Familjen vill göra TV i USA

Det är personalmöte i företaget. I det kombinerade köket och vardagsrummet som blir till TV-studio är Ola och hustru Lotta på plats, likaså dottern Cajsa medan den andra dottern Nina är på uppdrag. Så ser det ut i Wenström Television.
Ola Wenström tar inte bara med sig stolen ut på intervjuuppdrag, han tar med sig hela familjen.

 

Platsen är familjens bostad ett par utsparkar från Stockholms Stadion.

- Ja, så här har vi det, skrattar Lotta som drev egen inredningsfirma i tolv år innan idén kom.

Idén som gjorde alla i familjen Wenström till anställda i det egna företaget som producerar TV-program på löpande band.

USA lockar

Ola Wenström, 50 år i december, känner ni från TV. Han började på Radiosporten, fortsatte i TV4, värvades av Viasat och är nu kanalens ansikte i merparten av sändningarna från Premier League och Champions League.  

Nu har hans drömmar blivit verkliga. Han jobbar ihop med sin familj och tillsammans gör de mer TV, träffar fler kända profiler från fler idrotter, reser ännu mer och korsar fler gränser.

- Jag, eller vi, kan inte ha det bättre. 

Lägenheten på Östermalm är lika mycket bostad som kontor. Hit kommer många av de som porträtteras i programmen. Med lite skärmar och extra ljus blir vardagsrummet till studio.

- Det funkar. Det är inga problem alls. Inslagen blir snarast bättre av lite hemmamiljö.

Nu kan Ola avslöja

Frågan är hur länge familjen blir kvar här. Ola avslöjar:

- Jag har precis fått papperna klara. Vi har registrerat företaget i USA, säger han och drar riktigt ut på den meningen. 

Han älskar att jobba med hustrun och döttrarna, han längtar efter att göra ännu mer TV och annorlunda TV och är så sugen på att göra allt det i USA.

- Vi vill satsa där och etablera en verksamhet. Jag är övertygad om att det är möjligt.

Han har kontakter, det är den korta förklaringen till en expansion.

"De styr mig aldrig"

Redan i dag har han etablerat ett samarbete med spelbolag som finansierar familjebolagets sändningar. MTG är också måna om att använda Wenström Television. Alla parter känner till Olas planer och har uttalat ett fortsatt stöd, men inte exakt hur.

- Samarbetet med Betsafe och Unibet har fungerat utmärkt. Jag själv är väldigt mån om att behålla en oberoende journalistik och de har inte haft några andra åsikter.

Han vet att det finns dem som har synpunkter på såld journalistik.

- Visst, det är nytt, men formerna börjar sätta sig. Spelbolagen eller köparna vill förstärka sitt utbud och få fler intresserade, men de vet att de inte kan stå bakom något som har ett anslag av ”Kom och köp”. I samma stund försvinner tittarna. 

- Jag själv också, för den delen. Det skulle jag aldrig bli en del utav. Efter några decennier inom journalistiken vet jag vem jag är och vad jag står för.  

"Ville möta människan"

Hans erfarenhet och känsla för människor ger framgång  i mötena med idrottskändisar.

Han är högaktuell med intervjuserien @Wenström där tolv program sänds hos Viasat under hösten och tolv program planeras till våren.  

För produktionen står Lotta, Cajsa och Nina. Ola frontar framför kameran.

Lotta och Ola beskriver bakgrunden till programidén:

- Vi vill möta människan bakom medaljen, personen bakom prestationen. Och det har verkligen blivit möten som berör. Vi känner att vi kommit mer in på livet än vad som hinns med i en vanlig sportstudio eller i snabba klick-media.

"Vi grät tillsammans"

Lotta fortsätter:

- Som när vi träffade Marta. Den stunden är oförglömlig. Marta blev så personlig och började berätta så öppet, om sin mamma och om livet. Vi grät tillsammans...

- Att sedan förstärka det programmet, att hitta rätt musik, gå ned i tempo och växla med stillbilder, då blir det riktigt bra. Det är inte självklart i dagens TV-utbud. 

Ola påpekar:

- Det är fantastiskt egentligen. Det är ett upplägg skapat här hemma hos oss och nu känner jag att vår lilla redaktion tar stora steg. 

Över stekos och hundpromenader kommer nya tankar och förslag till kommande produktioner.

Programserien med kändisar, plus Olas regelbundna jobb som programledare hos Viasat och dessutom egna påhittet, ”Småprogram från Storbritannien”,  (om Premier League), det blir inte så många lediga stunder...

Klippkort på flyget

Familjen har klippkort på flyget.

- Vid något tillfälle hann vi knappt åka hem till bostaden för att fixa med nya kläder innan vi var tvungna att kasta oss iväg till Arlanda igen... skrattar Lotta.

Hon har en bakgrund på SAS, TV4 och eget företag inom inredning. Hon står bakom planering och logistik i Wenström Television. Och inte minst, hon är den som håller i kameran.

Döttrarna Kajsa, Nina, och hennes kille William står för tekniken i alla bemärkelser, som redigering, webb, jinglar, mm.

- Det fungerar utmärkt och att jobba så här har ju så många fler värden än vad själva arbetet kan ge normalt, påpekar Lotta.

- Det känns nästan som att åka på utflykter. Vi får träffa intressanta människor, ofta kommer de med en eller fler familjemedlemmar och vi får personerna att ge lite mer av sig själva.

Testade London och Nice

Familjen inledde redan för ett år sedan en form av test på hela idén.

Pappa, mamma och döttrar flyttade till London och hyrde lägenhet i nio månader för att bevaka Premier League.

London-vistelsen stärkte dem och i somras hittade de en lägenhet i Nice med utsikt över Medelhavet. 

Från poolside och med en oemotståndlig utsikt över havet producerades 176 EM-program under tre veckor.

- Vi sände före, under och efter varje match.

Även Lagerbäck deltog

I huset bodde gamla kompisarna från alla inspelningar vid Premier League och Champions League, Ola Andersson, Bojan Djordjic och Bosse Petersson. Lars Lagerbäck deltog varje dag, trots att han hade lite annat tänka på som förbundskapten för Island.

- Vi köpte in mixer, parabol och lite annat så vi kunde sända, skrattar Ola.

- Vi var som en storfamilj och delade på alla sysslor.

- Så nog är vi kostnadseffektiva i det här bolaget.

Thomas Ejderhov


SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.