SCA i unik Volvo Ocean Race-start
En idé om global marknadsföring slog rot hos SCA. Det ursprungliga skogsföretaget med verksamhet i över 100 länder, 37 000 medarbetare och en försäljning på över 100 miljarder kronor var i behov av ett gigantiskt evenemang.
Skillnad mot 1929
Volvo Ocean Race var det företaget sökte. Och när cirka 80 procent av SCA:s konsumenter är kvinnor kom idén att besättningen skulle bestå av just kvinnor.
- Vi satsar på global tillväxt, i synnerhet inom hygienområdet. Volvo Ocean Race kommer att öka kännedomen om SCA samt skapa starkare kopplingar till produktvarumärken, säger Kersti Strandqvist, kommunikationsdirektör på SCA.
Liksom kärnprodukten skog har koncernen vuxit åtskilligt sedan den dag 1929 när Svenska Cellulosa Aktiebolaget grundades genom en sammanslagning av ett tiotal svenska skogsbolag.
Hygienföretaget ska framhållas
SCA är i dag Europas största privata skogsägare och äger 2,6 miljoner hektar skog, varav ca 2,0 miljoner hektar brukas.
Men framför allt under de senaste 30 åren har SCA vuxit från skogsföretag till världens näst största hygienföretag.
- Vi kommer att nå full effekt på våra marknader tack vare tävlingens alla stopovers världen över, säger Jörgen Olsson, pressekreterare vid SCA.
Nu kan SCA:s 81 513 aktieägare se fram emot att segling ska bli en del av företaget i tre år.
Brisius leder projektet
Kostnaderna är beräknade till ca 130 miljoner kronor och den som får förtroendet att leda satsningen är svensken Richard Brisius som har vunnit tävlingen två gånger.
Han ska bl a rekrytera en kvinnlig besättning och leda arbetet med att bygga en helt ny båt som under nio månader ska klara alla prövningar.
Ledningen för Volvo Ocean Race har ju beslutat om en förändrad och mindre båt som ska gälla för alla startande och som också ska begränsa kostnaderna.
Han vet vad han talar om
- Den nya båtdesignen möjliggör en start för en kvinnlig besättning, säger Richard Brisius, en av grundarna av Atlant Ocean Racing och som har stor erfarenhet från Volvo Ocean Race-projekt.
Atlant har organiserat och drivit fem VOR-projekt och har vunnit två gånger; 1998 med EF Language och 2009 med Ericsson Racing Team.
- SCA:s satsning på en kvinnlig besättning är unik. Att under nio månader tävla i världens tuffaste havskappsegling är en respektingivande utmaning, säger Richard Brisius.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Ledningen i allsvenska fotbollsklubben IFKNorrköping ser ett liv efter detta. På måndagen framkom det att klubben klubben har nått en likviditetslösning.
Det innebärt primärt att föreningens bank, SEB, utökar sitt samarbete med IFK och klubbens koncernbolag
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Spelaragenter trängs på läktaren. Det är som färdigserverat buffébord. Här går det att göra fynd. Det är villkoren vid den tredje upplagan av Malmö Trophy, ungdomsturneringen som lockar många av de mest talangfulla 15-åriga fotbollsspelarna i Europa och världen.
Den 6-8 juni avgörs matcherna på Stadionområdet och bland flera namnkunniga klubbar märks Real Madrid, Hajduk Split, Sporting CP och Olympique Lyon.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.