Svensken lockades till TV:n - och radion

Som mest tittade 2,7 miljoner personer på TV3:s sändning vid OS-finalen i ishockey. Radiosporten gjorde också succé i Sotji med 4,2 miljoner lyssnare på en och samma dag.
Många följde OS via TV, men Radiosporten hade rekordsiffror under tävlingarna i Sotji. Foto: TT

 

Om vi får lov att kalla det etermedia så är siffrorna från Sotji höga. Helgen 14-15 februari uppmättes 2 975 000 tittare som mest vid de båda stafetterna.

Genomgående höga siffror

I söndags, den 23:e, med herrarnas femmil lockades 1,5 miljoner svenskar medan hockeyfinalen sågs som mest av 2,5 miljoner personer med en peak på 2,7 miljoner.

- Med 15 svenska medaljer, ett nytt magiskt all time high för TV3, fina recensioner för produktionen och genomgående höga tittarsiffror är det svårt att vara annat än nöjd, säger Max Lagerbäck på MTG.

Även lördagen (22) hade bra siffror med 1 637 personer vid damernas tremil. Att många gillar visade sig vid stafetten som följdes av 1 313 000 personer.

Enormnt gensvar i radion

Radiosporten har många trogna vänner. I de preliminära PPM-siffrorna framkommer att fredagen den 21 februari, samma dag som Tre Kronor spelade semifinal, noterades toppsiffran 4,2 miljoner lyssnare. 

4,2 miljoner lyssnare motsvarar 54 procent av befolkningen 12-79 år. Det är 900 000 fler lyssnare än en genomsnittlig dag.

- Vi är hänförda av de höga lyssnarsiffrorna, de är på en nivå som nog saknar motstycke i ”modern tid”. Gensvaret har varit enormt också i sociala medier och i direktkontakterna med våra lyssnare, säger Radiosportens chef Jakob Sillén.

P4:s veckoräckvidd under 17-23 februari innebar också den ett nytt rekord enligt de första preliminära siffrorna: 6,1 miljoner – eller 78,9 procent av befolkningen – hörde någonting i P4 under veckan. 

Mer än bara referat

- Den svenska succén under Sotji-OS har förstås agerat ånglok för ett rusande intresse. I det flödet ställs också krav från publiken att kunna lyssna till breda, närvarande, perspektivsättande och journalistiskt drivna sändningar. 

- Min känsla är att vi har lyckats med det i OS-sändningarna: Innehållet har skiftat mellan det sportsliga och det som skett utanför strålkastarna, mellan intervjuer, referat och kultur, mellan lek och allvar, säger Jakob Sillén.

Även på de digitala plattformarna blev det rekord under OS, med 1 450 000 unika besökare på sverigesradio.se, 480 000 besökare på Sveriges Radio Play/Radiosporten Play och nya toppnivåer för direktlyssningen. 

– Det är väldigt roligt att se hur radiolyssnandet i mobilen ökar vid stora händelser av det här slaget. Mobilen är en väldigt bra radio, som komplement till det traditionella lyssnandet, säger Martin Jönsson, biträdande programdirektör och ansvarig för digital strategi på Sveriges Radio.

@sportsnackis (inte verifierad)

lör, 2014-03-01 02:06

1. Hur tänkte ni nu?

Det må vara bra siffror för MTG men faktum är ju att det är de sämsta tittarsiffrorna i ett vinter-OS någonsin. Förklaringen är enkel - det är 1,5 miljoner svenskar som inte kan se kanalerna.Två sändningar över två miljoner tittare, det är väl en 10 sämre än i Vancouver och säkert massor mer jämfört med Turin. MTG gjorde det bra, men statistiken rår man inte på!

Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från  Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.

”Nästan obegripligt och, dessutom,  så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt,  pengarna kom efter en felräkning!” 

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Idrotten och idrottsfrågorna tar plats i Almedalen. Ordentligt med plats,dessutom. Årets vecka innebär faktiskt ett rekord. Idrotten har nog aldrig synts så mycket i Almedalen och Visby som 2022. 

Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.