Åbro går in i STCC
Sedan 1993 är varumärket förknippat med AIK och i synnerhet matchdressen. Där har det lyst Åbro i många år.
Henrik Dunge är själv AIK-are och känner starkt för klubben. 23 år som trogen sponsor skiljer sig rejält mot synsättet hos de flesta företag.
Kontraktet tar slut
Det nuvarande kontraktet löper ut efter den här säsongen och parterna är medvetna om att en ny diskussion väntar.
Det sker mot bakgrunden att Åbro förändrar sin sponsorstrategi. Senaste beviset – nu avslöjas att Åbro tar en framträdande position inom STCC.
- Vi känner att vi får möjlighet att exponera vårt varumärke mot åtskilliga människor. Just det att det är ett event som pågår under några timmar innebär att vi får umgås med konsumenter, säger Henrik Dunge.
- Sedan bidrar det också att vi syns vid SVT:s och Viasats sändningar.
"Inget halvdant"
Åbro blir huvudsponsor till STCC och har utvecklat helt nytt mat- och dryckeskoncept som ska finnas vid varje deltävling under säsongen.
- Vi gör aldrig något halvdant. Antingen eller gäller, nu satsar vi på de här dryckes- och matstationerna, säger Henrik Dunge.
Ett första test vid Rally on ice i vintras gav mersmak. Nu ska Åbro exponeras starkt i tävlingsområdet och ska även synas på det mest framgångsrika stallet, de regerande mästarna i Polestar Cyan Racing.
- Spännande, jag är en tävlingsmänniska och tror vi har funnit ett bra koncept, säger Henrik Dunge.
Plockades från AIK
Bakom Åbros förändrade strategi står Niklas Nestlander, sponsorchef sedan i höstas, då han plockades från just AIK fotboll.
- Det är spännande att få vara med om förändringar, både inom Åbro och nu STCC. Vid racingen vill vi skapa mervärden via våra stationer, men vi bygger också på andra områden.
Dryckesföretaget har inlett en satsning på musik i och med ”Åbro Unplugged” i samarbete med Blixten & co. Engegemang finns dessutom vid Elitloppet, Digiloos sommarturné, Ullevis arenor, speedwaylaget Dackarna och i Vimmerby IF där bryggeriet finns.
I 23 år har Åbro varit trogen sponsor till AIK fotboll. Nu breddar dryckesföretaget sin sponsring. Foto: TT
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.