Sportway i gigantiskt avtal med hockeyn

 Mer ishockey via streaming-tjänster – det är innebörden i Svenska Ishockeyförbundets nya avtal med Sportway, ett företag som specialiserat sig på mediarättigheter, digitala lösningar och produktion av bredd och ungdomsidrott.

Sportways samarbete med ishockeyn inleddes redan 2019 och nu har parterna kommit överens om en fortsatt utbyggnad av automatiserad produktionsutrustning  i  landets ishallar,  och som bygger på avancerad AI -teknologi, (artificiell intelligens online).

Uppgörelsen är klar och alla är belåtna, från vänster Mats Larsson, styrelseledamot Ishockeyförbundet, Anders Nilsson, Live Arena, Jonas Persson, styrelseordförande Sportway, Christer Plars, kommersiell chef Svenska Ishockeyförbundet, Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet och Daniel Franck, vd Sportway

 Något som möjliggör sändningar online på  www.svenskhockey.tv. Ai-tekniken innebär användning av datorers styrka för att automatisera, i det här avtalet, bildupptagning av ishockeymatcher på ungdomsnivå och i seriepyramidens lägre divisioner, herrar och damer.

Ett fast kamerasystem med fyra linser som automatiskt väljer bildsekvens efter spelet. Matcher och grafik skapas i realtid via integration med förbundets statistiksystem och matchsekreteriat. Ljud, exempelvis speaker, kan läggas till manuellt.

Kamerariggar i 361 ishallar

I ett inledande skede kommer kamerariggar att monteras upp i 162 av landets 361 ishallar, och målsättningen är att över 30  000 matcher ska livesändas. Visionen är att samtliga ishallar inom några år ska kopplas upp för användning av AI-teknologi .

Inom industrin är AI-lösningar väl känd, , tekniken vilar på att maskiner/datorer ska klara samma uppgifter som en mänsklig varelse, men annorlunda och på ett  bättre sätt.

För ishockeyn är Sportway ett tekniksprång som öppnar nya kommersiella möjligheter, och inte minst ska stärka ishockeyns varumärke som är tilltufsat efter vårens turbulens, och generalsekreteraren Tommy Boustedts hastiga och påtvingade avgång.

-AI teknologi rymmer åtskilligt mer än live-sändningar, jag vill säga att förbundet  utöver underhållningsprodukten även erbjuds unika möjligheter att utveckla sporten och skaffa kunskapsbaser vad gäller träning, utbildning och forskning   för att nämna några områden där den här tekniken kan tillämpas, säger Daniel Franck, vd. på Sportway.

Köpa abonnemang

Tjänsten www.svenskhockey.tv kontrolleras av Svenska Ishockeyförbundet via bolaget Svensk Hockey TV AB.  Sportway har det operativa ansvaret och Live Arena, som varit partner till förbundet sedan 2012, utvecklar och sköter  teknik samt mjukvara.  Sportway har en 10 procentig ägardel  i moderbolaget, Svensk Hockey TV AB..

Genom att teckna abonnemang, helår, månad eller per match (PPV)  via www.svenskhockey.tv  ska föräldrar följa sina barns framfart på hockeyisen, i mobilen, i surfplattan eller framför TV:n. Ett helårsabonnemang kostar 995 kr kronor.

 Den initiala kostnaden är 80 000-100 000 kr för kamerariggen, en kostnad som delas mellan förbund och Sportway.

Den stora poängen är förstås att streaming-tjänsten ska ge klirr i klubbkassan. Intäktsfördelningen sker på basis av sålda abonnemang och beräknas i snitt ge förening med  10 ungdomslag cirka 40 000 kronor extra. Grundprincipen är att minst en tredjedel ska tillbaka till föreningslivet.

-Svensk ishockey vill vara sporten som engagerar och med den här tekniken kommer sporten att knytas samman och bli tillgänglig på ett helt nytt sätt, betonar Christer Plars, kommersiell chef på förbundet.

Nya teknikens möjligheter

-Med det här avtalet går vi vidare och utvecklar det samarbete som vi haft tidigare med Sportway.  Vi ser verkligen fram emot att erbjuda ishockey  via Svensk Hockey AB under kommande säsong, , då det är osäkert om publik kommer att finnas på plats, framhåller Christer Plars.

Idrottens Affärer har tidigare artiklar belyst hur den nya tekniken påverkar idrotten, och möjliggör nya intäktskällor, extra värdefullt i coronatider. Solidsport, som grundades redan 2008, har vuxit sig stora med live streaming inom ungdomsfotbollen, och har nyligen tecknat ett avtal med Svenska Handbollsförbundet.

Företaget Never Offside har utvecklat en app, Score, en helt ny kommunikationskanal för affärer mellan klubb, sponsorer och medlemmar.

 Ett datatåg rullar inom svensk idrott -coronasmittan har ökat hastigheten och klubbar och förbund har inte råd att stå kvar på stationen.

Kjell Nilsson   

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.