Åbro går in i STCC

Få andra företag kan visa upp en liknande historia. I 23 år har Åbro sponsrat AIK fotboll. Men inför möjligheten att gå in i andra sammanhang sa vd:n Henrik Dunge ja.
Henrik Dunge lockas av att testa marknadsföring i STCC.

 

Sedan 1993 är varumärket förknippat med AIK och i synnerhet matchdressen. Där har det lyst Åbro i många år.

Henrik Dunge är själv AIK-are och känner starkt för klubben. 23 år som trogen sponsor skiljer sig rejält mot synsättet hos de flesta företag.

Kontraktet tar slut

Det nuvarande kontraktet löper ut efter den här säsongen och parterna är medvetna om att en ny diskussion väntar.

Det sker mot bakgrunden att Åbro förändrar sin sponsorstrategi. Senaste beviset – nu avslöjas att Åbro tar en framträdande position inom STCC.

- Vi känner att vi får möjlighet att exponera vårt varumärke mot åtskilliga människor. Just det att det är ett event som pågår under några timmar innebär att vi får umgås med konsumenter, säger Henrik Dunge.

- Sedan bidrar det också att vi syns vid SVT:s och Viasats sändningar.

"Inget halvdant"

Åbro blir huvudsponsor till STCC och har utvecklat helt nytt mat- och dryckeskoncept som ska finnas vid varje deltävling under säsongen.

- Vi gör aldrig något halvdant. Antingen eller gäller, nu satsar vi på de här dryckes- och matstationerna, säger Henrik Dunge.

Ett första test vid Rally on ice i vintras gav mersmak. Nu ska Åbro exponeras starkt i tävlingsområdet och ska även synas på det mest framgångsrika stallet, de regerande mästarna i Polestar Cyan Racing.

- Spännande,  jag är en tävlingsmänniska och tror vi har funnit ett bra koncept, säger Henrik Dunge. 

Plockades från AIK

Bakom Åbros förändrade strategi står Niklas Nestlander, sponsorchef sedan i höstas, då han plockades från just AIK fotboll.

- Det är spännande att få vara med om förändringar, både inom Åbro och nu STCC. Vid racingen vill vi skapa mervärden via våra stationer, men vi bygger också på andra områden. 

Dryckesföretaget har inlett en satsning på musik i och med ”Åbro Unplugged” i samarbete med Blixten & co. Engegemang finns dessutom vid Elitloppet, Digiloos sommarturné, Ullevis arenor, speedwaylaget Dackarna och i Vimmerby IF där bryggeriet finns.   

I 23 år har Åbro varit trogen sponsor till AIK fotboll. Nu breddar dryckesföretaget sin sponsring. Foto: TT

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Djurgårds-spelaren Peter Hollands besinningslösa attack på Luleå-backen Fredrik Styrman i torsdagens SHL omgång fortsätter att väcka heta känslor i hockey-Sverige. 

-Hade händelsen ägt rum på allmän plats hade åklagare kunnat väcka åtal för grov misshandel, säger Mikael Johansson som var på matchen med sin dotter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.