Rekord för sponsring och event

Det fortsätter att gå bra för sponsring och event. Investeringarna nådde nytt all-time high 2015. Sponsringen ökar med 4,8 procent relativt föregående år och omsätter 6,9 miljarder kronor.
Elfsborg är en av de idrottsföreningar som har flest sponsorer. De uppgår till drygt 500 och det avspeglas delvis på matchdressen. Foto: TT

 

Liksom tidigare år domineras sponsringsintäkterna av idrotten dit nära tre fjärdedelar av sponsringsinvesteringarna går. 

- Att sponsring och event omsätter mer än någonsin och drar ytterligare ifrån den övriga reklammarknaden förutom internet är ett riktigt glädjande styrkebesked, säger Niklas Birgetz, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

Social sponsring ökade

Sponsringen uppgår under 2015 till 10 procent av de totala reklaminvesteringarna. 

Den årliga mätningen av investeringarna i sponsring och event utförs av IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) i samarbete med Sponsrings & Eventföreningen (SEFS). 

Social sponsring ökade med hela 24 procent och det är ett tecken på hur sponsringen kan bidra till att lyfta fram människors intressen och passion för att göra samhällsnytta. 

En förklaring är att troligen långsiktiga trender inom socialt ansvarstagande, samtidigt som flyktingsituationen under 2015 kan ha bidragit. 

Rapporten visar vidare att sponsringen är stark regionalt, cirka 60 procent av sponsorinvesteringarna gäller lokala / regionala rättighetsinnehavare och organisationer, och den lokala sponsringen har stärkt sin position jämfört med 2014. 

Fortsätter att växa

Event ökade med 1 procent och därmed är omsättningen nu 6,8 miljarder kronor.

Eventintäkterna delas upp i eventmarknadsföring (genomfört i externt marknadsföringssyfte) och interna företagsevent. Under 2015 utvecklades eventmarknadsföringen bäst, tillväxten uppgick till knappt 4 procent relativt 2014. För företagsinterna events gick det däremot sämre; där noterades en minskning om 3 procent relativt föregående år. 

- Sponsring och event fortsätter att växa snabbare än övrig marknadskommunikation, och IRM tror att denna positiva trend fortsätter, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM. 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.