Jonas Persson bakom nytt mediabolag

Jonas Persson, grundare och tidigare ägare till IEC in Sports, står bakom det nya bolaget Commercial Sports Media som fokuserar på konsultation i samband med sport- och mediarättigheter.
Frölundas Joel Lundqvist och Luleås Johan Harju i måndagens SHL-match mellan Frölunda HC och Luleå HF i Scandinavium i Göteborg. Nya bolaget Commercial Sports Media har hand om den internationella distributionen från mötet. Foto Björn Larsson Rosvall, TT

 

I SHL har play-off just startat och Commercial Sports Media har ansvaret för den internationella distributionen. 

Med en förbättrad produktion och en ny mycket kostnadseffektiv IP-lösning för distribution kan fler hushåll än någonsin i Europa och Nordamerika se kommande play-off i SHL.

Tror på tillväxt

Commercial Sports Media, med kontor i Stockholm och Uppsala, står bakom utvecklandet och ska nu distribuera de internationella medierättigheterna på uppdrag av CMore och SHL.

- Vi är mycket nöjda med vad vi har uppnå hittills. Nu har vi säkerställt produktionen och när vi också har hittat rätt med en ny distributionsplattform så tror vi på ytterligare tillväxt de närmaste åren, säger Per Lundquist, en av grundarna tillsammans med Jonas Persson, av Commercial Sports Media.

Lagom till slutspelet som inleddes den 12 mars är det klart med bilder till hela världen inklusive TV-stationer i ett antal ishockeynationer som Kanada , Slovakien, Tjeckien, Storbritannien, Baltikum och Kazakstan. 

Hittat en lösning

Dessutom finns möjligheten för ett antal spelsajter utanför Sverige att erbjuda svensk elithockey.

- Kostnad för distributionen av bild har tidigare stoppat många ligor från att kunna sända. Nu har vi löst det problemet, fortsätter Per Lundquist.

- Vi är oerhört nöjda med samarbetet med Commercial Sports Media. Deras erfarenhet och nytänkande inom mediedistribution betyder mycket, säger Erik Strandmark, mediachef på SHL.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu har beskedet kommit. Riksidrottsförbundet tilldelas 200 miljoner för att idrotten ska nå ungdomar via förbättrade idrottsanläggningar och samtidigt ska pengarna användas till att stärka fritidskortets introduktion.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.