 41 år gammal när han avslutade sin professionella fotbollskarriär i juni 2023 efter en sista match och avtackning med AC Milan på San Siro. Sedan dess har hans liv mera handlat om att vara familjefar och vara knuten till Milans styrelse, och delvis vara affärsman Nu avslöjar han själv att han vill vill skänka bort sina padelhallar i Sverige. På Twitter erbjuder han nu potentiella aktörer att höra av sig.
Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar. Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap
Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.



























































Skriv kommentar