Daniels kontrakt med Barcelona klart

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Från Rågsved till Djursholm. En klassresa som överträffar det mesta. Här bor Daniel Ek i dag. Spotify-grundaren bedöms av Forbes att ha en förmögenhet på drygt 2 miljarder US Dollar.

Daniel Ek, idag 39 år, är grabben från Rågsved med ett sinnelag och en kreativitet som ledde fram till att han skapade Spotify och blev ekonomiskt oberoende. I dag bedömer Forbes att han är god för drygt 2 miljarder USD.

När Spotify lanserades 2008 förändrades musiklyssnandet för alltid. Här kan människor upptäcka, hantera och dela mer än 82 miljoner låtar och 3,6 miljoner podcast-titlar gratis, eller uppgradera till Spotify Premium för att få tillgång till exklusiva funktioner, offline och reklamfria musikupplevelser. 

Spotify ärvärldens mest populära prenumerationstjänst för strömmat ljud med 406 miljoner användare, inklusive 180 miljoner prenumeranter, på 184 marknader. 

Daniels fotbollsintresse har bestått i alla år och drömmen om att komma nära ett internationellt storlag har funnits kvar. I och med onsdagens undertecknande har FC Barcelona och Spotify slutit en överenskommelse är hans dröm förverkligad. 

För första gången i klubbens historia blir ett företag titelpartner för FC Barcelonas arena som får det nya namnet Spotify Camp Nou och som just genomgår en enorm modernisering. Spotifys namn kommer att synas på framsidan av både herr- och damlagets tröjor och träningsställ under tre år. Och givetvis ingås i musiklanseringen.

Detfinns  en unik del i avtalet - en strategi och förhoppning om att Spotify ska göra den ikoniska tröjan till en plats som kan hylla artister från hela världen. 

Förena fotboll och musik

Partnerskapet ska förena musik med fotboll och ge bådespelare och artister tillgång till en global scen på Spotify Camp Nou. Samarbetet erbjuder också nya möjligheter för artister och spelare att bygga relationer med fans över hela världen.

Avtalet som godkänts och undertecknats av FC Barcelonas styrelse blir föremål för ratificering vid klubbens ordinarie delegatförsamling som ska genomföra en elektronisk omröstning den 3 april. Klubben ska då visa kontraktets samtliga  detaljer i samband med offentliggörandet.

Dessutom ska FC Barcelona och Spotify arbeta för att använda arenans reklamytor för att lyfta fram artister för Blaugranas globala TV-publik. I och med utvecklingen av arenan, Espai Barça, blir Spotify en del av klubbens framtid.

Samarbetet med Spotify är också en del av klubbens mål att proaktivt söka sponsorer som delar de värderingar och den filosofi som utgör klubbens varumärke. Samarbetet innebär också att klubben behåller sin status som ett globalt riktmärke – både på och vid sidan av spelplanen, i en alltmer konkurrensutsatt miljö.

"Vi blir föregångare

Joan Laporta, Barcelonas president, betonar i ett uttalande:

- Med detta partnerskap kan vi fortsätta att föra klubben närmare sina fans och få dem att känna sig, ännu mer, som en del av Barça-familjen genom unika upplevelser,  vilket gör det möjligt för oss att få kontakt med ny publik över hela världen.

Alex Norström, Chief Freemium Business Officer vid Spotify, gjorde sig till talesman i Daniel Eks frånvaro:

"Vi är oerhört glada över att få samarbeta med FC Barcelona för att föra samman musik- och fotbollsvärlden. Vi kan skapa nya möjligheter för att  bygga relationer med FC Barcelonas fans över hela världen. 

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nej  Östersunds fotboll får vänta ytterligare på klartecken för spel i Superettan kommande säsong. Svenska Fotbollförbundets licensnämnd gjorde på måndagen en bedömning av lagets finansiella situation, men besked dröjer.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

Premier League-klubben Manchester United kan få nya ägare.Det råder onekligen turbulens hos Manchester United. Cristiano Ronaldo lämnar klubben med omedelbar verkan och samtidigt meddelar klubbens ägare att de kan tänka sig att sälja klubben..

Hos grannarn i Manchester City är det desto lugnare. Tränaren Pep Guardiola sitter med pennan i hande för att skriva på ett kontrakt som innebär att han stannar till och med 2025.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

För tionde året i rad stärker Svenska Spel svensk ungdomsidrott när årets pengar från initiativet Gräsroten betalas ut idag. Sedan starten av Gräsroten har drygt en halv miljard kronor betalats ut till ungdomsidrotten.

I år får 8 567 föreningar i 73 idrotter dela på 35 miljoner kronor. Pengarna är öronmärkta att gå direkt till föreningarnas ungdomsverksamhet och det är Svenska Spels kunder som bestämmer hur pengarna fördelas.

Fotbollsåret 2022 går mot sitt slut och ska summeras. Vem ska få Guldbollen? Vem plockar hem Diamantbollen? Och vem gjorde Årets mål? Den 27 december kommer svaren i tv-programmet Fotbollsåret. I under något annorlunda former,. För första gången sker det annorlunda att en tidning sänder kulmen. Sportbladet har köpt rättigheterna via en uppgörelse med Svenska Fotbollsförbund. Annars har TV4 sänt galan de senaste åren. 

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.