En jakt på nya pengar

Orienteringsförbundet gör ett försök att utveckla idrotten och få in mer pengar via ett avtal med två sponsorkonsulter. De senaste årens tävlingsframgångar ska utnyttjas.
Gustav Bergman är en i orienteringens landslagstrupp. Foto: Adam Ihse, TT

 

Orienteringsförbundet inleder ett samarbete med Bertil Petersen och Stig Carlsson för att försöka utveckla och öka samarbetet med näringslivet.  

- Vi vill att företaget ska upptäcka värdet av orientering, menar förbundschefen Susanne Söderholm.

Varför just dem?

Att man har valt just de två konsulterna är att båda är välbekanta med sporten och att de har stora kontaktnät. 

Stig Carlsson har varit generalsekreterare i olika idrottsförbund, däribland sju år hos orienteringen. Att utveckla och paketera kommersiella rättigheter och hitta företag behärskar även Bertil Petersen. 

De två skapade tillsammans SB-konceptet som bygger på en kommersiell struktur och ett sätt att bearbeta marknaden för att slutligen göra en analys av vilka förutsättningar som finns hos olika idrottsförbund. 

- Det är kombinationen av våra erfarenheter och karriärer som är vårt koncept, menar Bertil Petersen. 

Finns det potential?

- Det är ett spännande förbund med en bred målgrupp, betonar Stig Carlsson.

Orienteringens kärnvärden överensstämmer med trenderna i samhället. 

- Ett aktivt idrottande i naturen samt något som passar alla, det är vad vi vill framhålla. 

Orienteringen har via tävlings- och ungdomsverksamhet, plus motionsorientering för allmänheten, 81 000 medlemmar i 600 olika föreningar runt om i Sverige. 

Varje år arrangeras runt 600 tävlingar med O-ringen och Tiomila som de absolut största. 

2013 hade förbundet sina lägsta siffror i antal medlemmar, men därefter har antalet stigit med 5-6 procent varje år. Idag har folk som inte tidigare hade någon kunskap om orienteringen fått upp ögonen om sporten. 

- Sporten har de senaste åren fått stor massmedial uppmärksamhet, säger Susanne Söderholm.

Framgångar, inte minst vid årets VM på hemmaplan, har bidragit. Nu engageras två sponsorkonsulter och dessutom förstärks förbundets hemsida.

Marina Ström

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.