Maria byter skog mot stad
2015 kom O-Ringen till Borås. SM-veckan året före hade gett Borås stad ett lyft vad gäller att klara av att vara värdstad för stora evenemang.
Turistekonomisk fullträff
Maria Krafft Helgesson, bördig från Borås, var vid den tiden generalsekreterare för O-Ringen AB, Svenska Orienteringsförbundets bolag för att administrera, marknadsföra och utveckla O-Ringen i Borås.
Hon gjorde det så bra att Borås stad fick upp ögonen för henne.
Inte undra på, O-Ringen i Borås lockade 20 000 deltagare och genererade 110 miljoner kronor i turistekonomiska effekter för Borås stad. Lägg därtill mediavärdet på tvåsiffriga miljoner.
På slutet av sin bok
Målgången placerades på Borås Arena och tog evenemanget från skogen till staden. Ett grepp som hyllades av marknadsföringsexperter.
Tack vare fullträffen med O-Ringen fick Maria Krafft Helgesson erbjudande av destinationsbolaget BoråsBorås TME AB och Borås stad att bli projektledare för SM-veckan 2017, 30 juni-7 juli, i staden med de stolta statyerna.
Samtidigt som Maria Krafft Helgesson tackade "ja" våren 2016 var hon mitt uppe i arbetet med projektet HELA (Holistiskt Engagerat Lärande för Alla). En sammanställning av projektet ska utmynna i hennes andra bok om att använda metodiken Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Titeln är HELA – att skapa trygga relationer. Boken släpps inom kort. Den första boken heter Möjligheter med tecken för ungdomar och vuxna (2014).
Musik ett medel
Maria Krafft Helgesson har skrivit böckerna utifrån sin utbildning som musikterapeut och handledare i Alternativ och Kompletterande Kommunikation.
- För mig är musik inte ett mål, utan ett medel för att utveckla personer med intellektuell funktionsnedsättning. Att bli musiklärare intresserade mig aldrig, att vara musikterapeut lät roligare, förklarar Maria Krafft Helgesson som ser vissa likheter mellan att vara generalsekreterare för O-Ringen och att vara projektledare för SM-veckan i Borås 2017:
- Du måste vara flexibel och sätta en organisation med tydligt ansvar i båda fallen. När det gäller SM-veckan ställer det ännu högre krav på samordning.
Det är rekordantal idrotter, femtiofem stycken, som anmält intresse att vara med och arrangera sina SM, och alla behöver stöd och hjälp i bland annat marknadsföring, säger Maria Krafft Helgesson som har en aktiv idrottskarriär som orienterare och skidåkare på sin CV.
Ser fram emot folkfest
Att hitta rätt i okänd terräng och visa uthållighet är egenskaper den musik- och idrottsintresserade Borås-tjejen kommer att få nytta av inför och under SM-veckan.
- Jag ser fram emot en folkfest och att alla idrotter, inte minst de mindre, ska få chansen att visa upp sig. SM-veckan är den stora chansen för alla boråsare och hitresande att uppleva nya och för dem kanske hittills okända idrotter.
En sådan idrott kan vara roller derby som fått ett uppsving i Sverige de senaste tio åren – och gått från tre till 30 föreningar. Jenny Gripenwald, spelare i Borås-föreningen Stitch City Rollers, berättar:
- Roller derby är en idrott som välkomnar alla och bygger på glädje och gemenskap Det är också en idrott som kan hjälpa till att fånga upp det stora tappet bland ungdomar och äldre i idrottsvärlden. Det är aldrig för sent att börja träna roller derby! Vi har för tillfället medlemmar i åldrarna arton till fyrtiotre år.
Hoppas på Kalla
Håkan Axelsson är ordförande i Borås Skidlöparklubb, som har en sektion för rullskidor. Han hoppas på Charlotte Kalla och Hanna Falk på startlinjen:
- Det vore fantastisk marknadsföring för vår idrott om vi kunde locka Falk, Kalla och några andra kända namn i skidvärlden. Vi vill bjuda publiken på en spurtuppgörelse i stadsmiljö. Chanserna är kanske inte stora, men vi hoppas.
SM-veckan i Borås 2014 blev en succé både sportsligt och ekonomiskt: 154 000 besökare konsumerade för 42 miljoner kronor, enligt beräkningar från HUI, Handelns UtredningsInstitut.
Katalysator för besök
- Det här är en unik möjlighet att visa upp Borås och ge staden ett bra rykte som inte går att köpa för pengar, det vill säga förmedla i en reklamkampanj, förklarar Helena Ransjö Alcenius, vd på destinationsbolaget BoråsBorås TME AB och kollegan Frida Arvidsson, marknadsansvarig, fyller i:
- SM-veckan ger människor en anledning att besöka Borås och fungerar som en katalysator för framtida besök.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.
Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.