Skidåkarna lockar sponsorer

Svenskarna älskar längdskidor. Det samma gäller åtskilliga företag. Just nu har skidförbundet ett sällsynt drag på sponsormarknaden.

Skidlandslagets herrar uppradade på medieträff fr v Jens Burman, Oskar Svensson, Viktor Thorn, Johan Häggström, Calle Halfvarsson och Teodor Peterson.

Senaste nytt är att Rasta vill satsa på längdskidåkning. Sponsoravtalet har utarbetats i samarbete med rättighetsbolaget ISP Sport och det handlar inte bara om exponering. Rasta ska bland annat arbeta tillsammans med landslagskocken och ta fram mer hälsosamma menyer till Rastas anläggningar.

Mat till chaffisarna

– Vi har vägarnas bästa mat som gett energi till otaliga chaufförer och passagerare. Nu satsar vi tillsammans med längdlandslaget på att ta fram en mer hälsosam kost, likt den som också ger åkarna energi i spåret, säger Mikael Tervaniemi från Rastas ägarfamilj.

Avtalet är skrivet över två år och innebär att Rasta nu kan tituleras Exclusive Partner till Ski Team.

Rasta har haft ett stort engagemang inom svensk idrott, och tidigare varit bl a stor sponsor till IFK Göteborg. 

– Längdskidor är klassiskt svenskt och det känns perfekt att kunna förknippas med sporten och de folkkära utövarna. Förhoppningsvis kan vi också vara med och bidra till fortsatta framgångar i spåret, säger Mikael Tervaniemi.

Utveckla menyer för alla

– Rasta är ett välbekant varumärke och vi är glada över att de ska samarbeta med vår landslagskock och att vi tillsammans kan ta fram mer hälsosamma menyer som även kan gynna Rastas besökare längs vägarna.

– Vi är väldigt nöjda, säger Ola Strömberg, t f längdchef.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.