Daniels kontrakt med Barcelona klart
Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke, som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.
Daniel Ek, idag 39 år, är grabben från Rågsved med ett sinnelag och en kreativitet som ledde fram till att han skapade Spotify och blev ekonomiskt oberoende. I dag bedömer Forbes att han är god för drygt 2 miljarder USD.
När Spotify lanserades 2008 förändrades musiklyssnandet för alltid. Här kan människor upptäcka, hantera och dela mer än 82 miljoner låtar och 3,6 miljoner podcast-titlar gratis, eller uppgradera till Spotify Premium för att få tillgång till exklusiva funktioner, offline och reklamfria musikupplevelser.
Spotify ärvärldens mest populära prenumerationstjänst för strömmat ljud med 406 miljoner användare, inklusive 180 miljoner prenumeranter, på 184 marknader.
Daniels fotbollsintresse har bestått i alla år och drömmen om att komma nära ett internationellt storlag har funnits kvar. I och med onsdagens undertecknande har FC Barcelona och Spotify slutit en överenskommelse är hans dröm förverkligad.
För första gången i klubbens historia blir ett företag titelpartner för FC Barcelonas arena som får det nya namnet Spotify Camp Nou och som just genomgår en enorm modernisering. Spotifys namn kommer att synas på framsidan av både herr- och damlagets tröjor och träningsställ under tre år. Och givetvis ingås i musiklanseringen.
Detfinns en unik del i avtalet - en strategi och förhoppning om att Spotify ska göra den ikoniska tröjan till en plats som kan hylla artister från hela världen.
Förena fotboll och musik
Partnerskapet ska förena musik med fotboll och ge bådespelare och artister tillgång till en global scen på Spotify Camp Nou. Samarbetet erbjuder också nya möjligheter för artister och spelare att bygga relationer med fans över hela världen.
Avtalet som godkänts och undertecknats av FC Barcelonas styrelse blir föremål för ratificering vid klubbens ordinarie delegatförsamling som ska genomföra en elektronisk omröstning den 3 april. Klubben ska då visa kontraktets samtliga detaljer i samband med offentliggörandet.
Dessutom ska FC Barcelona och Spotify arbeta för att använda arenans reklamytor för att lyfta fram artister för Blaugranas globala TV-publik. I och med utvecklingen av arenan, Espai Barça, blir Spotify en del av klubbens framtid.
Samarbetet med Spotify är också en del av klubbens mål att proaktivt söka sponsorer som delar de värderingar och den filosofi som utgör klubbens varumärke. Samarbetet innebär också att klubben behåller sin status som ett globalt riktmärke – både på och vid sidan av spelplanen, i en alltmer konkurrensutsatt miljö.
"Vi blir föregångare
Joan Laporta, Barcelonas president, betonar i ett uttalande:
- Med detta partnerskap kan vi fortsätta att föra klubben närmare sina fans och få dem att känna sig, ännu mer, som en del av Barça-familjen genom unika upplevelser, vilket gör det möjligt för oss att få kontakt med ny publik över hela världen.
Alex Norström, Chief Freemium Business Officer vid Spotify, gjorde sig till talesman i Daniel Eks frånvaro:
"Vi är oerhört glada över att få samarbeta med FC Barcelona för att föra samman musik- och fotbollsvärlden. Vi kan skapa nya möjligheter för att bygga relationer med FC Barcelonas fans över hela världen.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Svenska riskkapitalbolaget Altor har köpt det kanadensiska bolaget CCM Hockey som innehar det klassiska varmärket,Jjofa som har en stark bakgrund i Malung, vilket innebär att Jofa återvänder till Dalarna.
Borlängebördige Harald Mix står bakom bolaget Altor som nu kom över den andel i CCM Hockeysom kanadensiska Birch Hill Equity Partners hade.
CCM Hockey räknas i dag som en av världens största tillverkare av hockeyutrustning.
Bara en vecka efter att KFUM Central presenterade planerna på ett nytt stort föreningshus i Hagastaden i Stockholm tillkännages att en jätteanläggning om 25 000 kvadratmeter ska byggas i Bromma. Kostnaden är beräknad till 1 miljard kronor.
Båda satsningarna inkluderar en multihall och rymmer även fler hallar för inomhusidrotter. Satsningarna innebär helt nya och väsentligt förbättrade villkor för Stockholmsidrotten.
På fredagen presenterade Regeringen den sedan ett drygt ett halvår aviserade satsningen på "Frtidsbanken. Med spänning och förväntan har idrotten avvaktat och frågat om innehåll och verkan. Nu framkom att 10 miljoner investeras i projektet, varav 5 miljoner är reserverat för ansträngningar för och ungdomar inom parasport. Resterande 5 miljoner avser att bygga infrastruktur inför dagens Fritidsbank.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Välkände entreprenören och Malmöprofilen Dan Olofsson får via familjeföretaget Danir backning på avdrag för sponsring av FC Rosengårds damspelare. Han åläggs dessutom att betala skattetillägg på grund av oriktiga uppgifter.
FC Rosengårds största finansiär Dan Olofsson, tillika grundare och storägare av it-konsultkoncernen Danir, stöttar via bolaget fotbollsföreningen FC Rosengård sedan 2012 med mångmiljonbelopp varje år.
nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.
– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.
Framtidens marknad för medierättigheter – men hur kommer en ny verklighet att påverka svensk idrott? Ämnet stod i fokus på advokat byrån MAQS seminarium om sport, event och underhållning.
Stefan Backman, chefsjurist på Telia och styrelseordförande på TV 4, som ägs av Telia, har sin uppfattning klar. Piratkopierade tjänster, så kallad IPTV, finns i dag hos 28 procent av landets konsumenter av streaming-tjänster.
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.
Skriv kommentar