De äldre ser skidor på TV, inte de yngre
Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord av mediemätningstjänsten MMS.
En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.
Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord av mediemätningstjänsten MMS.
En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.
De yngre har heltandra mediavanor, bekrädrar ytterligare en undersökning. Skillnaden i beteende är markant. Till de resultatet ska TV- bolag och sponsorer förhålla sig.
Vinterstudion i SvToch världscupens på skidor styr beteendet hos många tittare på helgerna. Här har SVT byggt en stor tittarbas under många år. Nu har Nent köpt bildrättigheterna och tar över ansvaret för sändningarna nästa år.
Frågan är hur läsarna reagerar. Påverkar förändringen det totala tittande, överger människor kanaler och blir fast i en annan för den skull?
Man kan också fråga sig hur ansvariga på Svenska Spel reagerar och agerar. Spelbolaget tog nyligen beslut om att gå in med 125 miljoner kronor i sponsring i Svenska Skidförbundet.
Den yngre generationen har till stor del en vana att nöja sig med facit eller snabbspolning v vid stora händelser. Även tidigare har det framkommit att det finns en mindre uthållighet och tålamod inför utdragna sändningar.
Statistiken från MMS är brutal och kall – den visar att en klar majoritet av tv-tittarna som följera Frida Karlson och övrigs svenska stjärnor i världscupen består av den äldre generationen.
En tittare av tio är under 40 år.
– Man måste hitta sätt att vara relevant för målgruppen och jag tror inte att linjär tv är sättet man är relevant på, säger längdlandslagets kommunikationschef Ulrika Sterner till DN.
- TV är för den äldre publiken. Det är småbarn och vuxna människor. Sedan är det ett ganska stort glapp, säger Ulrika Sterner som har en bakgrund hos Eurosport.
MMS presenterar tittarsiffror från Ruka, Lahtis, Falun och Ulricehamn, och det visar sig att 64 procent av tittarna är 60 år eller äldre medan 24 procent hör från åldersgruppen 40–59 år.
Med andra ord består 88 procent – knappt nio av tio tittare – av 40-plussare, påvisas i DN.
– Man kan nog dra växlar av vad det är för typ av sport, säger Ulrika Sterner och tar tar JVM i hockey som exempel och. Där fanns det en större grupp av yngre tittare.
Det framkommer också att andelen tv-tittare som var 60-plussare utgjorde 48 procent när Sverige slog Tjeckien med 7–1 i JVM-premiären på annandag jul.
I DN presenteras ytterligare ett exempel – vid VM-finalen i handboll i TV6 i för tre veckor sedan var andel tittare +60 dominerande, men inte alls i lika hög grad. 39 procent tillhörde den äldsta åldersgruppen mot 30 procent tittare i åldern 3-39 år gamla.
En intressant jämförelse är siffror från Norge. Tidningen VG konstaterade att ”Så gott som ingen under 19 år ser längdskidor på tv”. En undersökning visar att åtta av tio norska tv-tittare är 50 år eller äldre.”, skriver tidningen i artikeln där den före detta ordföranden i det norska toppidrottscentret Olympiatoppen, Bjørge Stensbøl, utbrister sorgset:
– Jag trodde att siffrorna var svaga, men inte så här dramatiskt dåliga. Det är trist.
Sidförbundes Ulrika Sterner konstaterar:
– Ddet är inte oroande eller problematiskt i dagsläget. Det har sett likadant ut över lång tid i många år, säger hon till DN.
– Jag har tittat på hur det ser ut i övriga idrotter som hockey, fotboll, friidrott och skidskytte. De är de populäraste sporterna och majoriteten är över 40 där också, precis som tittaren generellt.
Hon tror att framtidens sändningar av längdskidåkning successivt kommer fasas bort från den traditionella tv-rutan och övertas av andra plattformar och digitala tjänster.
Är det Youtube som gäller för att locka unga tittare?
– Ja, eller Tiktok kanske. Om man ska hårddra det så är det på Snapchat och Tiktok som man slår igenom. Det handlar om att finnas och vara relevant där ungdomar finns, säger Ulrika Sterner.
– Man måste hitta sätt att vara relevant för målgruppen och jag tror inte att linjär tv är sättet man är relevant på. Däremot vill vi ha kvar alla som är 50 och äldre, att de ska fortsätta titta på oss.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar