Äntligen jagar de tillsammans
Sveriges tredje största arenasport, är man ivrig att framhålla från ansvarigt håll. Det borde vara ett plus nu när man ska gå ut och söka en sponsor.
Ett nytt avtal
ESS har med förbundet Svemo avtalat till sig rättigheterna att sälja gemensam reklam på alla arenor och försäljningen av liganamnet Elitserien.
- Vi tror på det här upplägget och att det finns sponsorer som kommer att lockas av att få exponeras på detta sätt, säger Tony Olsson, speedwayansvarig på Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundet (Svemo).
Målsättningen är att elitklubbarna ska ha sålt alla sponsorpaket till säsongspremiären
- Det ska vara enkelt och smidigt att engagera sig som sponsor i speedway. Nu finns det en kontaktman, Peder Andersson, för gemensam sponsring av Elitserien.
Han får ansvaret
Strategin är att en huvudsponsor kan köpa liganamnet Elitserien, men också få möjligheter att synas på samtliga Elitseriearenor med olika sponsorpaket, säger Börje Bellinger, ordförande i Elitspeedway Sverige (ESS).
Det här har man insett från ansvarigt håll och nu finns en övertygelse om att det ska öppna möjligheter.
- Det känns spännande utmaning och vi kan skapa en bra relation med våra blivande sponsorer, säger Peder Andersson, ESS ansvarige säljare, som har en mångårig bakgrund som säljare och har tidigare arbetat även för Elit Vetlanda.
Mest lästa just nu
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.