Så hittar Skoda sin målgrupp

Skodas mål är klart, ishockeyungdomarnas föräldrarna, dvs bilköparna. Vägen till den främsta målgruppen går via en hockeyfond där bilföretaget investerar flera miljoner.

Under de senaste tio åren har Skodas anseende förbättrats avsevärt.  Det har skett via nya modeller, bättre bilar och en massiv marknadsföring där ishockeyn har prioriterats. Nu fortsätter Skoda sin massiva sponsorsatsning i Europa och i Sverige.

Ytterligare ett avtal

Bilföretaget gick nyligen in i ett nytt två-årsavtal med Svenska Ishockeyförbundet som ett led i en flerårig målmedveten satsning i de främsta hockeyländerna.

Skoda avsätter 1 miljoner kronor i sin Hockeyfond ur vilken föräldrar och andra eldsjälar runt ungdomshockeyn kan söka pengar.

Det kan gälla allt från en ny sarg, tvättmaskiner eller nya hockeytrunkar. Samtidigt startar en kampanj där Skoda hyllar alla föräldrar som ställer upp ideellt och skjutsar sina barn till och från träningen.

Klubbarna får söka 

- Idag finns det över 40 000 ungdomsspelare registrerade hos Svenska Ishockeyförbundet. Många av dessa spelar i klubbar med små resurser. Vår förhoppning är att vi ska kunna hjälpa till med att lösa några av deras behov. Vi ser Hockeyfonden som ett långsiktigt engagemang, säger Mikael Sandberg, pressansvarig på Skoda.

Företaget ska ge ekonomiskt stöd till olika ishockeyklubbar fram till hockey-VM i maj 2012. Sedan fyller Skoda på Hockeyfonden med ytterligare pengar och öppnar upp för nya ansökningar även nästa säsong.

- Vi ger också något tillbaka till alla föräldrar som ställer upp med tid och pengar, säger Sandberg.

I Hockeyfondens jury ingår bland andra Ishockeyförbundets utvecklings- och landslagschef Tommy Boustedt och bröderna Sedins föräldrar, Tommy och Tora.

Zlatan Ibrahimovic är van vid att gå vinnande ur kamper. Men nu tvingas han acceptera en förlust. En dom i Stockholms tingsrätt slår fast att en hyresgäst får bo kvar  Zlatans och Helena Segers hus på Östermalm i Stockholm.

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.