OS blir MTG:s största satsning
Torsdag förmiddag, MTG-huset på Söder i Stockholm, då ska de ansvariga berätta mera utförligt om satsningen på OS. Ingen av dem kan obemärkt ha tagit del av alla frågor, all kritik och för all del ett stort fördömande de senaste dagarna.
MTG:s största satsning någonsin
Fram till bara för någon vecka sedan trodde 80 procent av svenskarna att OS ska sändas som alltid i SVT. Så har det varit i 60 år, och så borde det bli i minst 60 år till, anser många.
Men MTG såg sin chans när Sportfive erbjöd OS-paketet och parterna kom slutligen till en uppgörelse. MTG har inte och kommer aldrig att bekräfta köpesumman, men uppgifter gör gällande att prislappen är så stor som 250 miljoner kronor.
Lägg därtill utgifterna för förberedelser, alla kostnader för 90 personer i nära tre veckor i Sotji, tekniken och lite annat.
Då missar man reklamen...
Då gäller det att några tittare köper betalkort...
För med ett sådant kort får vederbörande se allt från Sotji. Exakt 1300 timmar. Man är ständigt uppkopplad och går inte miste om något, jo, en sak, reklamen, faktiskt. Den tvingas övriga tittare acceptera vare sig de vill eller inte.
Det är alltså skillnaden.
"Så mycket alla kan se"
Erik Westberg är sportchefen på MTG och den som har frontat sedan uppgörelsen med IOK blev känd.
Han tar ett djupt andetag och vill sedan förklara:
- Alla svenskar kan se öppningsceremonin, avslutningen, hockeyfinalen och svenskarna i kanaler som TV3, 6, 8 och 10.
- Så vi utestänger inte någon, egentligen.
TV4 och SVT vill in
Erik Westberg tillägger:
- Men tävlar tre svenskar samtidigt, då kan vi inte bjuda på bilder från alla tre platserna i samma stund i våra öppna kanaler.
MTG har betalat för att få en ensamrätt.
Spelreglerna är sådana, det vet TV4 och SVT väl, men de försöker komma in på arenorna i alla fall. Än så länge har MTG uppträtt styvnackat, men här kan det kan bli en ändring, det tror många insiders i TV-branschen. Att MTG skulle tjäna på att svenska folket visa lite välvilja.
Förutfattade åsikter
Erik Westberg gillar inte den bild som framkommer emellanåt:
- De där förutfattade åsikterna om stora stygga MTG är jag trött på. Och att vi roffar åt oss.
Men han förstår också reaktionerna:
- 60 år är en lång tid och jag själv är ju uppfödd med att OS alltid har sänts i SVT. Det var ju självklart att det skulle bli en reaktion den dagen förändringen uppstod.
- Det var som när TV3 tog över ishockey-VM 1989.
Han påpekar:
- Visst, det kostar att titta på några av våra kanaler. Men även i SVT betalar du, det är ju grejen med TV-licensen. Det glömmer många bort.
IOK granskade MTG
Inför det slutliga avgörandet och innan avtalet med IOK var säkrat i juni 2011 ville de olympiska beslutsfattarna syna MTG.
- De granskade oss noga, hur vi producerar sport, vilka rättigheter vi har och hur vi allmänt har skött oss.
- Där var jag aldrig bekymrad. Vi har stor erfarenhet och mycket duktiga medarbetare. Det visar ju sändningarna från Premier League och Champions League. Vi kan det här och jag är inte det minsta orolig inför Sotji, säger Erik Westberg tvärsäkert.
- Fast jag inser att det blir tufft när det väl drar igång. Det är ett gigantiskt schema med totalt 1300 timmar, som vi ska hålla reda på.
Notera, 1300 timmar är mer än dubbelt så mycket som någonsin visats i SVT från ett OS...
Nu trappas jobbet upp
Marknadsföringen är inledd och i MTG-huset trappas arbetet upp.
- Nu är vi på tå. Vi är runt tio man som jobbar dagligen med förberedelserna och lägger schema för all teknik och alla reportrar. Vi är ödmjuka inför uppgiften och vi har respekt för att SVT har gjort det bra i många år.
Erik Westberg betonar:
- Men det finns ingenting som går att utveckla och vi är bra på sport. Och vi vet att tittarna gillar vårt sätt att göra tv.
Han kan inte låta bli att påpeka:
- Och trots allt, Vinterstudion i all ära, men SVT får samma skidbilder som alla andra. Det är likadant här, avgörande är vad man gör av det.
Han har gått den långa vägen
Erik Westberg har en genuin bakgrund.
- Jag började på golvet och är absolut ingen businesskille, skrattar han.
Ursprungligen redigerade han mycket musikvideos och frilansade som producent. Han har bland annat upplevt inspelningarna från Robinson med allt vad det innebar i teknik flexibla lösningar.
- Jag ser mig egentligen som en TV-producent. Att jag har gått den långa vägen innebär att jag känner till alla moment i produktionen.
2011 blev han utnämnd till sportchef. Då inleddes den mest expansiva perioden, med Premier Leage, Champions Leagu och nu kulmen, vinter-OS i Sotji och därpå sommar-OS i Rio de Janeiro två år senare.
Bygger studio mitt i stan
Storleken på produktionen visar om inte annat antalet MTG-medarbetare som flyger till södra Ryssland och ska bo vid Svarta havet invid västra Kaukasus i runt tre veckor.
- Det krävs en stab om 90 personer och de kommer att få jobba hårt, men med stor entusiasm. Vi bygger studio mitt inne i staden där en stor OS-park ska skapas. Dit ville alla TV-bolag komma, men vi lyckades förhandla oss till en plats.
- Fast det är ingenting mot NBC som kommer till Sotji med 3 500 personer.
- Vår studio blir som en kommandocentral plus att vi ska ta dit gäster hela tiden. Sedan har vi alla inslag från reportrarna som rör sig ute på olika tävlingsplatser.
Före detta stjärnor
I temat ingår några mycket välkända personer, de före detta idrottsstjärnorna Carolina Klüft, Anja Pärson, Anette Norberg och Per Elofsson.
- Jag säger det, bara att höra Carro och Anja, de har en sådan känsla och kunskap. De utstrålar verkligen säkerhet. Det blir jättespännande att jobba med dem.
Alla har genomgått internutbildning, Carro som programledare i studion medan Anja ska röra sig ute på fältet.
- Hon besökte nyligen sina gamla kompisar i alpina landslaget på ett träningsläger och spelade in ett antal reportage.
Erik Westberg gillar den här delen med gamla stjärnor.
- Via BBC har vi tagit intryck, de har lyckats fantastiskt bra med före detta elitidrottare som reportrar. De vågar också använda dem till andra sporter än deras egna. Det tänker vi också göra.
50 miljoner kronor i sponsring
MTG sålde slut på sponsorskapen snabbt. Samsung, Procter & Gamble, McDonalds och Arla har skrivit avtal om vardera 5,5 miljoner kronor och i utbyte får de en kraftfull exponering.
Totalt tar MTG in uppemot 50 miljoner på sponsring.
Slutligen, Erik Westberg jämför OS med Melodifestivalen, det tittar alla på. Vid vinter-OS i Vancouver 2010 såg 7,8 miljoner svenskar minst fem minuter av OS-sändningarna.
Så många kommer hålla ögonen på MTG.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksands IF vädjar nu hos Leksands kommun om ekonomisk hjälp. Av ett pressmeddelande framgår att föreningen ansöker om att förlänga och utöka det befintliga borgensåtagandet samt att förlänga hyresavtalet kring arenan.
Resultatet för verksamhetsåret 2024-2025 pekar på ett minusresultat på omkring 20 miljoner kronor för koncernen Leksands AB, med den ideella föreningen Leksands IF..
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
0-ringen, eller tidigare 5-dagars, världens största orienterings-tävling med över 15 000 deltagare ska arrangeras i Stockholm 2027. Som alltid i O-ringen gäller vecka 30.
O-ringen staden kommer att byggs upp i Frescati universitetsområde.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.