SCA i unik Volvo Ocean Race-start

Från hygien och skog till havet. Svenska koncernen SCA gör en sensationell sponsorsatsning och medverkar i Volvo Ocean Race 2014-2015. En satsning som beräknas kosta 130 miljoner under tre år och besättningen ska bara bestå av kvinnor.
Fyrverkerier och fest när Volvo Ocean Race når ett etappmål. Så här såg det ut i Lissabon senast. Foto: Paul Todd, AP Photo/Scanpix


En idé om global marknadsföring slog rot hos SCA. Det ursprungliga skogsföretaget med verksamhet i över 100 länder, 37 000 medarbetare och en försäljning på över 100 miljarder kronor var i behov av ett gigantiskt evenemang.

Skillnad mot 1929

Volvo Ocean Race var det företaget sökte. Och när cirka 80 procent av SCA:s konsumenter är kvinnor kom idén att besättningen skulle bestå av just kvinnor.

- Vi satsar på global tillväxt, i synnerhet inom hygienområdet. Volvo Ocean Race kommer att öka kännedomen om SCA samt skapa starkare kopplingar till produktvarumärken, säger Kersti Strandqvist, kommunikationsdirektör på SCA.

Liksom kärnprodukten skog har koncernen vuxit åtskilligt sedan den dag 1929 när Svenska Cellulosa Aktiebolaget grundades genom en sammanslagning av ett tiotal svenska skogsbolag.

Hygienföretaget ska framhållas

SCA är i dag Europas största privata skogsägare och äger 2,6 miljoner hektar skog, varav ca 2,0 miljoner hektar brukas.

Men framför allt under de senaste 30 åren har SCA vuxit från skogsföretag till världens näst största hygienföretag.

- Vi kommer att nå full effekt på våra marknader tack vare tävlingens alla stopovers världen över, säger Jörgen Olsson, pressekreterare vid SCA.

Nu kan SCA:s 81 513 aktieägare se fram emot att segling ska bli en del av företaget i tre år.

Brisius leder projektet

Kostnaderna är beräknade till ca 130 miljoner kronor och den som får förtroendet att leda satsningen är svensken Richard Brisius som har vunnit tävlingen två gånger.

Han ska bl a rekrytera en kvinnlig besättning och leda arbetet med att bygga en helt ny båt som under nio månader ska klara alla prövningar.

Ledningen för Volvo Ocean Race har ju beslutat om en förändrad och mindre båt som ska gälla för alla startande och som också ska begränsa kostnaderna.

Han vet vad han talar om

- Den nya båtdesignen möjliggör en start för en kvinnlig besättning, säger Richard Brisius, en av grundarna av Atlant Ocean Racing och som har stor erfarenhet från Volvo Ocean Race-projekt.

Atlant har organiserat och drivit fem VOR-projekt och har vunnit två gånger; 1998 med EF Language och 2009 med Ericsson Racing Team.

- SCA:s satsning på en kvinnlig besättning är unik. Att under nio månader tävla i världens tuffaste havskappsegling är en respektingivande utmaning, säger Richard Brisius.

Thomas Ejderhov

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.