Nu är Wiberg tillfälligt sur igen
Det är ett nytt IFK Göteborg som gäller. En till stora delar ny ledning ska bli ännu nyare eftersom en tränare ska hämtas utifrån någonstans.
Nils Wiberg tycker inte att han blir tillräckligt informerad. Han ger ändå klubben ett antal miljoner i årlig sponsring. Det förtjänar ändå en viss förtur, anser han.
"De kan inte bara..."
Nu pratar han om ett bonussystem om han nu ska investera mer pengar i IFK Göteborg.
Passionerad och engagerad till den milda grad att humöret tar överhanden ibland eller ganska ofta.
Det utdragna jakten på tränare har nu fått honom reagera.
- De kan inte bara komma till mig och säga "Vi behöver tio miljoner, vi måste ha tio miljoner", säger Wiberg till GT.
Älskar sitt Blåvitt
Han är en av svensk fotbolls enskilt största partners och har älskat sin roll som IFK Göteborgs mest framträdande sponsor. Han är Blåvitt-supporter sedan många år.
Han skulle gärna få lite inside information.
”Tycker du det är bra? Att jag som sponsor pumpar in tolv miljoner kronor och så får jag inte vara med och bestämma någonting? Hade du gjort så med din privatekonomi om du hade en miljon? Hade du bara slängt upp miljonen till en gubbe och sagt: "Gör vad du vill med pengarna!". Det är därför jag menar att klubbarna kommer få problem i framtiden. Visst, jag kan lägga 200 000 kronor, en halv miljon, kanske upp till en miljon, men ska jag lägga de stora pengarna måste jag vara med och bestämma på något sätt. Det finns regler för vad en sponsor får göra, men det är ett problem. Det är därför vi inte är klara med sponsringen för nästa år. Jag har lite önskemål där naturligtvis. Ingenting som bryter mot lagen min vän, men jag har önskemål om prestation och annat”.
Ni ser, han är lika impulsiv som fascinerande.
Alltid försoning
Tidigare har det alltid slutat med försoning. Han älskar ju ändå sitt Blåvitt. Men i en blandning av oro och otålighet reagerar han.
”Man kanske inte ska ha lika mycket om man blir åtta som etta. Det är väl ganska naturligt. De kan inte bara komma till mig och säga "Vi behöver tio miljoner, vi måste ha tio miljoner". Kan jag gå till en kompis och säga: "Jag behöver fem miljoner kronor, ge mig fem miljoner kronor. Vad jag gör för dig för fem miljoner? Ingenting!" Så kan man inte resonera. Vi kan nog styra det där med lite bonustänk”.
Nu är det senaste avtalet på upphällning. Och det är också ett skäl till att Nils Wiberg får frågor. Och han är tacksam för journalister för han uttalar sig. Han säger verkligen vad han tycker.
”De måste leverera om jag ska investera så stora pengar. De miljonerna kan jag lägga på tv- och radioreklam i stället annars. Men jag vill vara med i fotboll för jag älskar fotboll. Jag ser inte bara på det som affärer. Men man måste ha krav och prestation. Jag ska naturligtvis inte bestämma ett skit, och det finns regler som stoppar det, men om jag har det stora fotbollsintresset borde man utnyttja mitt intresse om man är smart. Förr kunde jag åka och titta på alla möjliga matcher för att upptäcka talanger. Jag har intresset. Jag kan ju taktik och annat”.
"Inte som Percy Nilsson"
I GT drar Nils Wiberg jämförelser med Stockholmsfotbollen, där han numera är sponsor till Djurgården, och ser fram emot kommande år med alla derbyn. Det saknar han i Göteborg.
”Jag vill inte vara en sådan där som Percy Nilsson som bara har Göteborg för hjärtat. Men jag sörjer för Öis och Gais. Vi har ingen publik längre i Göteborg. Vi har inga derbyn. Jag är överlycklig att vi är med i Stockholm med dessa enorma derbyn med AIK, Hammarby och Djurgården. Det kommer vara fest varenda dag”.
Hans passion visar sig allra bästa av avslutningen:
”Jag gick hem från Blåvitts hemmamatcher i halvlek fyra gånger under förra säsongen beroende på taktik, lag och inställning. Hur tror du jag mår den kvällen? Hur tror du jag mår den morgonen efter? Jag vill inte vara med om det mer. Jag är så trött på det”.
Nog skulle fotbollen ha glädje av flera sådana entusiastiska sponsorer.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.