IEC skapar skidåkarnas nya GP-cirkus

Nu ska även skidåkarna i de internationella långloppen tjäna stora pengar. Det svenskbaserade bolaget IEC in Sport tar greppet om de sex största loppen, producerar TV-sändningar och får sponsorerna att haka på Ski Classic.

I ett första steg presenteras själva tävlingscirkusen och i nästa steg kommer också lanseringen av en huvudsponsor och därmed också prispengar för de främsta åkarna.

Idéer från friidrott och cykel

Konceptet är hämtat från både friidrottens Diamond League och cykelns Tour de France. IEC gör som IMG inom friidrotten, dvs blir en huvudman för GP-tävlingar, och dessutom tillåts privata stall, och inte bara klubbar, som i cykel.

- Vi ser en stor potential i långloppen och vill nu utveckla produkten, berättar David Nilsson, projektsansvarig på IEC.

- Det känns oerhört spännande. Det är nya former och vi tror stenhårt på att jobba mot två olika målgrupper, dvs både elitåkare och motionärer.

Direktsändning från sex lopp

Ski Classics omfattar de sex mest prestigefyllda långloppen i Europa. TV-kamerorna är på plats vid samtliga tillfällen och det blir direktsändningar som i sin tur innebär betydligt större möjligheter till exponering.

Sponsorer är på ingång och IEC ska snart också presentera en huvudsponsor. I sin tur innebär det här också större prispengar.

- Det här får ett jättestort värde för oss, säger Jonas Bauer som är VD för Vasaloppet.

Vinterstudion bevakar

Sveriges Television ska bevaka loppen via Vinterstudion och det innebär att tittarna blir bekanta med åkarna.

- TV-tittarna vet sedan vilka de är när de kommer till oss. Dessutom kommer flera internationella TV-stationer att visa Vasaloppet.

Under den här vintern direktsänds tävlingen i nio länder. SVT sände redan förra säsongen bland annat Jizerská Padesatka från Tjeckien och hade då hela 885 000 tittare. När 2010 års Vasaloppssegrare, Jörgen Brink, gick i mål satt 2,3 miljoner svenskar framför TV-apparaterna.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.