Djurgårdens nya sponsor – från Dubai

Djurgården Fotboll presenterar en ny sponsor – från Dubai. Ett tvåårsavtal är tecknat med förvaltningsbolaget Al Shaheen Group och är ett av de första kontrakten som en allsvensk klubb har skrivit med ett utländskt företag.
Djurgårdens fans kan glädja sig över en möjligen potentiell stark sponsor i framtiden. Inledningsvis vill företaget från Dubai känna sig lite för och det rör sig om ett tämligen lågt belopp. Foto: Bertil Ericsson, TT.

 

Klubben har onekligen haft framgång i sponsorarbetet. I mars blev det klart med Prioritet Finans som ny sponsor. Parterna enades om  ett kontrakt för 2014 med en option för förlängning till 2016. 

Miljonaffärer

Nu avslöjas att det Dubai-baserade förvaltningsbolaget Al Shaheen Group går in i Djurgården enligt en överenskommelse över två år.

Båda de här kontrakten torde vara värda så mycket mer i framtiden. I Djurgården ser man potentialen inför kommande år. 

- Att vi når nya avtal är otroligt roligt ur flera perspektiv, säger Djurgårdens kommersiella chef Gunnar Gidefeldt.

Enligt uppgifter genererar kontrakten med Prioritet Finans och Al Shaheen Group runt 3 miljoner kronor.

Förre chefsscouten

Det senaste avtalet är resultatet av ett samarbete mellan Djurgården Fotboll och KEAP Management. AB med Djurgårdens förre chefsscout Khaled El-Ahmad (ägare och vd) och förre elitfotbollsspelaren Christian Frealdsson. Han bor i Dubai och det har haft stor betydelse vid förhandlingarna.

- Efter att ha fört diskussioner under en ganska lång tid inleddes för ett par månader sedan ett samarbete för att ta vara på de kontakter som Khaled byggt upp under sina år ute i världen. Redan nu har det gett frukt, säger Gunnar Gidefeldt.

Khaled El-Ahmed och Christian Frealdsson står alltså bakom kontraktet.

- Vi har jobbat hårt och haft en bra dialog med Gunnar som varit flexibel i sitt tänk för att hitta ett paket som passar alla parter. Jag är övertygad att med rätt paketering och varumärke är ingenting omöjligt. 

Förväntansfull

Khaled El-Ahmad är förväntansfull inför samarbetet och hur det kan utvecklas:

- Jag tror att Djurgården är unikt med en internationell sponsor från den här delen av världen.  

- Det här blir jättespännande. Ingen trodde att det här var möjligt, men vi lyckades. Och nu ska vi utveckla samarbetet och göra det bra för båda parter.  

Al Shaheen Group är ett multinationellt förvaltningsbolag som genom dotterbolag är inblandade i många olika verksamheter med fokus på investment banking, kapitalförvaltning och finansiella tjänster, fastighetsutveckling, sjukvård och hospitality.

- Samarbetet med Djurgården är en ny möjlighet att ytterligare stärka vårt varumärke. Vi tror också att det kommer bidra till att förbättra den globala närvaron av Al Shaheen Group och dess dotterbolag i Skandinavien och i synnerhet i Sverige, säger Morad Fouladi, vice styrelseordförande för Al Shaheen Group.

Själv klubbchef - i Nyköping

Khaled El-Ahmad jobbar till vardags som klubbchef i Nyköpings BIS sedan i februari. 

Men efter att ha spelat fotboll skadade han korsbandet i ett knä och opererades i torsdags.

Han har en bred erfarenhet, bl a som chefsscout i Djurgårdens IF, assisterande tränare i Linköpings FC, i damallsvenskan och scout åt Magnus Pehrsson under hans tid i Aalborg BK.

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.