MTG i en ny miljardaffär

MTG och Viasat har förlängt sina exklusiva rättigheter till UEFA Champions League över säsongen 2017/2018. Det handlar om ett fyra-årigt avtal som beräknas kosta 2 miljarder kronor och inkluderar rättigheterna för Norden.
Mål och spänning, möten mellan de bästa fotbolslagen med de främsta spelarna – Champions League har blivit ett vinnarkoncept för alla inblandade parter. Foto: TT Nyheter


MTG och Viasat har redan rättigheterna för Champions League till säsongen 2014/2015, och är enda tv-bolag som haft alla rättigheter från turneringens start, 1992.

Intensiv satsning på sport

Det senaste avtalet för rättigheterna för Norden ska ha kostat MTG runt 2 miljarder kronor och den nya uppgörelsen torde inte ha blivit billigare.
MTG:s satsning på sport är gigantisk. Just nu pågår intensiva förberedelser inför OS i Sotji där bolaget har rättigheterna för första gången någonsin. När den affären säkrades beräknades den ha kostat bolaget runt 250 miljoner kronor.

Dessutom äger MTG sändningsrättigheterna till Premier League. Det avtalet förlängdes i fjol och omfattar nu säsongen 2015/2016.

Som första sändningsbolag i Europa har nu bolaget lyckats säkra fortsatta rättigheterna för Champions League.   

Populär bland tittarna

- Vi har ett hedersuppdrag som vi har förvaltat från starten 1992. Det är världens bästa klubblagsturnering, med världens bästa spelare, och vi kommer att fortsätta att ge turneringen den inramning den förtjänar, säger Viasat Sveriges sportchef, Erik Westberg.

Den senaste finalen i maj 2013 på Wembley Stadium, London, var den första mellan två tyska lag. Bayern München slog Borussia Dortmund med 2–1, och finalen sågs av 360 miljoner tv-tittare världen över.

- Champions League är världens största internationella klubblagsturnering, och den är otroligt populär bland våra tittare, säger Viasat Sveriges sportchef Erik Westberg, och fortsätter:

En del av Viatsats DNA

- Hymnen, dramatiken, målen, prestationerna och stjärnorna gör den unik. Det känns givetvis väldigt kul att vi även fortsatt är en del av turneringens magi. Den har blivit en del av Viasat Fotbolls DNA. 

Rättigheterna inkluderar UEFA:s årliga Super Cup-match i augusti, mellan vinnarna av det gångna årets UEFA Champions League och UEFA Europa League.

Rättigheterna gäller för samtliga plattformar: fri-TV, betal-TV och Viaplay.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.