Så blev High Five till sponsring

VD för företaget CCS Healthcare är förre världsmästaren i slalom, Jonas Nilsson. Han står bakom en synnerligen annorlunda sponsring under namnet ”Hight five” i Tegera Arena i Leksand.
Inne på Tegera Arena fick publiken möjlighet att upptäcka vikten av handtvätt. Bakom kampanjen stod bl a förre slalomvärldsmästaren Jonas Nilsson.
Annons

 

CCS Healthcare har sedan säsongen 12/13 samarbetat med Leksands IF genom att bland annat förse spelartruppen med handsprit. Målet är att bidra till ett friskare Sverige med minskad sjukfrånvaro som följd, vilket i sin tur betyder minskade kostnader och bättre prestationer hos och av Leksands IF. 

Uppblåsbar hand

Tidigare gjorde spelarna entré genom en portal föreställandes en uppblåsbar hand. Kampanjen ”High Five” har också inneburit att ett antal handspritstationer har placerats i Tegera Arena. 

Bakom High Five står det läkemedelsproducerande Borlängeföretaget där Jonas Nilsson är vd. Just det, han som blev världsmästare i Bormio 1985 och tävlade i världscupen mellan 1983 och 1992.

I dag leder han CCS Healthcare, som för två år sedan förvärvade märket Dax, som under 30 år arbetat med att bland annat leverera handsprit till sjukvården. 

Fick uppmärksamhet

Med High Five har företaget tagit steget att göra handspriten till en mer intressant produkt och målet är att väcka uppmärksamhet samt sänka sjukfrånvaro samt medföljande sjukvårdskostnader i landet.

- Idén och visionen är att göra Sverige friskare, vi har bland annat hjälpt till med utbildning i förskolorna i Leksand, säger Christer Plars, affärsutvecklare hos CCS Healthcare.

Med sponsringen och kampanjen i Leksand  blev handspriten en naturlig del av vardagen för både spelare och publik.

Lätt att bli smittad

För att få ett fullvärdigt skydd mot infektioner krävs att man tvättar sina händer i minst 20 sekunder, något som enligt studier enbart 16 procent av Sveriges befolkning gör. Samtidigt utsätter vi oss för bakterier regelbundet på daglig basis. 

I Tegera Arena finns det restauranger, offentliga toaletter, en förskola med mera inom ett begränsat område. Här är det viktigt att ”hålla isär” bakterierna, som Christer Plars uttrycker det, och förklarar vidare att det är en av anledningarna till de olika handspritstationerna som nu kan ses runtom i arenan.  

- En aspekt är den rent ekonomiska, givetvis kostar sjukskrivningar pengar även för en idrottsförening, precis som det gör för samhället i stort varje år, konstaterar han.  

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.