En karriärssugen 2-barnsmamma

Meriterna är så man baxnar. Att en person kan prestera så enormt mycket... Men det gav också 194 miljoner i prispengar och nära 300 i reklamkontrakt. Och i dag driver Annika Sörenstam rena golffabriken.
De utvalda tolv tjejerna i ANNIKA Cup jublar över möjligheten att få chansen att tillbringa några dagar med världsstjärnan. Foto: Björne Davidson

 

Hon är världens främsta, kvinnliga golfare genom tiderna. 2008 lade hon klubborna på hyllan – men inte framgångarna. Nu bygger hon ett affärsimperium inom golfen.

Annika Sörenstams meritlista är lika lång som hennes allra bästa utslag: 89 segrar på tourerna världen över, tio majorsegrar och åtta Solheim Cup – kontinentmatchen mellan Europa och USA där hon sedan tre tävlingar tillbaka fungerar som vice kapten. Annika Sörensam från Uppland Bro strax nordväst om Stockholm är tidernas främsta, kvinnliga golfspelare – och även utsedd till Sveriges främsta idrottskvinna genom tiderna av Dagens Nyheter.

Började på Bro-Bålsta 

Det är digra arbetsveckor för Annika Sörenstam, mamma till Ava, 5, och William, 4. Nu är hon tillfälligt tillbaka, tillsammans med maken Mike McGee på hemmabanan på Bro-Bålsta GK där allting började i början av 80-talet. 

Då – vid tolv års ålder – var det en sexhålsbana och Annika prövade på sporten som blev hennes liv och som hon hjälpte till att lyfta till nya nivåer. 

På Bro-Bålsta golfklubb lärde hon sig golfens grunder. Däremellan hjälpte hon till och plockade pinnar och stenar – i utbyte mot gratisrundor. 

Det är den bakgrunden som är drivkraft till hennes breda, djupa och långsiktiga affärsimperium ANNIKA, där världen fortfarande är hennes arbetsfält. 

Vill ge tillbaka

Hon vill ge tillbaka och använda alla erfarenheter och kunskaper för att fler ska få njuta och uppnå sina mål med golfen – och som människa.

Det är det ANNIKA Invitational Europe – och systertävlingarna i USA och Asien – handlar om. 78 av världens bästa juniorspelare på tjejsidan från 17 länder i Europa samlas i Upplands Bro för att försöka kvalificera sig till PING Junior Solheim Cup i september, lillasyster till The Solheim Cup, och lära sig mer om spelet golf och livet under devisen ”More than golf”. 

Det är på Bro-Bålsta golfklubb som Idrottens Affärer får en exklusiv intervju med Mike McGee, Managing Director, och Tommy Tang, Global Golf Director for the Annika Foundation, som ansvarar för företaget ANNIKAs olika verksamheter.

Familjeföretag i golf

Huvudkontoret för Annika Sörenstams affärsimperium ligger i Orlando, Florida och har 17 anställda, däribland Annikas lillasyster Charlotta - också hon med erfarenheter från världens tourer. 

Mike McGee har golfen i blodet – pappa Gary McGee spelade Ryder Cup 1977 - och Tommy Tang studerade på högt ansedda Yale University, där han också spelade golf för skolan.

Företaget ANNIKA består av fem affärsområden, där varumärket ANNIKA i alla led genomsyras av devisen ”To Provide Inspirational Experiences” (”Att bidra med inspirerande upplevelser”): 

• ANNIKA Academy

• ANNIKA Financial Group

• ANNIKA Course Design

• ANNIKA Collection

• ANNIKA Foundation

Mike McGee vill inte ange omsättning i exakta siffror men det rör sig om sjusiffrigt belopp i dollar, alltså över en miljon dollar.

Det är till stora delar ett företaget där familjen är i fokus.

- Annika fokuserar främst på familjen med våra två barn. De är oftast med på våra olika uppdrag. Men när det inte fungerar är det jag som är hemmapappa och arbetar hemifrån. Vi är lyckligt lottade att kunna ha den lösningen – vilken är ovanlig i USA, säger Mike McGee.

Världsledande varumärken

- Prioritet ett i vår strategi är våra nio partners eftersom dessa på olika sätt finns med i våra projekt och affärsområden. Här finns bland annat Rolex, Lexus, Callaway och 3M. Ett exempel på hur vi arbetar är ANNIKA Intercollegiate, som är en lagtävling för de bästa collegeskolorna i USA, och där 3M är huvudsponsor. 

- Vi vill att varumärket ANNIKA enbart associeras med långsiktiga och världsledande varumärken, det vill säga samma kriterier som gäller för Annika Sörenstam som person. Det vinner både våra partners och vi på, förklarar Mike McGee. 

Det är många som känner sig kallade att bli partners – men få äro utvalda. Mike McGee tackar nej till olika samarbetsförslag flera gånger i veckan. 

- Vi skriver treårsavtal för att varumärket ANNIKA ska vara prioriterat för våra partners under många år framöver, berättar Mike McGee.

Exklusiva golfresor

Av de olika affärsområdena är Academy det största. På ett exklusivt centra på Watson Resort vid Reunion Resort, Florida, utvecklar akademins gäster sina golfkunskaper med hjälp av all expertis och teknik som behövs. 

ANNIKA Academy Core Golf Programs är de olika program som skräddarsytts av Annika och fitnessinstruktörer. I Academy finns förstås även exklusiva golfinstruktörer, bland andra Henri Reis som har varit Annikas coach sedan starten av hennes karriär. 

Annika Sörenstam är även aktiv i resebranschen: Academy Destination Golf Experiences ger möjlighet till golfresor utöver det vanliga till banor över hela världen. Det är en del av affärsområdet ANNIKA Academy.

Anpassad bandesign

I affärsområdet ANNIKA Course Design anlitas Annika för att designa banor över hela världen. Resultaten syns idag i Kina, Sydafrika, Korea, Turkiet och nu senast i Estland.

- Jag vill att de banor jag bidragit till ska vara omväxlande, ta vara på naturens möjligheter och lätt anpassas för utvecklande och rolig golf för juniorer och kvinnor Jag vill verkligen att banorna ska bidra till tillväxt av golf och då måste de vara designade för dessa spelare, förklarade Annika Sörenstam under presskonferensen i samband med ANNIKA Invitational Europe.

ANNIKA Collection består främst av klädmärket Cutter&Buck. Det har tidigare även funnits en kollektion av viner och parfymer i detta affärsområde, men det är ett avslutat kapitel.

Hälsosam och aktiv livsstil

2007 startades ANNIKA Foundation, som är ett bevis på Annikas heta vilja att ge tillbaka. 

- Här ger vi barn och ungdomar möjligheter att utvecklas. Hon vill ge dem samma möjligheter som hon hade. Vi lär dem hur viktigt det är att leva hälsosamt och ha en aktiv livsstil, och hjälpa unga människor att utveckla sina drömmar, säger Tommy Tang.

ANNIKA Invitational är en sådan miljö - och ska fortsätta att vara i ännu större utsträckning.

- Vi har planer på att genomföra tävlingen även i Latinamerika, i så fall troligen i Argentina. Vi jobbar på det och hoppas ha det är klart till årsskiftet, avslöjar Tommy Tang.

Optimal storlek

- Vi har nog funnit en optimal storlek på företaget för att uppnå våra visioner. I dagsläget finns inga stora tillväxtambitioner, säger Mike McGee.

Det låter som Annika Sörenstam har ett digert schema även framöver. Men inte nog med det. Hon har dessutom ett stort matlagningsintresse som hon utvecklat i en egen kokbok med titeln ”Mat, minnen och golf”.

- Den rätt jag gillar allra bäst är Annikas Spagetti Bolognaise. Den är helt suverän, avslöjar maken Mike McGee. 

Det verkar som att devisen ”To Provide Inspirational Experiences” gäller även i köket för Annika Sörenstam – världens bästa damgolfare genom tiderna och den enda damspelare som gått på 59 slag på en USA-tourtävling en magisk fredag i Phoenix 2001. 

Tommy Tang (t v) och Mike McGee hanterar Annika Sörenstams affärer. McGee är också Annikas make. Foto: Björne Davidsson

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.

Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen  i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.