Sportway i gigantiskt avtal med hockeyn

 Mer ishockey via streaming-tjänster – det är innebörden i Svenska Ishockeyförbundets nya avtal med Sportway, ett företag som specialiserat sig på mediarättigheter, digitala lösningar och produktion av bredd och ungdomsidrott.

Sportways samarbete med ishockeyn inleddes redan 2019 och nu har parterna kommit överens om en fortsatt utbyggnad av automatiserad produktionsutrustning  i  landets ishallar,  och som bygger på avancerad AI -teknologi, (artificiell intelligens online).

Uppgörelsen är klar och alla är belåtna, från vänster Mats Larsson, styrelseledamot Ishockeyförbundet, Anders Nilsson, Live Arena, Jonas Persson, styrelseordförande Sportway, Christer Plars, kommersiell chef Svenska Ishockeyförbundet, Anders Larsson, ordförande Svenska Ishockeyförbundet och Daniel Franck, vd Sportway
Annons

 Något som möjliggör sändningar online på  www.svenskhockey.tv. Ai-tekniken innebär användning av datorers styrka för att automatisera, i det här avtalet, bildupptagning av ishockeymatcher på ungdomsnivå och i seriepyramidens lägre divisioner, herrar och damer.

Ett fast kamerasystem med fyra linser som automatiskt väljer bildsekvens efter spelet. Matcher och grafik skapas i realtid via integration med förbundets statistiksystem och matchsekreteriat. Ljud, exempelvis speaker, kan läggas till manuellt.

Kamerariggar i 361 ishallar

I ett inledande skede kommer kamerariggar att monteras upp i 162 av landets 361 ishallar, och målsättningen är att över 30  000 matcher ska livesändas. Visionen är att samtliga ishallar inom några år ska kopplas upp för användning av AI-teknologi .

Inom industrin är AI-lösningar väl känd, , tekniken vilar på att maskiner/datorer ska klara samma uppgifter som en mänsklig varelse, men annorlunda och på ett  bättre sätt.

För ishockeyn är Sportway ett tekniksprång som öppnar nya kommersiella möjligheter, och inte minst ska stärka ishockeyns varumärke som är tilltufsat efter vårens turbulens, och generalsekreteraren Tommy Boustedts hastiga och påtvingade avgång.

-AI teknologi rymmer åtskilligt mer än live-sändningar, jag vill säga att förbundet  utöver underhållningsprodukten även erbjuds unika möjligheter att utveckla sporten och skaffa kunskapsbaser vad gäller träning, utbildning och forskning   för att nämna några områden där den här tekniken kan tillämpas, säger Daniel Franck, vd. på Sportway.

Köpa abonnemang

Tjänsten www.svenskhockey.tv kontrolleras av Svenska Ishockeyförbundet via bolaget Svensk Hockey TV AB.  Sportway har det operativa ansvaret och Live Arena, som varit partner till förbundet sedan 2012, utvecklar och sköter  teknik samt mjukvara.  Sportway har en 10 procentig ägardel  i moderbolaget, Svensk Hockey TV AB..

Genom att teckna abonnemang, helår, månad eller per match (PPV)  via www.svenskhockey.tv  ska föräldrar följa sina barns framfart på hockeyisen, i mobilen, i surfplattan eller framför TV:n. Ett helårsabonnemang kostar 995 kr kronor.

 Den initiala kostnaden är 80 000-100 000 kr för kamerariggen, en kostnad som delas mellan förbund och Sportway.

Den stora poängen är förstås att streaming-tjänsten ska ge klirr i klubbkassan. Intäktsfördelningen sker på basis av sålda abonnemang och beräknas i snitt ge förening med  10 ungdomslag cirka 40 000 kronor extra. Grundprincipen är att minst en tredjedel ska tillbaka till föreningslivet.

-Svensk ishockey vill vara sporten som engagerar och med den här tekniken kommer sporten att knytas samman och bli tillgänglig på ett helt nytt sätt, betonar Christer Plars, kommersiell chef på förbundet.

Nya teknikens möjligheter

-Med det här avtalet går vi vidare och utvecklar det samarbete som vi haft tidigare med Sportway.  Vi ser verkligen fram emot att erbjuda ishockey  via Svensk Hockey AB under kommande säsong, , då det är osäkert om publik kommer att finnas på plats, framhåller Christer Plars.

Idrottens Affärer har tidigare artiklar belyst hur den nya tekniken påverkar idrotten, och möjliggör nya intäktskällor, extra värdefullt i coronatider. Solidsport, som grundades redan 2008, har vuxit sig stora med live streaming inom ungdomsfotbollen, och har nyligen tecknat ett avtal med Svenska Handbollsförbundet.

Företaget Never Offside har utvecklat en app, Score, en helt ny kommunikationskanal för affärer mellan klubb, sponsorer och medlemmar.

 Ett datatåg rullar inom svensk idrott -coronasmittan har ökat hastigheten och klubbar och förbund har inte råd att stå kvar på stationen.

Kjell Nilsson   

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Spotifygrundaren Daniel Ek ger sig inte. Arsenals ägarfamilj, Kroenke, har nobbat hans första trevare för att bli London-klubbens nya ägare. Men Ek är fortsatt intresserad av att köpa.

”De svarade att de inte behöver pengarna”, skriver han i ett uttalande på Twitter.

Efter en tid med tillåtelse om enbart åtta åskådare på publika evenemang låter 500 som en utopi. Men det är fakta och ska vara trovärdigt, för det kommer från högsta vederbörande.

Idrottsminister Amanda Lind sa det i en TT-intervju med Sveriges Radio på fredagsförmiddagen. Regeringens förslag är formulerat: från 17 maj ska 500 åskådare tillåtas, under förutsättning att smittoläget medger..

Svenska Bordtennisförbundet knyter samarbetsavtal med Karlskrona. Det är en tre-årig överenskommelse med fokus å på bordtennisevenemang.

Inledningsvis är det ett träningsläger för dam- och herrlandslagen i början av juli inför OS i Tokyo i sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen inom idrotten och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Riksidrottsnämnden, RIN (”idrottens högsta domstol”) ger Boden Hockey rätt i den inflammerade striden med ligaorganisationen Hockeyettan. Domen kan inte överklagas och är ett svårt bakslag för Svenska Ishockeyförbundet, som av RIN anmodas att skriva om sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

I domen har RIN ogiltigförklarat kravet på medlemskap i Hockeyettan enligt SIF:s tävlingsbestämmelser. För Boden Hockeys del är 1,5 års kamp för föreningsfrihet, bibehållet självstyre och principen om avtalsfrihet nu klargjord.

En synnerligen ovanlig värvning - danska Odense värvar BK Häckens huvudtränare Andreas Alm. Han lämnar BK Häcken när EM-uppehållet inleds i början av juni.

Hans klybbyte sker lagom när spekulationerna om att han löpte risk att bli sparkad efter Häckens bedrövliga inledning på allsvenskan.