Svensken lockades till TV:n - och radion
Om vi får lov att kalla det etermedia så är siffrorna från Sotji höga. Helgen 14-15 februari uppmättes 2 975 000 tittare som mest vid de båda stafetterna.
Genomgående höga siffror
I söndags, den 23:e, med herrarnas femmil lockades 1,5 miljoner svenskar medan hockeyfinalen sågs som mest av 2,5 miljoner personer med en peak på 2,7 miljoner.
- Med 15 svenska medaljer, ett nytt magiskt all time high för TV3, fina recensioner för produktionen och genomgående höga tittarsiffror är det svårt att vara annat än nöjd, säger Max Lagerbäck på MTG.
Även lördagen (22) hade bra siffror med 1 637 personer vid damernas tremil. Att många gillar visade sig vid stafetten som följdes av 1 313 000 personer.
Enormnt gensvar i radion
Radiosporten har många trogna vänner. I de preliminära PPM-siffrorna framkommer att fredagen den 21 februari, samma dag som Tre Kronor spelade semifinal, noterades toppsiffran 4,2 miljoner lyssnare.
4,2 miljoner lyssnare motsvarar 54 procent av befolkningen 12-79 år. Det är 900 000 fler lyssnare än en genomsnittlig dag.
- Vi är hänförda av de höga lyssnarsiffrorna, de är på en nivå som nog saknar motstycke i ”modern tid”. Gensvaret har varit enormt också i sociala medier och i direktkontakterna med våra lyssnare, säger Radiosportens chef Jakob Sillén.
P4:s veckoräckvidd under 17-23 februari innebar också den ett nytt rekord enligt de första preliminära siffrorna: 6,1 miljoner – eller 78,9 procent av befolkningen – hörde någonting i P4 under veckan.
Mer än bara referat
- Den svenska succén under Sotji-OS har förstås agerat ånglok för ett rusande intresse. I det flödet ställs också krav från publiken att kunna lyssna till breda, närvarande, perspektivsättande och journalistiskt drivna sändningar.
- Min känsla är att vi har lyckats med det i OS-sändningarna: Innehållet har skiftat mellan det sportsliga och det som skett utanför strålkastarna, mellan intervjuer, referat och kultur, mellan lek och allvar, säger Jakob Sillén.
Även på de digitala plattformarna blev det rekord under OS, med 1 450 000 unika besökare på sverigesradio.se, 480 000 besökare på Sveriges Radio Play/Radiosporten Play och nya toppnivåer för direktlyssningen.
– Det är väldigt roligt att se hur radiolyssnandet i mobilen ökar vid stora händelser av det här slaget. Mobilen är en väldigt bra radio, som komplement till det traditionella lyssnandet, säger Martin Jönsson, biträdande programdirektör och ansvarig för digital strategi på Sveriges Radio.
Mest lästa just nu
Zlatan Ibrahimovic är van vid att gå vinnande ur kamper. Men nu tvingas han acceptera en förlust. En dom i Stockholms tingsrätt slår fast att en hyresgäst får bo kvar Zlatans och Helena Segers hus på Östermalm i Stockholm.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
@sportsnackis (inte verifierad)
lör, 2014-03-01 01:06
1. Hur tänkte ni nu?
Det må vara bra siffror för MTG men faktum är ju att det är de sämsta tittarsiffrorna i ett vinter-OS någonsin. Förklaringen är enkel - det är 1,5 miljoner svenskar som inte kan se kanalerna.Två sändningar över två miljoner tittare, det är väl en 10 sämre än i Vancouver och säkert massor mer jämfört med Turin. MTG gjorde det bra, men statistiken rår man inte på!