Sportway i gigantiskt avtal med hockeyn

 Mer ishockey via streaming-tjänster – det är innebörden i Svenska Ishockeyförbundets nya avtal med Sportway, ett företag som specialiserat sig på mediarättigheter, digitala lösningar och produktion av bredd och ungdomsidrott.

Sportways samarbete med ishockeyn inleddes redan 2019 och nu har parterna kommit överens om en fortsatt utbyggnad av automatiserad produktionsutrustning  i  landets ishallar,  och som bygger på avancerad AI -teknologi, (artificiell intelligens online).

Uppgörelsen är klar och alla är belåtna, från vänster Mats Larsson, styrelseledamot Ishockeyförbundet, Anders Nilsson, Live Arena, Jonas Persson, styrelseordförande Sportway, Christer Plars, kommersiell chef Svenska Ishockeyförbundet, Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet och Daniel Franck, vd Sportway

 Något som möjliggör sändningar online på  www.svenskhockey.tv. Ai-tekniken innebär användning av datorers styrka för att automatisera, i det här avtalet, bildupptagning av ishockeymatcher på ungdomsnivå och i seriepyramidens lägre divisioner, herrar och damer.

Ett fast kamerasystem med fyra linser som automatiskt väljer bildsekvens efter spelet. Matcher och grafik skapas i realtid via integration med förbundets statistiksystem och matchsekreteriat. Ljud, exempelvis speaker, kan läggas till manuellt.

Kamerariggar i 361 ishallar

I ett inledande skede kommer kamerariggar att monteras upp i 162 av landets 361 ishallar, och målsättningen är att över 30  000 matcher ska livesändas. Visionen är att samtliga ishallar inom några år ska kopplas upp för användning av AI-teknologi .

Inom industrin är AI-lösningar väl känd, , tekniken vilar på att maskiner/datorer ska klara samma uppgifter som en mänsklig varelse, men annorlunda och på ett  bättre sätt.

För ishockeyn är Sportway ett tekniksprång som öppnar nya kommersiella möjligheter, och inte minst ska stärka ishockeyns varumärke som är tilltufsat efter vårens turbulens, och generalsekreteraren Tommy Boustedts hastiga och påtvingade avgång.

-AI teknologi rymmer åtskilligt mer än live-sändningar, jag vill säga att förbundet  utöver underhållningsprodukten även erbjuds unika möjligheter att utveckla sporten och skaffa kunskapsbaser vad gäller träning, utbildning och forskning   för att nämna några områden där den här tekniken kan tillämpas, säger Daniel Franck, vd. på Sportway.

Köpa abonnemang

Tjänsten www.svenskhockey.tv kontrolleras av Svenska Ishockeyförbundet via bolaget Svensk Hockey TV AB.  Sportway har det operativa ansvaret och Live Arena, som varit partner till förbundet sedan 2012, utvecklar och sköter  teknik samt mjukvara.  Sportway har en 10 procentig ägardel  i moderbolaget, Svensk Hockey TV AB..

Genom att teckna abonnemang, helår, månad eller per match (PPV)  via www.svenskhockey.tv  ska föräldrar följa sina barns framfart på hockeyisen, i mobilen, i surfplattan eller framför TV:n. Ett helårsabonnemang kostar 995 kr kronor.

 Den initiala kostnaden är 80 000-100 000 kr för kamerariggen, en kostnad som delas mellan förbund och Sportway.

Den stora poängen är förstås att streaming-tjänsten ska ge klirr i klubbkassan. Intäktsfördelningen sker på basis av sålda abonnemang och beräknas i snitt ge förening med  10 ungdomslag cirka 40 000 kronor extra. Grundprincipen är att minst en tredjedel ska tillbaka till föreningslivet.

-Svensk ishockey vill vara sporten som engagerar och med den här tekniken kommer sporten att knytas samman och bli tillgänglig på ett helt nytt sätt, betonar Christer Plars, kommersiell chef på förbundet.

Nya teknikens möjligheter

-Med det här avtalet går vi vidare och utvecklar det samarbete som vi haft tidigare med Sportway.  Vi ser verkligen fram emot att erbjuda ishockey  via Svensk Hockey AB under kommande säsong, , då det är osäkert om publik kommer att finnas på plats, framhåller Christer Plars.

Idrottens Affärer har tidigare artiklar belyst hur den nya tekniken påverkar idrotten, och möjliggör nya intäktskällor, extra värdefullt i coronatider. Solidsport, som grundades redan 2008, har vuxit sig stora med live streaming inom ungdomsfotbollen, och har nyligen tecknat ett avtal med Svenska Handbollsförbundet.

Företaget Never Offside har utvecklat en app, Score, en helt ny kommunikationskanal för affärer mellan klubb, sponsorer och medlemmar.

 Ett datatåg rullar inom svensk idrott -coronasmittan har ökat hastigheten och klubbar och förbund har inte råd att stå kvar på stationen.

Kjell Nilsson   

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.