I behov av sponsorer som alla andra

MMA är högaktuellt – och omdiskuterat. Dick Klingemo, sponsoransvarig för SMMAF,har en krävande uppgift att få svenska företag att se marknadsvinster med ett samarbete.

Atleterna i MMA-landslaget. De och deras klubbar ska nu samlas i förbundet som söker samarbetspartners som alla andra förbund. Kruxet - att MMA ärså omdiskuterat som sport.

- Att nu ett välkänt och stort företag som Fristads väljer att bli huvudsponsor för Svenska MMA-Förbundet är ett tydligt tecken på att vi avancerar i marknadsposition, anser Klingemo.

- Det här ska bli kul! Och intressant, betonar Jonatan Andersson, Marketing Operations Manager på Fristads.

Världens främsta lag

Svenska Mixed Martial Arts Förbundet (SMMAF) bildades i början av 2007 och det svenska landslaget har utsetts till världens främsta lag tre år i rad, med flera guldmedaljörer både nationellt och internationellt.

MMA har vuxit kraftigt kraftigt de senaste åren med fler tävlingar än någonsin, och sporten är på uppgång hos den breda publiken.

- För oss var det ett enkelt val att ingå sponsoravtal med SMMAF, då deras atleter är professionella idrottsmän och kvinnor som jobbar hårt, har rätt inställning och ständigt blickar framåt. Precis som Fristads, säger Jonatan Andersson, Marketing Operations Manager på Fristads.

Avtal föder förväntningar

Samarbetet innebär bland annat att företaget medverkar och syns i samband med MMA-ligan och tillsammans med landslaget. 

- Vi hoppas på ett långsiktigt samarbete med målsättningen att bygga en stark relation tillsammans med Fristads. Vi ser med spänning på framtiden och har stora förhoppningar på samarbetet, säger Dick Klingemo.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.