Så kan din klubb utvecklas digitalt

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

De digitala sponsorrättigheterna har stor potential att utvecklas mycket mera i Sverige. Här finns det så mycket att vinna.  Några nyckelfrågor måste klubbar, förbund och inte minst sponsorer angripa. Det krävs inte bara kunskap utan också mod och ett sådant grundarbete ger en upptäckt av värdet och den slutliga behållningen.

Idrotten behöver göra hemläxan för att intäkter.

Men varför har inte rättigheter omfamnat den digitala arenan fullt ut tidigare? 

För nästan tio år sedan pratade Lesa Ukman, sponsorguru från IEG i Chicago, om att branschen var inne i ett paradigmskifte eftersom de sociala medierna – där vi följer och engagerar oss i våra intressen – passar perfekt för aktiva rättigheter och sponsorer.

Famlar runt det digitala

I branschundersökningar angående rättigheter kommer ofta digital rättighetsutveckling upp som det viktigaste utvecklingsområdet. Insikten om att detta är framtiden finns där, men vi upplever att många famlar kring hur man ska utveckla sina rättigheter och aktivera sina sponsorer digitalt för att lyckas. 

Jag tror detta beror på tre saker:

1. Kunskapen från både sponsorer och rättigheter kring hur vi ska använda digitala tillgångar är låg. Fortfarande diskuteras det hur man kan trycka in loggor i Facebook-flödet.

2. Prissättningen är svår. Vi vet vad vi tar betalt för en skylt eftersom vi sålt skyltar i decennier, men hur ska vi prissätta detta område?

3. Vad är effekten? Enligt Rättighetsbyråns och Upplevelseinstitutets undersökningar har endast en av fem sponsorer bra verktyg för att följa upp sin sponsring. Detta får även effekter för de digitala rättigheterna. Vet vi inte hur vi ska följa effekterna av ett samarbete är det svårt att bevisa att det skapar ett värde. 

idealiskt komplement

Jag tror inte att en digitalisering av sponsoraktiveringar ska ta över från fysiska aktiveringar eller kundmöten, men det finns stor potential i att komplettera vårt befintliga erbjudande och arbetssätt med det digitala möjligheterna.

Så hur ska det gå till? Min bild är att vi kommer långt om vi låter arbetet genomsyras av dessa tre nycklar: 

1. Strategi. Att sätta en strategi för hur vi ska utveckla digitala sponsorerbjudande behöver inte ta lång tid eller vara svårt, men det behöver göras. Innan sommaren delade Real Madrid med sig på ett generöst sätt under ett webbinarium hur deras strategi för digitala medier såg ut nu i Corona-tider. Den vilade på dessa tre pelare som alla aktiviteter sedan skulle utgå ifrån: engagera oss med våra fans, aktivera våra partners och socialt ansvarstagande. 

2. Utbildning. Eftersom området är så föränderligt krävs konstant kompetensutveckling. Min bild är att många idrottsorganisationer tyvärr inte prioriterar den frågan fullt ut när det gäller just marknadsfrågor.

3. Benchmark. Vad gör de ledande klubbarna och evenemangen i Sverige och internationellt? Här kan vi lära oss massor. Real Madrid pratade om att Corona-krisen fått dem att ännu tydligare reflektera över vilken roll klubben hade i samhället och vad den betydde för människor (och hur det sen användes i deras digitala kommunikation med målgruppen).

Nu är det pefekta tillfället

Det perspektivet är så viktigt och minst lika relevant för en mindre klubb i Sverige. På den lokala marknaden betyder ett lag oerhört mycket och det blir så tydligt i dessa tider. Att förstå att en klubb är så mycket mer än matcher och resultat tror jag är första steget på en (kommersiell) framgångsresa.   

Ekonomiprofessorn Kjell A. Nordström talade i sitt sommarprat om att den kris vi är inne i är en tidsmaskin till 2030. I allt det tragiska som denna kris för med sig är det viktigt att ta denna tidsmaskin och omfamna möjligheterna innan någon annan har sprungit om. Sponsorer, medarbetare och supporters är troligen mer mottagliga nu än någonsin tidigare. Välkommen till 2030!

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.