Daniels kontrakt med Barcelona klart
Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke, som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.
Daniel Ek, idag 39 år, är grabben från Rågsved med ett sinnelag och en kreativitet som ledde fram till att han skapade Spotify och blev ekonomiskt oberoende. I dag bedömer Forbes att han är god för drygt 2 miljarder USD.
När Spotify lanserades 2008 förändrades musiklyssnandet för alltid. Här kan människor upptäcka, hantera och dela mer än 82 miljoner låtar och 3,6 miljoner podcast-titlar gratis, eller uppgradera till Spotify Premium för att få tillgång till exklusiva funktioner, offline och reklamfria musikupplevelser.
Spotify ärvärldens mest populära prenumerationstjänst för strömmat ljud med 406 miljoner användare, inklusive 180 miljoner prenumeranter, på 184 marknader.
Daniels fotbollsintresse har bestått i alla år och drömmen om att komma nära ett internationellt storlag har funnits kvar. I och med onsdagens undertecknande har FC Barcelona och Spotify slutit en överenskommelse är hans dröm förverkligad.
För första gången i klubbens historia blir ett företag titelpartner för FC Barcelonas arena som får det nya namnet Spotify Camp Nou och som just genomgår en enorm modernisering. Spotifys namn kommer att synas på framsidan av både herr- och damlagets tröjor och träningsställ under tre år. Och givetvis ingås i musiklanseringen.
Detfinns en unik del i avtalet - en strategi och förhoppning om att Spotify ska göra den ikoniska tröjan till en plats som kan hylla artister från hela världen.
Förena fotboll och musik
Partnerskapet ska förena musik med fotboll och ge bådespelare och artister tillgång till en global scen på Spotify Camp Nou. Samarbetet erbjuder också nya möjligheter för artister och spelare att bygga relationer med fans över hela världen.
Avtalet som godkänts och undertecknats av FC Barcelonas styrelse blir föremål för ratificering vid klubbens ordinarie delegatförsamling som ska genomföra en elektronisk omröstning den 3 april. Klubben ska då visa kontraktets samtliga detaljer i samband med offentliggörandet.
Dessutom ska FC Barcelona och Spotify arbeta för att använda arenans reklamytor för att lyfta fram artister för Blaugranas globala TV-publik. I och med utvecklingen av arenan, Espai Barça, blir Spotify en del av klubbens framtid.
Samarbetet med Spotify är också en del av klubbens mål att proaktivt söka sponsorer som delar de värderingar och den filosofi som utgör klubbens varumärke. Samarbetet innebär också att klubben behåller sin status som ett globalt riktmärke – både på och vid sidan av spelplanen, i en alltmer konkurrensutsatt miljö.
"Vi blir föregångare
Joan Laporta, Barcelonas president, betonar i ett uttalande:
- Med detta partnerskap kan vi fortsätta att föra klubben närmare sina fans och få dem att känna sig, ännu mer, som en del av Barça-familjen genom unika upplevelser, vilket gör det möjligt för oss att få kontakt med ny publik över hela världen.
Alex Norström, Chief Freemium Business Officer vid Spotify, gjorde sig till talesman i Daniel Eks frånvaro:
"Vi är oerhört glada över att få samarbeta med FC Barcelona för att föra samman musik- och fotbollsvärlden. Vi kan skapa nya möjligheter för att bygga relationer med FC Barcelonas fans över hela världen.
Thomas Ejderhov
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Vad som i höstas beskrevs som ett starkt hot ett mot Supertettan-klubben Östersunds FK och kunde gå till konkurs är nu avfärdat. ÖFK har kvittat sin skatteskuld och lugnet har infunnit sig i Jämtland. Klubben har betalat 2,5 miljoner kronor och i ÖFK stiger optimismen inför framtiden.
Sportsligt råder också en medvind. Laget återfinns på åttonde plats i Superettan efter elva omgångar
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Spelaragenter trängs på läktaren. Det är som färdigserverat buffébord. Här går det att göra fynd. Det är villkoren vid den tredje upplagan av Malmö Trophy, ungdomsturneringen som lockar många av de mest talangfulla 15-åriga fotbollsspelarna i Europa och världen.
Den 6-8 juni avgörs matcherna på Stadionområdet och bland flera namnkunniga klubbar märks Real Madrid, Hajduk Split, Sporting CP och Olympique Lyon.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.