Maria byter skog mot stad
2015 kom O-Ringen till Borås. SM-veckan året före hade gett Borås stad ett lyft vad gäller att klara av att vara värdstad för stora evenemang.
Turistekonomisk fullträff
Maria Krafft Helgesson, bördig från Borås, var vid den tiden generalsekreterare för O-Ringen AB, Svenska Orienteringsförbundets bolag för att administrera, marknadsföra och utveckla O-Ringen i Borås.
Hon gjorde det så bra att Borås stad fick upp ögonen för henne.
Inte undra på, O-Ringen i Borås lockade 20 000 deltagare och genererade 110 miljoner kronor i turistekonomiska effekter för Borås stad. Lägg därtill mediavärdet på tvåsiffriga miljoner.
På slutet av sin bok
Målgången placerades på Borås Arena och tog evenemanget från skogen till staden. Ett grepp som hyllades av marknadsföringsexperter.
Tack vare fullträffen med O-Ringen fick Maria Krafft Helgesson erbjudande av destinationsbolaget BoråsBorås TME AB och Borås stad att bli projektledare för SM-veckan 2017, 30 juni-7 juli, i staden med de stolta statyerna.
Samtidigt som Maria Krafft Helgesson tackade "ja" våren 2016 var hon mitt uppe i arbetet med projektet HELA (Holistiskt Engagerat Lärande för Alla). En sammanställning av projektet ska utmynna i hennes andra bok om att använda metodiken Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Titeln är HELA – att skapa trygga relationer. Boken släpps inom kort. Den första boken heter Möjligheter med tecken för ungdomar och vuxna (2014).
Musik ett medel
Maria Krafft Helgesson har skrivit böckerna utifrån sin utbildning som musikterapeut och handledare i Alternativ och Kompletterande Kommunikation.
- För mig är musik inte ett mål, utan ett medel för att utveckla personer med intellektuell funktionsnedsättning. Att bli musiklärare intresserade mig aldrig, att vara musikterapeut lät roligare, förklarar Maria Krafft Helgesson som ser vissa likheter mellan att vara generalsekreterare för O-Ringen och att vara projektledare för SM-veckan i Borås 2017:
- Du måste vara flexibel och sätta en organisation med tydligt ansvar i båda fallen. När det gäller SM-veckan ställer det ännu högre krav på samordning.
Det är rekordantal idrotter, femtiofem stycken, som anmält intresse att vara med och arrangera sina SM, och alla behöver stöd och hjälp i bland annat marknadsföring, säger Maria Krafft Helgesson som har en aktiv idrottskarriär som orienterare och skidåkare på sin CV.
Ser fram emot folkfest
Att hitta rätt i okänd terräng och visa uthållighet är egenskaper den musik- och idrottsintresserade Borås-tjejen kommer att få nytta av inför och under SM-veckan.
- Jag ser fram emot en folkfest och att alla idrotter, inte minst de mindre, ska få chansen att visa upp sig. SM-veckan är den stora chansen för alla boråsare och hitresande att uppleva nya och för dem kanske hittills okända idrotter.
En sådan idrott kan vara roller derby som fått ett uppsving i Sverige de senaste tio åren – och gått från tre till 30 föreningar. Jenny Gripenwald, spelare i Borås-föreningen Stitch City Rollers, berättar:
- Roller derby är en idrott som välkomnar alla och bygger på glädje och gemenskap Det är också en idrott som kan hjälpa till att fånga upp det stora tappet bland ungdomar och äldre i idrottsvärlden. Det är aldrig för sent att börja träna roller derby! Vi har för tillfället medlemmar i åldrarna arton till fyrtiotre år.
Hoppas på Kalla
Håkan Axelsson är ordförande i Borås Skidlöparklubb, som har en sektion för rullskidor. Han hoppas på Charlotte Kalla och Hanna Falk på startlinjen:
- Det vore fantastisk marknadsföring för vår idrott om vi kunde locka Falk, Kalla och några andra kända namn i skidvärlden. Vi vill bjuda publiken på en spurtuppgörelse i stadsmiljö. Chanserna är kanske inte stora, men vi hoppas.
SM-veckan i Borås 2014 blev en succé både sportsligt och ekonomiskt: 154 000 besökare konsumerade för 42 miljoner kronor, enligt beräkningar från HUI, Handelns UtredningsInstitut.
Katalysator för besök
- Det här är en unik möjlighet att visa upp Borås och ge staden ett bra rykte som inte går att köpa för pengar, det vill säga förmedla i en reklamkampanj, förklarar Helena Ransjö Alcenius, vd på destinationsbolaget BoråsBorås TME AB och kollegan Frida Arvidsson, marknadsansvarig, fyller i:
- SM-veckan ger människor en anledning att besöka Borås och fungerar som en katalysator för framtida besök.
Mest lästa just nu
Först Göteborg, sedan Malmö. Där har fotbollen haft sina flaggskepp. 08-omtådet har hamnat i bakgrundenkant. Tills nu, eller…
Djurgården är klart för semifinal i UEFA Europa Conference League. Samtidigt klättrar Sverige till plats 20 på UEFA:s ligaranking. I semifinalen väntar engelska Chelsea.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Ishockeyns SM-final, Brynäs-Luleå ger inte bara miljonintäkter till finallagen, boksluten i maj/juni blir oftast rolig läsning,
Undantaget är Skellefteå AIK som efter förra våren SM-guld bokförde ett ekonomiskt minusresultat på 4,8 miljoner .Ökade personalkostnader, det vill
säga löner, angavs som främsta anledning.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.