Därför syns inte huvudsponsorn

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.
Foto: AIK

Efter mötet mellan AIK och IF Elfsborg reagerade många supportrar på att huvudsponsorn Åbros logotyp var blek och syntes sämre än vanligt på de svarta matchtröjorna. Flera medlemmar har under landslagsuppehållet frågat om skälet. Nu kommer förklaringarna från AIK och Åbro.

Unikt sponsorskap

2017 blir sista året på ett 23-årigt partnerskap, vilket är en unik sponsorförbindelse i elitfotbollen.

Under slutspurten kommer huvudsponsorns logotyp successivt bli allt mörkare för att slutligen bli ett med den svarta färgen och tryckas ton i ton på matchtröjorna. Henrik Dunge är vd och ägare i fjärde generation på Åbro Bryggeri och har varit med sedan 1994 då samarbetet med AIK Fotboll inleddes.

– Vi konstaterar att Neil Young hade fel som menade "It's better to burn out than to fade away". Vi vänder på det och hyllar vårt 23-åriga samarbete genom att vi smälter samman för all framtid. Åbro är och kommer för alltid att vara en del av AIK. AIK Fotbolls vd Mikael Ahlerup tycker att initiativet är en fin hyllning till de 23 år man haft tillsammans.

– Många stora spelare och ledare har burit AIK Fotbolls matchtröja och tillsammans med supportrarna fyllt den svarta färgen med mening. Att Åbro nu blir en del av det arvet är en fin gest.

Ändå ett fortsatt samarbete?

Vad som händer i framtiden är i dagsläget oklart, men Åbro och AIK för diskussioner om ett fortsatt samarbete. Det enda som står klart är att Åbros logotyp inte kommer att synas på spelarnas matchtröjor när Allsvenskan drar igång våren 2018.

Bakgrund

På den allsvenska upptaktsträffen meddelade Åbro att säsongen 2017 blir bryggeriets sista som huvudsponsor för AIK Fotboll. Åbros logotyp, som prytt den klassiskt svarta matchtröjan, byttes under Allsvenskans 20 inledande omgångar ut mot HjärtLungfondens. Manifestationen gjordes för att hylla minnet av AIK Fotbolls målvakt Ivan Turina som avled av plötslig hjärtdöd som kan orsakas av t.ex. hjärtrytmrubbning i maj 2013. Utöver exponeringen på AIK Fotbolls matchtröjor genererades 345 601 SEK i insamlingen till hjärtforskning.

Under säsongen har även Åbro hyllat sin historia genom att låta tidigare spelare bli fanbärare under parollen "Matchen Åbro-hjälte", exempelvis Mauro Ivan Öbolo, Andreas Andersson, Björn Kindlund och senast Gary Sundgren. 

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.