Två datanördar möts

Mycket blir till för konstens skull. Än mer är möjligt om sponsorn önskar. Därför har Svenska Spel förenat Tre Kronor och fotbollslandslaget i i ett unikt samarbete – förbundskaptenerna har till och med spela in en video, där Janne Andersson och Johan Garpenlöv skapar en virtuell arena inför kommande mästerskap. Tanken är att fansen här ska kunna ska köpa biljetter.

Janne Andersson och Johan Garpenlöv möts med varsin dator.
Annons

Tre Kronor kommer spela inför tomma läktare i Lettland, och herrlandslaget i fotboll med kraftfullt reducerad läktarkapacitet. Förbunden har därför gått ihop och för första gången öppnar landslagen en virtuell arena. Förutom möjligheten att visa sin stöttning och support kommer huvudsponsorn att skänka tre kronor per bokad biljett till svensk ungdomsidrott.

– De svenska fansen är bäst i världen, både när det kommer till hockey och fotboll, så att samarbetet med Janne och herrlandslaget känns väldigt inspirerande, säger Tre Kronors förbundskapten Johan Garpenlöv.

– Som Sveriges största idrottssponsor, från gräsrot till elit, vill vi vara med och möjliggöra för landslagen att känna det svenska stödet, även om det sker virtuellt. Att vi dessutom tillsammans kan bidra till svensk ungdomsidrott känns väldigt fint, säger Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel.

Biljetterna är gratis och gäller under respektive mästerskap. Först ut är Tre Kronors virtuella arena, när hockeymästerskapet sedan är över byter arenan skepnad och sport till fotboll och nya biljetter släpps.

– Vi önskar ”Garpen” och hans spelare stort lycka till och hoppas såklart att de både vinner guld samt fyller deras virtuella arena. Sen hoppas vi att Tre Kronor och hela svenska folket även bokar virtuella biljetter till sommarens fotbollsfest. 

- Supportrarnas stöd betyder oerhört mycket och känns extra viktigt i år, säger Janne Andersson.

Precis som en vanlig matchbiljett så är varje virtuell mästerskapsbiljett unik i form av sektion, rad och plats. Dessutom ligger det ett antal priser gömda under slumpmässigt utvalda platser.  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Världsstjärnan Annika Sörenstam fortsätter att ge tillbaka till golfen. Just nu pågår den nionde upplagan av ANNIKA Invitational Europe och ANNIKA Cup på Isaberg Golfklubb i Småland, 15-17 juni. Ett samarrangemang med Svenska Golfförbundet där Annika frikostigt bjuder på sig själv och tips ur sin långa och framgångsrika karriär till morgondagens stjärnor inom damgolfen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.