Peter skrev många stora sponsorkontrakt

Peter Wiklander har avlidit i en ålder av 79 år. Han är en av de personer som främst kopplas samman med Idrottssponsringens utveckling under 80- och 90-taleti Sverige.

Peter Wiklander var under många år anställd som PR-chef vid Ica och profilerade både sig och varumärket starkt. Matvarujättens logo syntes mycket frekvent inom toppidrotten.

Göteborgaren Peter Wiklander älskade sitt IFK Göteborg. Här syns han vid Reine Almqvists 50-årsfirande tillsammans med andra framträdande IFK-are, Gunnar Larsson, Bosse Gentzel och Roger Gustafsson.

Under IFK Göteborgs framgångsår och på tusentals bilder blev IFK:s stjärnor och Ica synonymt eftersom Ica lyste i stora bokstäver på spelartröjorna.

Vid Peters bortgång skriver IFK Göteborg på hemsidan. ” Det är med stor sorg vi har mottagit beskedet att Peter Wiklander har gått bort. Vi minns en blåvit ledare, sponsor och kamrat som stod för glädje i alla lägen. Vi minns en lojal eldsjäl som lämnar ett stort tomrum efter sig. Tack för minnena, Peter. Vila i frid.”

Han var en stor Blåvitt-supporter och under några år ingick han också i klubbens valberedning.

Peter skrev även stora avtal med Fotbollförbundet och Bandyförbundet och han reste och umgicks ofta med spelare och ledare vid landskamper och resor. Han var en godmodig man alltid nära skrattet.

Peter var också initiativtagare till Icas engagemangs i Vasaloppet och lanseringen av Kortvasan och  reklamen för Ica-kortet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.