Bränning går vidare till Unicef

Efter sju år som sponsorchef och ansvarig för ett av Sveriges största sponsorkonto har Annika Bränning slutat på Vattenfall.
Annika Bränning har slutat som sponsorchef på Vattenfall och gått vidare till Unicef.

 

- Jag har stor erfarenhet av företagssamarbeten mellan näringsliv och ideell sektor och har tydligt sett hur samarbeten medverkar till affärsnytta och intern stolthet, samtidigt som det bidrar konkret till samhällsutvecklingen, säger Annika Bränning.

Ja, minst sagt, hon har varit med om att skriva en mängd avtal. Vattenfall har varit en av landets ledande sponsorer och haft ett mycket tajt förhållande till skidsporten.

Men den 4 april började hon som insamlingschef på Unicef Sveriges företagsavdelning.  

- Vi är väldigt glada över att Annika Bränning blir ansvarig för vårt arbete riktat mot företag. Hon tar med sig värdefulla erfarenheter från näringslivet inom en rad olika områden – till exempel försäljning, CSR och sponsring – och vi är säkra på att hon kommer att kunna bidra på ett positivt sätt till utvecklingen av vår verksamhet, säger Unicef Sveriges vice generalsekreterare Per Westberg.

Annika Bränning är ursprungligen civilekonom från Göteborgs Universitet och får nu det övergripande ansvaret för att driva utvecklingen av företagsverksamheten, vilket bland annat innebär långsiktiga företagssamarbeten med partners som H&M och Ikea, stora kampanjer och katastrofinsamlingar.

Fakta

År 2015 samlade UnicefF Sverige in 676 miljoner kr. Företag stod för en tredjedel av intäkterna (preliminärt resultat).

89 procent av insamlade medel 2015 gick till Unicef:s verksamhet för barns rättigheter runt om i världen.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.