MFF:s sponsorer blev också vinnare

Klart som tusan att Malmö FF:s sponsorer är nöjda. Exponeringen under det senaste året har varit maximal. Nu visar en undersökning att två huvudsponsorer kan räkna hem ett värde om 60 miljoner kronor.
MFF:s nyförvärv Magnus Wolff Eikrem visar den lyckade exponeringen av Puma och Rörläggaren. Foto: Drago Prvulovic, TT

 

I samband med Malmö FF:s avancemang till Champions League ökade klubbens exponering i svenska medier avsevärt.  Och det i sin tur innebar unika värden för företagen Puma och Rörläggaren. 

Varje år gör Malmö FF en marknadsanalys tillsammans med företaget Sponsor Insight som tittar på all den tid och det utrymme som Malmö FF och klubbens partners exponerats i svenska medier.

- Vi har varit igång sedan 2006 och MFF:s siffror för 2014 är all time high. Inom lagidrott är Malmö FF helt unika med så höga siffror som fjolårets, berättar Peter Allvin ifrån Sponsor Insight.

Pumas val blev rätt

Under 2014 fick klubben en exceptionell exponering tack vare framgångarna i Allsvenskan och intåget till Champions League. Det har gynnat Malmö FF:s emblem men också klubbens dräktleverantör Puma och dräktpartner Rörläggaren.

Pumas exponeringsvärde uppgår till 40 miljoner kronor och Rörläggarens till 20 miljoner kronor. Av Pumas totalsumma är 15 miljoner enkom på grund av Champions League och exponeringen det innebar.

- Anledningen till samarbetet med Malmö FF är att nå synlighet. Det kan gälla kommersiellt, exponeringsmässigt eller bygga varumärke. Den här marknadsanalysen visar att vi gjorde rätt, säger Rutger Hagstad som är Head of Marketing på Puma i Norden.

Bättre med en dräktsponsor

- Vi gick aldrig in som dräktpartner till Malmö FF för att bygga varumärket Rörläggaren, det har vi fått gratis med all framgång. Vårt främsta syfte var att hjälpa avdelningen ”MFF i samhället” och bygga upp klubbens samhällsengagemang, berättar Tommy Larsson, VD och ägare för AB Rörläggaren.

Inför 2009 valde MFF att gå ner till endast en dräktpartner.

- Det är först 2014, när vi fått dessa siffror, som vi verkligen kan se vilket avtryck det ger och att vi gått helt rätt väg, berättar Magnus Svensson, försäljningschef för företag hos Malmö FF och fortsätter:

- Vi klubbar är bra inom business-to-business men är inte alls lika långt fram när det gäller attraktiv paketering för konsumentföretag. Här lägger vi i MFF stor fokus 2015. Då ska vi bli bättre på det också.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.