Nu är Wiberg tillfälligt sur igen

Han älskar sitt IFK Göteborg och bland det bästa han vet är att vara med på lagets resor. Men nu är Nils Wiberg lite sur. Han vill veta mera.
Nils Wiberg vill veta mera. "Tala med mig" är hans budskap till IFK Göteborgs ledning. Som storsponsor tycker han sig ha rätt att få lite insideinformation. Foto: TT

 

Det är ett nytt IFK Göteborg som gäller. En till stora delar ny ledning ska bli ännu nyare eftersom en tränare ska hämtas utifrån någonstans.

Nils Wiberg tycker inte att han blir tillräckligt informerad. Han ger ändå klubben ett antal miljoner i årlig sponsring.  Det förtjänar ändå en viss förtur, anser han.

"De kan inte bara..."

Nu pratar han om ett bonussystem om han nu ska investera mer pengar i IFK Göteborg.

Passionerad och engagerad till den milda grad att humöret tar överhanden ibland eller ganska ofta.

Det utdragna jakten på tränare har nu fått honom reagera.

- De kan inte bara komma till mig och säga "Vi behöver tio miljoner, vi måste ha tio miljoner", säger Wiberg till GT.

Älskar sitt Blåvitt

Han är en av svensk fotbolls enskilt största partners och har älskat sin roll som IFK Göteborgs mest framträdande sponsor. Han är Blåvitt-supporter sedan många år.

Han skulle gärna få lite inside information.

”Tycker du det är bra? Att jag som sponsor pumpar in tolv miljoner kronor och så får jag inte vara med och bestämma någonting? Hade du gjort så med din privatekonomi om du hade en miljon? Hade du bara slängt upp miljonen till en gubbe och sagt: "Gör vad du vill med pengarna!". Det är därför jag menar att klubbarna kommer få problem i framtiden. Visst, jag kan lägga 200 000 kronor, en halv miljon, kanske upp till en miljon, men ska jag lägga de stora pengarna måste jag vara med och bestämma på något sätt. Det finns regler för vad en sponsor får göra, men det är ett problem. Det är därför vi inte är klara med sponsringen för nästa år. Jag har lite önskemål där naturligtvis. Ingenting som bryter mot lagen min vän, men jag har önskemål om prestation och annat”.

Ni ser, han är lika impulsiv som fascinerande.

Alltid försoning

Tidigare har det alltid slutat med försoning. Han älskar ju ändå sitt Blåvitt. Men i en blandning av oro och otålighet reagerar han.

”Man kanske inte ska ha lika mycket om man blir åtta som etta. Det är väl ganska naturligt. De kan inte bara komma till mig och säga "Vi behöver tio miljoner, vi måste ha tio miljoner". Kan jag gå till en kompis och säga: "Jag behöver fem miljoner kronor, ge mig fem miljoner kronor. Vad jag gör för dig för fem miljoner? Ingenting!" Så kan man inte resonera. Vi kan nog styra det där med lite bonustänk”.

Nu är det senaste avtalet på upphällning. Och det är också ett skäl till att Nils Wiberg får frågor. Och han är tacksam för journalister för han uttalar sig. Han säger verkligen vad han tycker.

”De måste leverera om jag ska investera så stora pengar. De miljonerna kan jag lägga på tv- och radioreklam i stället annars. Men jag vill vara med i fotboll för jag älskar fotboll. Jag ser inte bara på det som affärer. Men man måste ha krav och prestation. Jag ska naturligtvis inte bestämma ett skit, och det finns regler som stoppar det, men om jag har det stora fotbollsintresset borde man utnyttja mitt intresse om man är smart. Förr kunde jag åka och titta på alla möjliga matcher för att upptäcka talanger. Jag har intresset. Jag kan ju taktik och annat”.

"Inte som Percy Nilsson"

I GT drar Nils Wiberg jämförelser med Stockholmsfotbollen, där han numera är sponsor till Djurgården, och ser fram emot kommande år med alla derbyn. Det saknar han i Göteborg. 

”Jag vill inte vara en sådan där som Percy Nilsson som bara har Göteborg för hjärtat. Men jag sörjer för Öis och Gais. Vi har ingen publik längre i Göteborg. Vi har inga derbyn. Jag är överlycklig att vi är med i Stockholm med dessa enorma derbyn med AIK, Hammarby och Djurgården. Det kommer vara fest varenda dag”.

Hans passion visar sig allra bästa av avslutningen:

”Jag gick hem från Blåvitts hemmamatcher i halvlek fyra gånger under förra säsongen beroende på taktik, lag och inställning. Hur tror du jag mår den kvällen? Hur tror du jag mår den morgonen efter? Jag vill inte vara med om det mer. Jag är så trött på det”.

Nog skulle fotbollen ha glädje av flera sådana entusiastiska sponsorer.

Thomas Ejderhov

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.

Han har gjort succé , men  saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.

– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är  allvarlig.