Åbro går in i STCC
Sedan 1993 är varumärket förknippat med AIK och i synnerhet matchdressen. Där har det lyst Åbro i många år.
Henrik Dunge är själv AIK-are och känner starkt för klubben. 23 år som trogen sponsor skiljer sig rejält mot synsättet hos de flesta företag.
Kontraktet tar slut
Det nuvarande kontraktet löper ut efter den här säsongen och parterna är medvetna om att en ny diskussion väntar.
Det sker mot bakgrunden att Åbro förändrar sin sponsorstrategi. Senaste beviset – nu avslöjas att Åbro tar en framträdande position inom STCC.
- Vi känner att vi får möjlighet att exponera vårt varumärke mot åtskilliga människor. Just det att det är ett event som pågår under några timmar innebär att vi får umgås med konsumenter, säger Henrik Dunge.
- Sedan bidrar det också att vi syns vid SVT:s och Viasats sändningar.
"Inget halvdant"
Åbro blir huvudsponsor till STCC och har utvecklat helt nytt mat- och dryckeskoncept som ska finnas vid varje deltävling under säsongen.
- Vi gör aldrig något halvdant. Antingen eller gäller, nu satsar vi på de här dryckes- och matstationerna, säger Henrik Dunge.
Ett första test vid Rally on ice i vintras gav mersmak. Nu ska Åbro exponeras starkt i tävlingsområdet och ska även synas på det mest framgångsrika stallet, de regerande mästarna i Polestar Cyan Racing.
- Spännande, jag är en tävlingsmänniska och tror vi har funnit ett bra koncept, säger Henrik Dunge.
Plockades från AIK
Bakom Åbros förändrade strategi står Niklas Nestlander, sponsorchef sedan i höstas, då han plockades från just AIK fotboll.
- Det är spännande att få vara med om förändringar, både inom Åbro och nu STCC. Vid racingen vill vi skapa mervärden via våra stationer, men vi bygger också på andra områden.
Dryckesföretaget har inlett en satsning på musik i och med ”Åbro Unplugged” i samarbete med Blixten & co. Engegemang finns dessutom vid Elitloppet, Digiloos sommarturné, Ullevis arenor, speedwaylaget Dackarna och i Vimmerby IF där bryggeriet finns.
I 23 år har Åbro varit trogen sponsor till AIK fotboll. Nu breddar dryckesföretaget sin sponsring. Foto: TT
Mest lästa just nu
Det är svängdörrar hos Allsvenskans etta, Mjällby. Spelare kommer och går i en strid ström och pengarna flödar. Klubben har nyligen gjort sin största satsning någonsin i spelartruppen med värvningen av 21-årige dansken Jeppe Kjær från norska FK Bodø/Glimt. Han kostade 10 miljoner. Det är bara tre veckor sedan som klubben sålde sin framgångsrike mittfältare, Nicklas Röjkjaer, till danska FC Nordsjälland, som innebar en betydande ekonomisk affär för Mjällby. Affären uppges ha gett 18 miljoner till Mjällby.
Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.
I samband med att Strawberry Arena har ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.
Att Vasaloppet är en viktig motor för Vasaloppskommunerna Mora, Malung-Sälen och Älvdalen är välbekant. Nu finns också fakta på värdet. Vinterns deltagare och publik beräknas ha lagt 302,2 miljoner kronor inför och under själva skidloppen. Av de pengarna uppstår en omsättning på 288,6 miljoner kronor i de tre huvudkommunerna. Och dessutom, de här värdena blir bara större och större.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.
– Jag är supertaggad, säger Jonas .
Efter 18 NHL-säsonger är Nicklas "hemma" igen Efter 18 säsongers spel i NHL är Nicklas Bäckström, 38 år i november klar för spel i moderklubben Brynäs. Han spelade sin senaste NHL-match med Washington Capitals hösten 2023, men har sedan haft stora höftproblem och har efter flera operationer inte spelat sedan dess.
I ett uttalande på Brynäs hemsida skriver Bäckström:
-Nu kör vi, jag har alltid känt att jag någon gång skulle vilja representera Brynäs igen. Jag har länge haft en stor drivkraft att få återvända. Efter att kört rehab och vart borta från spel i nästan två år så känner jag mig nu väldigt laddad och full av energi,.