Skoda backar ur ishockey-VM

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

 

”Vi har respekt för och värnar om mänskliga rättigheter. Därför kommer Skoda att dra sig ur om det bekräftas att Belarus är en av värdnationerna”, skrev företaget på Tvitter.

IIHF:s ordförande, schweizaren René Fasel, väckte internationell uppmärksamhet, och avsky då han i veckan vid ett besök i Minsk inbjöds till en björnkram med Alexander Lukasjenko, Belaus omstridde diktator, anklagad för valfusk, brott mot mänskliga rättigheter, men också stor hockeysupporter.

Fasel har tills vidare hållit fast med Belarus och Lettland som första alternativ att arrangera vårens VM. Lettland har dock tidigt meddelat att nationen inte är intresserat satt samarrangera med Belaus.

IIHF väntas slutgiltigt lämna besked vid sammanträde i slutet av januari. Skodas klara ställningstagande pressar IIHF ytterligare. Situationen kompliceras ytterligare av IIHF är starkt beroende av promotion företaget Infront Sports&Media som äger IIHF:s  all marknadsrelaterad verksamhet. 

Kontraktet är ifrågasatt men har nyligen förlängts till 2033. Infront, baserat i Schweiz ägs av en kinesisk industrigrupp, Wanda Sport.

IIHF pressas från två håll, dels den internationella opinionen som är absolut motståndare till VM, ett mästerskap på Lukasjenkos is legaliserar hans förtryckarregim. Däremot är respekten för mänskliga rättigheter inte högt prioriterad hos kines-ägda Infront.

IIHF sitter i rävsaxen och här krävs ett Joe Labero-trick för att komma ur knipan. 

I kulisserna sägs Danmark eller Slovakien villiga att överta mästerskapet. Ja, Lettland nämns också som ensam arrangör.

 Då uppstår genast nästa problem. Enligt nuvarande regler är enbart biljettförsäljningen arrangerande nations ekonomiska intäkt. Övriga marknadsrelaterande intäkter, som rinkreklam, hamnar i Infronts ficka.

Pågående pandemi, och med vittgående publikrestriktioner, sopar under 2021 bort alla möjligheter till utsålda ishallar. 

Kan eller vågar IIHF bryta upp avtalet med Infront och tillförsäkra exempelvis Lettland ekonomisk ersättning, belopp hämtat ur det marknadsrelaterade kontot – det är en framkomlig väg för att rädda vårens mästerskap.

Det innebär mindre pengar till IIHF – men ett räddat anseende. 

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

35 000 löpare anmälde sig till Göteboegsvarvet och betalade anmälningsavgift Men Corona-epidemin  stoppade loppet - utan att pengarna återbetalades. Det förfarandet ska nu synas av synas konsumentverket via ett så kallattillsynsärende.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.