Stockholm stad backar i beslut

Stockholms stad överväger att dra tillbaka sin sponsring i Stockholm Marathon. Nu kan arrangörerna bli utan 200 000 kronor.
Stockholms marathons beslut om en nordisk inriktning får till följd att arrangörerna mister 200 000 kronor i sponsring från Stockholms stad. Foto: TT

 

- Stockholm Marathons beslut att göra loppet till en nordisk tävling ligger inte i linje med Stockholms uppdrag att värva internationella evenemang och är inte heller förenligt med stadens grundläggande värderingar om en välkomnande och öppen stad, säger Olle Zetterberg, vd Stockholm Business Region.

Andra villkor

- Därför ligger ett förslag till styrelsen om att dra tillbaka marknadsföringsinsatsen.

Stockholm Marathon är ett av huvudstadens nyckelevenemang. Som ett internationellt arrangemang av format har friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK fått stöd från staden. Det beslutet togs den 3 februari och rubricerades som en marknadsföringsinsats.

Men nu påtalar Stockholms stad att varken i ansökan, diskussioner eller beviljandet av sponsringen har det framgått att loppet har nordisk inriktning. 

"Efter nyheten om en ändrad inriktning har representanter för staden diskuterat med arrangörerna utan att kunna hitta någon gemensam lösning", är den officiella förklaringen.

37:e gången

Därför ska nu beslutet omprövas. Den 19 maj kommer den politiska styrelsen i Stockholm Business Region att ta ställning till att återta beslutet om en sponsring om 200 000 kr.

Helt avgörande för omprövandet är att loppet har ändrat målsättning från en satsning på fler internationella elitlöpare till en inriktning mot ett nordiskt mästerskap.

Lördagen den 30 maj ska loppet genomföras för 37:e gången.

Kurt Olsberg (inte verifierad)

tis, 2015-05-12 13:35

1. Stockholms stad bör hitta

Stockholms stad bör hitta någon annan partner för att säkra Stockholm Marathon som ett öppet, internationellt evenemang.

Sportchefen Daniel Andersson och klubbdirektören Niclas Carléntycker att livet är  ganska behagligt just nu.Malmö FF fortsätter att förstärka sin maktposition inom svensk fotboll. Om MFF besegrar Rangers i dubbelmötet finns 90 miljoner inom räckhåll. Det är bara början på utbetalningarna om framgångarna fortsätter.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.