Elfsborg i dubbel guldsits

Borås och Elfsborg gungar fortfarande på guldvågor. Samtidigt börjar vardagen ta över i en klubb som lutar sig mot ett mycket stadigt och tryggt sponsornätverk. Här är Elfsborg också mycket framgångsrikt. Klubben har gott om pengar helt enkelt.
Stefan Andreasson har värvat med framgång under åren. Här en bild från den dagen 2005 då Anders Svensson talade om att han tänkte återvända till Borås och IF Elfsborg. Foto: Roger Lundsten, Scanpix

 

Elfsborg har en marknadsavdelning med fem personer och jobbar med ett brett program för sina sponsorer.

Där finns utöver ordinarie delar som biljetter, resor, vip-parkering, skyltar och programannonser även sådant som Kick Off-lunch med spelarna och övriga sponsorer, tillgång till medlems- och sponsorregistret, medverkan på Elfsborgsdagen i Borås Djurpark och likaså deltagande på klubbens Fotbollsgala.

Bäst på ta hand om sponsorer!

Ofta framhålls klubben i sponsor-Sverige och Elfsborg har förmått samla många företag och göra dem belåtna. I klubbens nätverk finns inte mindre än 400 företag.

Ett bevis på ett solitt stöd är klubbens utskick i september till sponsorerna med ett erbjudande om att bidra till en eventuell guldbonus på 20 procent från respektive sponsorpaket.

- Det blev bra respons. Vi får in ungefär 2 miljoner på det här, kommenterade Bosse Johansson, ordförande i Elfsborg.

Totalt ska Elfsborg betala ut bonusarna på cirka 3 miljoner.

"10 miljoner på en förmiddag"

Den här uppslutningen har också klubbchefen Stefan Andreasson ofta framhållit.

- Att vi har starka finansiärer i ryggen är förstås en trygghet, skulle det verkligen krävas tror jag att de skulle kunna ordna 10 miljoner på en förmiddag, sa Stefan Andreasson i en intervju nyligen i Borås Tidning.

- En gång har vi tagit hjälp av riskkapitalister sedan förra guldet (Amadou Jawo-affären), det säger nog det mesta.

Betalade arenan själva

Borås Arena har en publikkapacitet på 18 000 och när den stod stod klar 2005 hade klubben finansierat bygget med hjälp av lån och sponsorer. Byggkostnaden blev 112,5 miljoner.

Det var också då som resurserna växte. Sponsorintäkterna ökade från 10–12 miljoner om året till 24–25 miljoner redan första året med den nya arenan. Nu har klubben cirka 400 sponsorer och får in omkring 40 miljoner kronor om året.

Stefan Andreasson som klubbchef är den runt vilket allt snurrar. Han är mr Elfsborg vilket han förtydligar när han säger i samma intervju:

- Jag skulle var överlycklig om jag fick vara kvar i Elfsborg till pensionen.

Klas Ingesson en förebild

Som han beskriver sig själv:

- Jag är brutalt ärlig. Jag har nog lätt att skapa diskussion eller konflikt i vissa fall genom att vara rak och säga vad jag tycker. Men jag har stått i centrum sedan jag var liten, under åren som lagkapten och tider efter det, jag har aldrig kunnat gömma mig.

Har du någon förebild?

- Klas Ingesson har påverkat mig mycket. Inte på grund av hans sjukdom utan hur han är som människa. Hur man ska njuta av livet, ta vara på dagen, säga vad man tycker och läggas tid och kraft på det man gillar.

50 procent egna spelare

Elfsborg har en klar och tydlig strategi för rekryteringen av nya spelare:

- 50 procent av truppen ska vara våra egna spelare, spelare från ungdomslagen eller hemvändare. Det finns en kraft i det. Vi har en turordning vi går efter, först och främst uppflyttning från U21, därefter hemvändare, svenska markanden, skandinaviska och slutlien övriga världen.

- Hittar du en forward utomlands som gör 15 mål vet du att han försvinner efter ett år och det för mig ett kortsiktigt tänk.

Köpte billigt, sålde dyrt

Vilken affär är du mest nöjd med?

- Ekonomiskt, när vi sålde Emir (Bajrami). Han kom från Köping som halvtjockis för ett par hundra tusen och gick till Twente för 35 miljoner. Han är kung. Men jag skulle gärna svara Denni Avdic. Under sommaren var det långt gångna diskussioner med Schalke och det var till slut jobbigt att det inte blev något. Han stannade för att vinna guld och när det inte blev något var det skönt att han fick chansen i Bundesliga (Weerder Bremen 20 mijoner) ändå.

Han får också frågan om hur det ser ut för Elfsborg om tio år.  Stefan Andreasson svarar:

- Solen lyser på Camp Elfsborg. Vår egen talangutveckling och sociala projekt blir en fråga för alla klubbar i regionen, för hela västra Götaland. Vi har möjlighet att utveckla alla talanger, har vunnit ett par guld till och fått chansen i CL-gruppspel.

Jorma Jingland (inte verifierad)

ons, 2012-11-07 15:40

1. Ta hem James Keene. Värva Daniel Sjölund !

Hej! Min önskan är att James Keene kommer "hem" igen. Han behövde nog den här kicken i DIF. Han är säkert en betydligt bättre spelare numera. Sedan istället för Oscar skulle Daniel Sjölund vara en "turbo" på mittfältet. Han och Anders skulle nog passa bra ihop.

magnus svensson (inte verifierad)

mån, 2012-11-12 20:24

2. värva

skulle vara kul om Elfsborg kunde värva en riktigt bra forward värd namnet. ja jag vet att Elfsborg har ett par hygliga forward men dom gör för några mål per säsong. Svensk eller inte men en riktigt bra målgörare...

Nej, nuvarande seriemodell i ishockey ligger fast. Efter samråd och utvärdering med berörda ligaorganisationer, SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan  har förbundets Elitkommitté herr beslutat att hålla fast vid den seriemodell som klubbades vid förbundsmötet 2019.

Det innebär att SHL:s ifrågasatta ”ångestkval” mellan lag 13 och 14 i SHL finns kvar och att endast ett lag från Hockeyallsvenskan ges möjlighet att ta klivet upp. För Hockeyettans 40  lag är nålsögat fortsatt mycket litet – ett lag flyttas upp efter omfattande kvalspel

Idrotten och idrottsfrågorna tar som vanligt plats i Almedalen. Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar. 
I år finns det många idrottsperspektiv som fångas upp av olika aktörer under några intensiva dagar. Perspektiv som inte är så vanligt förekommande i den idrottspolitiska debatten annars, såsom hur vi kan integrera idrott i skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.