MTG vann miljardkampen

MTG vann miljardkampen mot konkurrenterna och behåller de exklusiva sändningsrättigheterna för Premier League i Sverige i ytterligare tre år.
Snittpriset på en biljett i Premier League är uppe i 683 kronor... Då föredrar vissa TV och i Sverige har engelsk fotboll ett starkt grepp om TV-publiken. Foto: TT

 

Viasat/MTG, TV4/C More och Discovery har alla visat intresse för den mest åtråvärda dyrgripen på TV-marknaden, nämligen Premier League.

Bedömare har bestämt hävdat att slutpriset skulle hamna på runt 2 miljarder svenska kronor, så åtråvärda är de här bilderna.

MTG vägrade släppa

MTG har satt sin ära på spel i kampen om att få vara det bolag som sänder engelsk fotboll. Men den här gången kostade det rejält. Både TV4/Cmore och uppstickaren Discovery ville komma över rättigheterna.

MTG lyckades till slut och ska sända Premier League från säsongen 2016-17 till och med säsongen 2018-19 i Sverige, Danmark och Finland. Däremot lyckades Tv2 Norge ta hem rättigheterna i det västra grannlandet.

- Vi känner en enorm stolthet att fortsätta med att visa världens bästa och mest underhållande liga, säger Per Nunstedt, Viasats sportchef.

Började med Tipsextra

Engelsk ligafotboll har sedan Tipsextra lanserades av SvT haft en särskild plats i svenska fotbollsälskares hjärtan. 2010 

I Sverige insåg MTG betydelsen av engelsk fotboll för TV-tittarna och satsade fullt ut. Sedan dess har Viasat sänt.

- Det här innebär att vi just nu har Premier League i nära fyra år till, eftersom den här säsongen precis har inletts. Från nästa avtalsperiod så kommer det dessutom bli fler speldagar eftersom Premier League ska visas på fredagkvällar, säger Viasats sportchef Per Nunstedt.

- Det är ingen hemlighet att det här är en rättighet som väldigt många vill ha. Premier League har ett underhållningsvärde som slår undan allt annat helgnöje, , säger Per Nunstedt.

Starkt utbud

Det nya avtalet innebär att MTG har ett mycket starkt utbud med Premier League, Champions League och engelska FA-cupen och ligacupen ingår.

Utöver fotbollen sänder MTG sommar-OS, dubbla handbollsmästerskap samt hockeyns World Cup. I Viasats och Viaplays utbud handlar det framför allt om Premier League, Champions League, Formel 1 samt NHL. 

- Det är ett makalöst sportinnehåll för oss och våra tittare, säger Per Nunstedt.

Stockholms Golfklubb samarbetar med Danderyds kommun om att rena  Edsviken. Klubben vattnar banan med kommunens dagvatten och minskar därmed utsläppen till den närliggande viken till Värtan. En sorts win-win-situation för båda parter.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Sveriges Olympiska Kommitté utökar OS-truppen med tio nya namn. På fredagen fick en cyklist, en boxare, en kanotist, två skyttar och fem friidrottare klartecken.

- Med sex veckor kvar till spelen består en växande OS-trupp av nära 100 idrottare, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.