Två datanördar möts
Mycket blir till för konstens skull. Än mer är möjligt om sponsorn önskar. Därför har Svenska Spel förenat Tre Kronor och fotbollslandslaget i i ett unikt samarbete – förbundskaptenerna har till och med spela in en video, där Janne Andersson och Johan Garpenlöv skapar en virtuell arena inför kommande mästerskap. Tanken är att fansen här ska kunna ska köpa biljetter.
Tre Kronor kommer spela inför tomma läktare i Lettland, och herrlandslaget i fotboll med kraftfullt reducerad läktarkapacitet. Förbunden har därför gått ihop och för första gången öppnar landslagen en virtuell arena. Förutom möjligheten att visa sin stöttning och support kommer huvudsponsorn att skänka tre kronor per bokad biljett till svensk ungdomsidrott.
– De svenska fansen är bäst i världen, både när det kommer till hockey och fotboll, så att samarbetet med Janne och herrlandslaget känns väldigt inspirerande, säger Tre Kronors förbundskapten Johan Garpenlöv.
– Som Sveriges största idrottssponsor, från gräsrot till elit, vill vi vara med och möjliggöra för landslagen att känna det svenska stödet, även om det sker virtuellt. Att vi dessutom tillsammans kan bidra till svensk ungdomsidrott känns väldigt fint, säger Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel.
Biljetterna är gratis och gäller under respektive mästerskap. Först ut är Tre Kronors virtuella arena, när hockeymästerskapet sedan är över byter arenan skepnad och sport till fotboll och nya biljetter släpps.
– Vi önskar ”Garpen” och hans spelare stort lycka till och hoppas såklart att de både vinner guld samt fyller deras virtuella arena. Sen hoppas vi att Tre Kronor och hela svenska folket även bokar virtuella biljetter till sommarens fotbollsfest.
- Supportrarnas stöd betyder oerhört mycket och känns extra viktigt i år, säger Janne Andersson.
Precis som en vanlig matchbiljett så är varje virtuell mästerskapsbiljett unik i form av sektion, rad och plats. Dessutom ligger det ett antal priser gömda under slumpmässigt utvalda platser.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.