De äldre ser skidor på TV, inte de yngre

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

 

De yngre har heltandra mediavanor, bekrädrar ytterligare en undersökning. Skillnaden i beteende är markant. Till de  resultatet ska TV- bolag och sponsorer förhålla sig. 

Vinterstudion i SvToch världscupens på skidor styr beteendet hos många tittare på helgerna. Här har SVT byggt en stor tittarbas under många år. Nu har Nent köpt bildrättigheterna och tar över ansvaret för sändningarna nästa år.

Frågan är hur läsarna reagerar. Påverkar förändringen det totala tittande, överger människor kanaler och blir fast i en annan för den skull?

Man kan också fråga sig hur ansvariga på Svenska Spel reagerar och agerar. Spelbolaget tog nyligen beslut om att gå in med 125 miljoner kronor i sponsring i Svenska Skidförbundet.  

Den yngre generationen har till stor del en vana att nöja sig med facit eller snabbspolning v vid stora händelser. Även tidigare har det framkommit att det  finns en mindre uthållighet och tålamod inför utdragna sändningar.

Statistiken från MMS är brutal och kall – den visar att en klar majoritet av tv-tittarna som följera Frida Karlson och övrigs svenska stjärnor i världscupen består av den äldre generationen.

En tittare av tio är under 40 år.

– Man måste hitta sätt att vara relevant för målgruppen och jag tror inte att linjär tv är sättet man är relevant på, säger längdlandslagets kommunikationschef Ulrika Sterner till DN.

- TV är för den äldre publiken. Det är småbarn och vuxna människor. Sedan är det ett ganska stort glapp, säger Ulrika Sterner som har en bakgrund hos Eurosport.

MMS presenterar tittarsiffror från Ruka, Lahtis, Falun och Ulricehamn, och det visar sig att 64 procent av tittarna är 60 år eller äldre medan 24 procent hör från åldersgruppen 40–59 år. 

Med andra ord består 88 procent – knappt nio av tio tittare – av 40-plussare, påvisas i DN.

– Man kan nog dra växlar av vad det är för typ av sport, säger Ulrika Sterner och tar  tar JVM i hockey som exempel och. Där fanns det en större grupp av yngre tittare.

Det framkommer också att andelen tv-tittare som var 60-plussare utgjorde 48 procent när Sverige slog Tjeckien med 7–1 i JVM-premiären på annandag jul. 

I DN presenteras ytterligare ett exempel – vid VM-finalen i handboll i TV6 i för tre veckor sedan var andel tittare +60 dominerande, men inte alls i lika hög grad. 39 procent tillhörde den äldsta åldersgruppen mot 30 procent tittare i åldern 3-39 år gamla.

En intressant jämförelse är siffror från Norge. Tidningen VG   konstaterade att ”Så gott som ingen under 19 år ser längdskidor på tv”. En undersökning visar att åtta av tio norska tv-tittare är 50 år eller äldre.”, skriver tidningen i artikeln där den före detta ordföranden i det norska toppidrottscentret Olympiatoppen, Bjørge Stensbøl, utbrister sorgset:

– Jag trodde att siffrorna var svaga, men inte så här dramatiskt dåliga. Det är trist.

Sidförbundes Ulrika Sterner konstaterar:

– Ddet är inte oroande eller problematiskt i dagsläget. Det har sett likadant ut över lång tid i många år, säger hon till DN.

– Jag har tittat på hur det ser ut i övriga idrotter som hockey, fotboll, friidrott och skidskytte. De är de populäraste sporterna och majoriteten är över 40 där också, precis som tittaren generellt.

Hon tror att framtidens sändningar av längdskidåkning successivt kommer fasas bort från den traditionella tv-rutan och övertas av andra plattformar och digitala tjänster.

Är det Youtube som gäller för att locka unga tittare?

– Ja, eller Tiktok kanske. Om man ska hårddra det så är det på Snapchat och Tiktok som man slår igenom. Det handlar om att finnas och vara relevant där ungdomar finns, säger Ulrika Sterner.

– Man måste hitta sätt att vara relevant för målgruppen och jag tror inte att linjär tv är sättet man är relevant på. Däremot vill vi ha kvar alla som är 50 och äldre, att de ska fortsätta titta på oss.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Striden i Hockeyettan fortsätter, trots  Ishockeyförbundets uppmaning att avbryta bojkotten mot Boden och Karlskrona och vägran att spela matcher I de lagens arenor. 

På fredagen meddelade Piteå Hockey att fredagskvällens möte med Boden Hockey i Björknäshallen är inställd.  Olof Östblom, ordförande i förbundets tävlingsutskott är informerad och har lämnat över ärendet till tävlingsnämnden, ordförande Jonas Sandberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.