Så kan din klubb utvecklas digitalt

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

De digitala sponsorrättigheterna har stor potential att utvecklas mycket mera i Sverige. Här finns det så mycket att vinna.  Några nyckelfrågor måste klubbar, förbund och inte minst sponsorer angripa. Det krävs inte bara kunskap utan också mod och ett sådant grundarbete ger en upptäckt av värdet och den slutliga behållningen.

Idrotten behöver göra hemläxan för att intäkter.

Men varför har inte rättigheter omfamnat den digitala arenan fullt ut tidigare? 

För nästan tio år sedan pratade Lesa Ukman, sponsorguru från IEG i Chicago, om att branschen var inne i ett paradigmskifte eftersom de sociala medierna – där vi följer och engagerar oss i våra intressen – passar perfekt för aktiva rättigheter och sponsorer.

Famlar runt det digitala

I branschundersökningar angående rättigheter kommer ofta digital rättighetsutveckling upp som det viktigaste utvecklingsområdet. Insikten om att detta är framtiden finns där, men vi upplever att många famlar kring hur man ska utveckla sina rättigheter och aktivera sina sponsorer digitalt för att lyckas. 

Jag tror detta beror på tre saker:

1. Kunskapen från både sponsorer och rättigheter kring hur vi ska använda digitala tillgångar är låg. Fortfarande diskuteras det hur man kan trycka in loggor i Facebook-flödet.

2. Prissättningen är svår. Vi vet vad vi tar betalt för en skylt eftersom vi sålt skyltar i decennier, men hur ska vi prissätta detta område?

3. Vad är effekten? Enligt Rättighetsbyråns och Upplevelseinstitutets undersökningar har endast en av fem sponsorer bra verktyg för att följa upp sin sponsring. Detta får även effekter för de digitala rättigheterna. Vet vi inte hur vi ska följa effekterna av ett samarbete är det svårt att bevisa att det skapar ett värde. 

idealiskt komplement

Jag tror inte att en digitalisering av sponsoraktiveringar ska ta över från fysiska aktiveringar eller kundmöten, men det finns stor potential i att komplettera vårt befintliga erbjudande och arbetssätt med det digitala möjligheterna.

Så hur ska det gå till? Min bild är att vi kommer långt om vi låter arbetet genomsyras av dessa tre nycklar: 

1. Strategi. Att sätta en strategi för hur vi ska utveckla digitala sponsorerbjudande behöver inte ta lång tid eller vara svårt, men det behöver göras. Innan sommaren delade Real Madrid med sig på ett generöst sätt under ett webbinarium hur deras strategi för digitala medier såg ut nu i Corona-tider. Den vilade på dessa tre pelare som alla aktiviteter sedan skulle utgå ifrån: engagera oss med våra fans, aktivera våra partners och socialt ansvarstagande. 

2. Utbildning. Eftersom området är så föränderligt krävs konstant kompetensutveckling. Min bild är att många idrottsorganisationer tyvärr inte prioriterar den frågan fullt ut när det gäller just marknadsfrågor.

3. Benchmark. Vad gör de ledande klubbarna och evenemangen i Sverige och internationellt? Här kan vi lära oss massor. Real Madrid pratade om att Corona-krisen fått dem att ännu tydligare reflektera över vilken roll klubben hade i samhället och vad den betydde för människor (och hur det sen användes i deras digitala kommunikation med målgruppen).

Nu är det pefekta tillfället

Det perspektivet är så viktigt och minst lika relevant för en mindre klubb i Sverige. På den lokala marknaden betyder ett lag oerhört mycket och det blir så tydligt i dessa tider. Att förstå att en klubb är så mycket mer än matcher och resultat tror jag är första steget på en (kommersiell) framgångsresa.   

Ekonomiprofessorn Kjell A. Nordström talade i sitt sommarprat om att den kris vi är inne i är en tidsmaskin till 2030. I allt det tragiska som denna kris för med sig är det viktigt att ta denna tidsmaskin och omfamna möjligheterna innan någon annan har sprungit om. Sponsorer, medarbetare och supporters är troligen mer mottagliga nu än någonsin tidigare. Välkommen till 2030!

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

Här blir det minsann resultat. Olav Björkström befinner sig i Lettland och deltog på onsdagen i invigningen av en fotbollshall med fullmått i Liepaja. 

Den andra av sju sk Airdomes som ska byggas i Lettland under en 4-års period. Ett samarbetsprojket med det Lettiska Fotbollsförbundet och UEFA. En nöjd hallsäljare trivs i österled. Här löper affärerna mycket bättre än i Sverige och ändå torde förutsättningarna vara likvärdiga.

Sveriges VM-succé på hemmaplan samlar storpublik på både arenor och framför skärmar. Som mest följde 1 265 000 personer Sveriges kvartsfinaldrama mot Egypten på TV6, vilken innebar den näst mest sedda handbollsmatchen någonsin på streamingtjänsten Viaplay.

– Fantastiskt fina siffror. Det betyder mycket när hela Idrottsverige samlas framför vår sport, säger Stefan Lövgren, VD för Svenska Handbollslandslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Luftslott – eller en seriös satsning? Framtiden ger svar.

Hamburgerkedjan Brödernas intåg i Hockeyettan-laget Väsby IK, rör upp känslor i hockey-Sverige.  Högst ropade Aftonbladet som skrek i falsett att Väsby har ”sålt sin själ, falskhet & tjuveri”

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Striden om läsarna, och tittarna, tar fart. Tidningarnas kamp intensifieras. Expressen är senaste beviset. En stor satsning är presenterad och består av att locka människor som vill ha levande bilder. Expressen har säkrat tv-rättigheterna till ett 60-tal försäsongsmatcher i fotboll.

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.