Stora TV-avtal säkrade för SDHL

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

 

Enligt uppgift kommer logistikföretaget DHL Paket att understödja ligan med totalt en miljon kronor.  Företaget arbetar med e-handel och privatpaket och stödet till SDHL har olika former. Det är SDHL:s första huvudsponsor någonsin.

SDHL äger de kommersiella rättigheterna, tv och sponsoravtal,  efter ett nytecknat av avtal med Svenska Ishockeyförbundet. 

192 + 25 TV-matcher

SDHL harockså skrivit avtal med såväl SVT och C More som totalt kommer att visa 192 matcher från säsongens ligaspel i olika plattformar, ytterligare 25  matcher är uppe för förhandlingar..

-Två historiska avtal, vi är båda stolta och glada över att kunna skriva avtal med Sveriges två största mediahus, betonar Angelica Lindberg, kommersiell chef på SDHL.

Bakom investeringen finns två svenska bolag, Sportsground och XV1 Sport.

Vad gäller Damkronornas 10-punktslista, riktad mot Svenska Ishockeyförbundet, går det trögare. Förhandlingar pågår men Erika Grahm, talesperson för Damkronorna var vid SDHL:s upptaktsträff på måndagen inte nöjd med tempot och förbundets, enligt henne, avvisande hållning – i bland annat försäkrings – och attitydfrågor.

Den ekonomiska delen vad gäller landslagsspel är däremot löst – bland annat sedan herrligan, SHL, garanterat 400 000 per säsong i tre år avseende förlorad arbetsförtjänst.

Allt handlar inte  om pengar

-Men allt handlar inte om pengar, vi vill också se tydlig inriktning från förbundets sida, och en trovärdig sådan. Där är vi inte ännu, sade Erika Grahm.

SDHL inleds på fredag med fem matcher. Försvarande mästare är Luleå som finalslog Linköping i våras.

Internationellt hör Damkronorna hemma i B-VM sedan laget kraschat ur A-VM i Finland i våras.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.