De äldre ser skidor på TV, inte de yngre
Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord av mediemätningstjänsten MMS.
En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.
Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord av mediemätningstjänsten MMS.
En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.
De yngre har heltandra mediavanor, bekrädrar ytterligare en undersökning. Skillnaden i beteende är markant. Till de resultatet ska TV- bolag och sponsorer förhålla sig.
Vinterstudion i SvToch världscupens på skidor styr beteendet hos många tittare på helgerna. Här har SVT byggt en stor tittarbas under många år. Nu har Nent köpt bildrättigheterna och tar över ansvaret för sändningarna nästa år.
Frågan är hur läsarna reagerar. Påverkar förändringen det totala tittande, överger människor kanaler och blir fast i en annan för den skull?
Man kan också fråga sig hur ansvariga på Svenska Spel reagerar och agerar. Spelbolaget tog nyligen beslut om att gå in med 125 miljoner kronor i sponsring i Svenska Skidförbundet.
Den yngre generationen har till stor del en vana att nöja sig med facit eller snabbspolning v vid stora händelser. Även tidigare har det framkommit att det finns en mindre uthållighet och tålamod inför utdragna sändningar.
Statistiken från MMS är brutal och kall – den visar att en klar majoritet av tv-tittarna som följera Frida Karlson och övrigs svenska stjärnor i världscupen består av den äldre generationen.
En tittare av tio är under 40 år.
– Man måste hitta sätt att vara relevant för målgruppen och jag tror inte att linjär tv är sättet man är relevant på, säger längdlandslagets kommunikationschef Ulrika Sterner till DN.
- TV är för den äldre publiken. Det är småbarn och vuxna människor. Sedan är det ett ganska stort glapp, säger Ulrika Sterner som har en bakgrund hos Eurosport.
MMS presenterar tittarsiffror från Ruka, Lahtis, Falun och Ulricehamn, och det visar sig att 64 procent av tittarna är 60 år eller äldre medan 24 procent hör från åldersgruppen 40–59 år.
Med andra ord består 88 procent – knappt nio av tio tittare – av 40-plussare, påvisas i DN.
– Man kan nog dra växlar av vad det är för typ av sport, säger Ulrika Sterner och tar tar JVM i hockey som exempel och. Där fanns det en större grupp av yngre tittare.
Det framkommer också att andelen tv-tittare som var 60-plussare utgjorde 48 procent när Sverige slog Tjeckien med 7–1 i JVM-premiären på annandag jul.
I DN presenteras ytterligare ett exempel – vid VM-finalen i handboll i TV6 i för tre veckor sedan var andel tittare +60 dominerande, men inte alls i lika hög grad. 39 procent tillhörde den äldsta åldersgruppen mot 30 procent tittare i åldern 3-39 år gamla.
En intressant jämförelse är siffror från Norge. Tidningen VG konstaterade att ”Så gott som ingen under 19 år ser längdskidor på tv”. En undersökning visar att åtta av tio norska tv-tittare är 50 år eller äldre.”, skriver tidningen i artikeln där den före detta ordföranden i det norska toppidrottscentret Olympiatoppen, Bjørge Stensbøl, utbrister sorgset:
– Jag trodde att siffrorna var svaga, men inte så här dramatiskt dåliga. Det är trist.
Sidförbundes Ulrika Sterner konstaterar:
– Ddet är inte oroande eller problematiskt i dagsläget. Det har sett likadant ut över lång tid i många år, säger hon till DN.
– Jag har tittat på hur det ser ut i övriga idrotter som hockey, fotboll, friidrott och skidskytte. De är de populäraste sporterna och majoriteten är över 40 där också, precis som tittaren generellt.
Hon tror att framtidens sändningar av längdskidåkning successivt kommer fasas bort från den traditionella tv-rutan och övertas av andra plattformar och digitala tjänster.
Är det Youtube som gäller för att locka unga tittare?
– Ja, eller Tiktok kanske. Om man ska hårddra det så är det på Snapchat och Tiktok som man slår igenom. Det handlar om att finnas och vara relevant där ungdomar finns, säger Ulrika Sterner.
– Man måste hitta sätt att vara relevant för målgruppen och jag tror inte att linjär tv är sättet man är relevant på. Däremot vill vi ha kvar alla som är 50 och äldre, att de ska fortsätta titta på oss.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
När pingislivet kändes som allra bäst för Bordtennisförbundet, då blossar en infekterad strid upp med stjärnan Truls Möregårdh.
Det gav det andra. Framgångar i OS i Paris, stor uppmärksamhet, Flera framträdande spelare, en ungdomsidol växte fram och en megastor sponsor.Crafts miljardär, Torsten Jansson visade sin kärlek till sporten och inte nog med det. Han lät bygga en ny intenationell pingisarena i Småland.
Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .
Inte minst Ebba Andersson själv var förvånad och hade svårt att hitt a orden. Hon ville förklara hur det kunde gå till att hon vann igen i detta VM. På nytt besegrade hon Therese Johaug i en sekundstrid.
–Jag är själv lika överraskad, faktiskt, sa hon till Viaplay efter målgång. Indirekt medgav Ebba att inte ens hon själv hade trott att det skulle vara möjligt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.