Friidrott lockar sponsorerna

Friidrottens marknadschef, Jan Larsson, har blivit rikligt belönad för sina ansträngningar. Han kan nu presentera en rad nya sponsoravtal.

Foto: Thomas Selig

– Det är långsiktiga samarbeten med partners som tar en aktiv del i vår verksamhet är viktiga och bidrar till att utveckla friidrotten i Sverige, säger en belåten Jan Larsson.

SVT prioriterar friidrott

Svensk Friidrott träder in i 2018 med tre friska samarbetsavtal. SVT förlänger rättighetsavtalet kring de mest centrala tävlingarna och Folksam, som är en av friidrottens äldsta partners, förblir nationell partner och titelsponsor till Folksam Grand Prix. Dessutom går Unisport in som ny officiell leverantör till Svensk Friidrott och medlemsföreningarna.

De stora arenatävlingarna klockar den stora Tv-publiken. Därför ska SVT under de kommande tre åren sända Finnkampen, Bauhausgalan, Folksam Grand Prix, Friidrotts SM och Nordenkampen.

– Friidrott är en av de mest populära Tv-sporterna hos svenska folket, så det känns väldigt bra att vi har säkrat den svenska delen av friidrottsutbudet i tre år till, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

2028 friidrottens år

Nästa år blir ett stort friidrottsår i SVT, med EM i Berlin, Diamond League och så nu med det här avtalet på plats även den bästa friidrotten på hemmaplan.

– Utvecklingen går snabbt kring sändningar och produktioner just nu men SVT är unika med sin höga kvalitet och stora räckvidd, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.

– Vi på BAUHAUS-galan är mycket glada över att SVT har valt att förlänga kontraktet med Sveriges populäraste individuella idrott. Alla får möjligheten att följa den galan på TV. Vi kör söndag den 10 juni och kommer att bjuda på alla våra svenska friidrottsstjärnor och även världseliten, säger Jan Kowalski, ordförande BAUHAUS-galan.

Vidareutvecklar Folksam Grand Prix

Folksam är en av Svensk Friidrotts äldsta partners och försäkrar föreningar och aktiva. I tillägg är Folksam också en mycket viktig partner för Sveriges egen friidrottsgalaserie Folksam Grand Prix. Inför 2018 läggs ytterligare en tävling till serien, som ett komplement till existerande arrangemang i Sollentuna, Göteborg och Karlstad.

– Vi engagerar oss i det som våra kunder bryr sig om, och att få bidra i ytterligare fyra år för en stark svensk friidrott både inom bredd och elit är glädjande, säger Lars-Inge Svensson, Chef för Affär Idrott på Folksam.

GP-serien är ett begrepp idag som möjliggör att de svenska friidrottarna får utmanande tävlingar på hemmaplan.

– De ger dem möjlighet att möta internationellt motstånd på hemmaplan och få stöd från hemmapubliken. Inte sällan är det på just FGP som kvalgränser uppnås och rekord sätts. Det visar den höga kvalitet som tävlingarna har och värdet av att det nu även blir en fjärde tävling i serien, säger förbundskapten Karin Torneklint.

Utrustning till föreningarna

utöver de kontrakten går Unisport in från 2018 som Officiell Leverantör av friidrottsutrustning till Svensk Friidrott. Unisport är marknadsledande i Norden och levererar utrustning och helhetslösningar till olika idrotter.

– Nu vill vi hitta attraktiva lösningar och produkter som inspirerar barn och ungdomar att prova på friidrott och få in dem i föreningslivet. Svensk Friidrott gör en stor insats för att öka folkhälsan i Sverige och det arbetet passar bra ihop med vår vision - ett hälsosammare samhälle. Vi kommer även att erbjuda ett högklassigt friidrottssortiment till alla medlemsföreningar, säger Tomas Jonasson, marknadschef Unisport.

– Vi är väldigt glada över vårt nya samarbete med Unisport. Tillsammans kommer vi att kunna utveckla produkter och tjänster till våra medlemsföreningar, och gemensamt ge ännu bättre förutsättningar för mer och bättre friidrottsträning, tävlingar och upplevelser, säger Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.