Friidrott lockar sponsorerna
Friidrottens marknadschef, Jan Larsson, har blivit rikligt belönad för sina ansträngningar. Han kan nu presentera en rad nya sponsoravtal.
– Det är långsiktiga samarbeten med partners som tar en aktiv del i vår verksamhet är viktiga och bidrar till att utveckla friidrotten i Sverige, säger en belåten Jan Larsson.
SVT prioriterar friidrott
Svensk Friidrott träder in i 2018 med tre friska samarbetsavtal. SVT förlänger rättighetsavtalet kring de mest centrala tävlingarna och Folksam, som är en av friidrottens äldsta partners, förblir nationell partner och titelsponsor till Folksam Grand Prix. Dessutom går Unisport in som ny officiell leverantör till Svensk Friidrott och medlemsföreningarna.
De stora arenatävlingarna klockar den stora Tv-publiken. Därför ska SVT under de kommande tre åren sända Finnkampen, Bauhausgalan, Folksam Grand Prix, Friidrotts SM och Nordenkampen.
– Friidrott är en av de mest populära Tv-sporterna hos svenska folket, så det känns väldigt bra att vi har säkrat den svenska delen av friidrottsutbudet i tre år till, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.
2028 friidrottens år
Nästa år blir ett stort friidrottsår i SVT, med EM i Berlin, Diamond League och så nu med det här avtalet på plats även den bästa friidrotten på hemmaplan.
– Utvecklingen går snabbt kring sändningar och produktioner just nu men SVT är unika med sin höga kvalitet och stora räckvidd, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.
– Vi på BAUHAUS-galan är mycket glada över att SVT har valt att förlänga kontraktet med Sveriges populäraste individuella idrott. Alla får möjligheten att följa den galan på TV. Vi kör söndag den 10 juni och kommer att bjuda på alla våra svenska friidrottsstjärnor och även världseliten, säger Jan Kowalski, ordförande BAUHAUS-galan.
Vidareutvecklar Folksam Grand Prix
Folksam är en av Svensk Friidrotts äldsta partners och försäkrar föreningar och aktiva. I tillägg är Folksam också en mycket viktig partner för Sveriges egen friidrottsgalaserie Folksam Grand Prix. Inför 2018 läggs ytterligare en tävling till serien, som ett komplement till existerande arrangemang i Sollentuna, Göteborg och Karlstad.
– Vi engagerar oss i det som våra kunder bryr sig om, och att få bidra i ytterligare fyra år för en stark svensk friidrott både inom bredd och elit är glädjande, säger Lars-Inge Svensson, Chef för Affär Idrott på Folksam.
GP-serien är ett begrepp idag som möjliggör att de svenska friidrottarna får utmanande tävlingar på hemmaplan.
– De ger dem möjlighet att möta internationellt motstånd på hemmaplan och få stöd från hemmapubliken. Inte sällan är det på just FGP som kvalgränser uppnås och rekord sätts. Det visar den höga kvalitet som tävlingarna har och värdet av att det nu även blir en fjärde tävling i serien, säger förbundskapten Karin Torneklint.
Utrustning till föreningarna
utöver de kontrakten går Unisport in från 2018 som Officiell Leverantör av friidrottsutrustning till Svensk Friidrott. Unisport är marknadsledande i Norden och levererar utrustning och helhetslösningar till olika idrotter.
– Nu vill vi hitta attraktiva lösningar och produkter som inspirerar barn och ungdomar att prova på friidrott och få in dem i föreningslivet. Svensk Friidrott gör en stor insats för att öka folkhälsan i Sverige och det arbetet passar bra ihop med vår vision - ett hälsosammare samhälle. Vi kommer även att erbjuda ett högklassigt friidrottssortiment till alla medlemsföreningar, säger Tomas Jonasson, marknadschef Unisport.
– Vi är väldigt glada över vårt nya samarbete med Unisport. Tillsammans kommer vi att kunna utveckla produkter och tjänster till våra medlemsföreningar, och gemensamt ge ännu bättre förutsättningar för mer och bättre friidrottsträning, tävlingar och upplevelser, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.
Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.