MFF:s sponsorer blev också vinnare
I samband med Malmö FF:s avancemang till Champions League ökade klubbens exponering i svenska medier avsevärt. Och det i sin tur innebar unika värden för företagen Puma och Rörläggaren.
Varje år gör Malmö FF en marknadsanalys tillsammans med företaget Sponsor Insight som tittar på all den tid och det utrymme som Malmö FF och klubbens partners exponerats i svenska medier.
- Vi har varit igång sedan 2006 och MFF:s siffror för 2014 är all time high. Inom lagidrott är Malmö FF helt unika med så höga siffror som fjolårets, berättar Peter Allvin ifrån Sponsor Insight.
Pumas val blev rätt
Under 2014 fick klubben en exceptionell exponering tack vare framgångarna i Allsvenskan och intåget till Champions League. Det har gynnat Malmö FF:s emblem men också klubbens dräktleverantör Puma och dräktpartner Rörläggaren.
Pumas exponeringsvärde uppgår till 40 miljoner kronor och Rörläggarens till 20 miljoner kronor. Av Pumas totalsumma är 15 miljoner enkom på grund av Champions League och exponeringen det innebar.
- Anledningen till samarbetet med Malmö FF är att nå synlighet. Det kan gälla kommersiellt, exponeringsmässigt eller bygga varumärke. Den här marknadsanalysen visar att vi gjorde rätt, säger Rutger Hagstad som är Head of Marketing på Puma i Norden.
Bättre med en dräktsponsor
- Vi gick aldrig in som dräktpartner till Malmö FF för att bygga varumärket Rörläggaren, det har vi fått gratis med all framgång. Vårt främsta syfte var att hjälpa avdelningen ”MFF i samhället” och bygga upp klubbens samhällsengagemang, berättar Tommy Larsson, VD och ägare för AB Rörläggaren.
Inför 2009 valde MFF att gå ner till endast en dräktpartner.
- Det är först 2014, när vi fått dessa siffror, som vi verkligen kan se vilket avtryck det ger och att vi gått helt rätt väg, berättar Magnus Svensson, försäljningschef för företag hos Malmö FF och fortsätter:
- Vi klubbar är bra inom business-to-business men är inte alls lika långt fram när det gäller attraktiv paketering för konsumentföretag. Här lägger vi i MFF stor fokus 2015. Då ska vi bli bättre på det också.
Mest lästa just nu
Ledningen i allsvenska fotbollsklubben IFKNorrköping ser ett liv efter detta. På måndagen framkom det att klubben klubben har nått en likviditetslösning.
Det innebärt primärt att föreningens bank, SEB, utökar sitt samarbete med IFK och klubbens koncernbolag
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Spelaragenter trängs på läktaren. Det är som färdigserverat buffébord. Här går det att göra fynd. Det är villkoren vid den tredje upplagan av Malmö Trophy, ungdomsturneringen som lockar många av de mest talangfulla 15-åriga fotbollsspelarna i Europa och världen.
Den 6-8 juni avgörs matcherna på Stadionområdet och bland flera namnkunniga klubbar märks Real Madrid, Hajduk Split, Sporting CP och Olympique Lyon.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.