Så hittar Skoda sin målgrupp
Under de senaste tio åren har Skodas anseende förbättrats avsevärt. Det har skett via nya modeller, bättre bilar och en massiv marknadsföring där ishockeyn har prioriterats. Nu fortsätter Skoda sin massiva sponsorsatsning i Europa och i Sverige.
Ytterligare ett avtal
Bilföretaget gick nyligen in i ett nytt två-årsavtal med Svenska Ishockeyförbundet som ett led i en flerårig målmedveten satsning i de främsta hockeyländerna.
Skoda avsätter 1 miljoner kronor i sin Hockeyfond ur vilken föräldrar och andra eldsjälar runt ungdomshockeyn kan söka pengar.
Det kan gälla allt från en ny sarg, tvättmaskiner eller nya hockeytrunkar. Samtidigt startar en kampanj där Skoda hyllar alla föräldrar som ställer upp ideellt och skjutsar sina barn till och från träningen.
Klubbarna får söka
- Idag finns det över 40 000 ungdomsspelare registrerade hos Svenska Ishockeyförbundet. Många av dessa spelar i klubbar med små resurser. Vår förhoppning är att vi ska kunna hjälpa till med att lösa några av deras behov. Vi ser Hockeyfonden som ett långsiktigt engagemang, säger Mikael Sandberg, pressansvarig på Skoda.
Företaget ska ge ekonomiskt stöd till olika ishockeyklubbar fram till hockey-VM i maj 2012. Sedan fyller Skoda på Hockeyfonden med ytterligare pengar och öppnar upp för nya ansökningar även nästa säsong.
- Vi ger också något tillbaka till alla föräldrar som ställer upp med tid och pengar, säger Sandberg.
I Hockeyfondens jury ingår bland andra Ishockeyförbundets utvecklings- och landslagschef Tommy Boustedt och bröderna Sedins föräldrar, Tommy och Tora.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.