Längdlandslagets exklusiva hjulklapp
Det är Scanias bidrag i rollen som teamsponsor för skidlandslaget. Ett kontrakt med förbundet som nu har förlängts för de kommande två åren.
Topputrustad
I går visades det exklusiva fordonet upp, blå till färgen och utsmyckad med dekaler så att ingen kan ta miste på ändamålet. 13,5 meter lång, med det bästa i alla avseenden, som motorn med 440 hästkrafter , en så kallad Euro 6-motor med automatiska växlingssystem.
Den treaxliga dragbilen som drar det nya vallaekipaget är försedd med Scanias rymligaste hytt och ger högsta möjliga komfort vid både körning och vila. Bilen har intelligent farthållare som använder GPS för att avgöra fordonets position och förutsäga vägens topografi.
Lastbilen har specialutrustats av Stockholmsföretaget Expomobil. Inom loppet av en halvtimme efter ankomsten till tävlingsområdet kan trailern genom ett sinnrikt hydrauliskt system med utskjutbara väggar förvandlas till en 70 kvadratmeter stor vallabod.
Efterlängtad verkstad
Inne i trailern finns åtta fasta och fyra mobila arbetsplatser för vallarna och förvaringsplats för cirka 1 000 par skidor. En specialbyggd ventilationsutrustning som byter 800 liter luft per sekund säkerställer en hälsosam miljö för vallarna.
- Det här är precis vad vi har önskat. Vallarna har själva varit med och skräddarsytt trailern, så det kan inte bli bättre, säger Marcus Hellner.
En bättre arbetsmiljö för vallarna var ett tungt skäl vid utvecklingen av den första vallalastbilen. Efter långa arbetspass i bristfälligt ventilerade vallabodar hände det att vallarna drabbades av besvär som illamående och feber.
Lagom till Tour de Ski
En studie som genomförts av ett forskarlag från Örebro universitet bekräftar att dessa hälsoproblem upphörde när vallarna fick tillgång till en vallalastbil utrustad med ett ventilationssystem där luften byts var sjätte minut.
- Vallarna jobbar ofta långa pass under stressiga förhållanden. Ångorna från vaxen ger en ohälsosam arbetsmiljö, som förr ledde till hälsoproblem. Det var därför mycket viktigt att våra vallare fick en arbetsmiljö som inte äventyrade deras hälsa fysiskt eller psykiskt. År 2008 fick vi äntligen den första vallalastbilen som förbättrade miljön betydligt och nu tar vi ytterligare ett steg tillsammans med Scania, säger vallachef Urban Nilsson
När Tour de Ski inleds i slutet av december blir det världspremiär för en nyutvecklad vallalastbil. Den ersätter den bil som Scania utvecklade
tillsammans med landslaget i längdskidåkning 2008.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.