Svensken lockades till TV:n - och radion

Som mest tittade 2,7 miljoner personer på TV3:s sändning vid OS-finalen i ishockey. Radiosporten gjorde också succé i Sotji med 4,2 miljoner lyssnare på en och samma dag.
Många följde OS via TV, men Radiosporten hade rekordsiffror under tävlingarna i Sotji. Foto: TT

 

Om vi får lov att kalla det etermedia så är siffrorna från Sotji höga. Helgen 14-15 februari uppmättes 2 975 000 tittare som mest vid de båda stafetterna.

Genomgående höga siffror

I söndags, den 23:e, med herrarnas femmil lockades 1,5 miljoner svenskar medan hockeyfinalen sågs som mest av 2,5 miljoner personer med en peak på 2,7 miljoner.

- Med 15 svenska medaljer, ett nytt magiskt all time high för TV3, fina recensioner för produktionen och genomgående höga tittarsiffror är det svårt att vara annat än nöjd, säger Max Lagerbäck på MTG.

Även lördagen (22) hade bra siffror med 1 637 personer vid damernas tremil. Att många gillar visade sig vid stafetten som följdes av 1 313 000 personer.

Enormnt gensvar i radion

Radiosporten har många trogna vänner. I de preliminära PPM-siffrorna framkommer att fredagen den 21 februari, samma dag som Tre Kronor spelade semifinal, noterades toppsiffran 4,2 miljoner lyssnare. 

4,2 miljoner lyssnare motsvarar 54 procent av befolkningen 12-79 år. Det är 900 000 fler lyssnare än en genomsnittlig dag.

- Vi är hänförda av de höga lyssnarsiffrorna, de är på en nivå som nog saknar motstycke i ”modern tid”. Gensvaret har varit enormt också i sociala medier och i direktkontakterna med våra lyssnare, säger Radiosportens chef Jakob Sillén.

P4:s veckoräckvidd under 17-23 februari innebar också den ett nytt rekord enligt de första preliminära siffrorna: 6,1 miljoner – eller 78,9 procent av befolkningen – hörde någonting i P4 under veckan. 

Mer än bara referat

- Den svenska succén under Sotji-OS har förstås agerat ånglok för ett rusande intresse. I det flödet ställs också krav från publiken att kunna lyssna till breda, närvarande, perspektivsättande och journalistiskt drivna sändningar. 

- Min känsla är att vi har lyckats med det i OS-sändningarna: Innehållet har skiftat mellan det sportsliga och det som skett utanför strålkastarna, mellan intervjuer, referat och kultur, mellan lek och allvar, säger Jakob Sillén.

Även på de digitala plattformarna blev det rekord under OS, med 1 450 000 unika besökare på sverigesradio.se, 480 000 besökare på Sveriges Radio Play/Radiosporten Play och nya toppnivåer för direktlyssningen. 

– Det är väldigt roligt att se hur radiolyssnandet i mobilen ökar vid stora händelser av det här slaget. Mobilen är en väldigt bra radio, som komplement till det traditionella lyssnandet, säger Martin Jönsson, biträdande programdirektör och ansvarig för digital strategi på Sveriges Radio.

@sportsnackis (inte verifierad)

lör, 2014-03-01 02:06

1. Hur tänkte ni nu?

Det må vara bra siffror för MTG men faktum är ju att det är de sämsta tittarsiffrorna i ett vinter-OS någonsin. Förklaringen är enkel - det är 1,5 miljoner svenskar som inte kan se kanalerna.Två sändningar över två miljoner tittare, det är väl en 10 sämre än i Vancouver och säkert massor mer jämfört med Turin. MTG gjorde det bra, men statistiken rår man inte på!

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Äntligen blir det rejäla tag mot svenskar som inte har vaccinerat sig. Till större evenemang är de inte välkomna.

”De bör stanna hemma”, meddelar Folkhälsomyndigheten och generaldirektör Johan Carlson och är rak i sitt budskap:

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Tillsammans med Svenska Spel gör Svenska Ishockeyförbundet nu en flick- och damsatsning som bland annat innehåller utökat stöd för Damkronorna, riktat stöd till DamEttan, ett juniorslutspel samt en satsning på målvaktstalanger.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Inte nog med alla tv-kanaler som slåss om rättigheterna att få sända från all sköns sport. Nu gör sig tidningarna allt mer gällande här. Senaste exemplet - Expressen köper rättigheterna till den franska toppligan i fotboll, Ligue 1. Samtliga matcher med superstjärnorna Messi, Neymar och Mbappé sänds live på Expressens plattformar med start redan på söndag.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.