Därför uppstår Hockeyligan

Hockeyligan – det är namnet på gamla Elitserien i ishockey. Ett förtydligande av varumärket är ett steg i en långsiktig plan hur SHL ska utvecklas - och tjäna pengar på kuppen. Kanske kan man ana en titelsponsor framöver.
En taggad Jimmie Ericsson, Skellefteås lagkapten, med ny tröja och loggon SHL. "Dress for success", skulle man kunna säga.


Ytterst handlar det om en tydligare positionering och i förlängningen även ökad en ökad kommersialisering.

Elitserien - i vad?

Elitserien kunde lika gärna stå för en annan sport. Namnet används i bl a bandy, handboll och speedway, och det är ett skäl till en tydligare positionering.  SHL anger att det är i Sverige, att det är hockey och att det är en liga – ett tydligare varumärke.

Något som tidigare varit otydligt då namnen Elitserien, Hockeyligan, Svenska Hockeyligan och SHL använts.

SHL är en förkortning av Svenska Hockeyligan (nationellt) eller Swedish Hockey League (internationellt).

Joel gillar skiftet

Frölundas lagkapten Joel Lundqvist var en av spelarna som fick chansen att bli fotograferad i SHL:s logotyp.

- Namnbytet är bra. Nu blir det mer internationellt och det blir också ett enklare begrepp för ligan. Det blir kortare och mer sammanhängande med allting. , säger Lundqvist.

- Det är klart att folk kommer att säga fel i början, men man får ju jobba in att det nu är SHL som gäller.

Lättare locka partners

- SHL håller världsklass vad gäller kvalitet på ishockey, och är i allra högsta grad intressant nationellt såväl som internationellt. Därför vill vi arbeta vidare för att höja värdet för alla som tittar på hockey, säger Jörgen Lindgren, VD för SHL.

Han beskriver det som ett långsiktigt framtidsarbete som styrelsen och ägarna av SHL varit delaktiga i för att positionera ligan tydligare och förhoppningen är att det ska bli vägledande.

”För bättre underhållning, säkerställa kvaliteten på ishockeyn, samt ge ökade intäkter till klubbarna för att kunna investera i ligans framtida utveckling”, som Hockeyligan skriver i ett pressmeddelande.

Ge ökad service

Den nya visionen ”den totala sportupplevelsen” och kärnvärdet att ”skapa känslor” ska genomsyra allt från och med nu, vilket ställer krav på alla inom SHL att leverera det yttersta på alla fronter.

”All verksamhet ska alltid ha ishockeypubliken i fokus enligt den nya plattformen för SHL” och förhoppningen är att konsekvensen ska framkomma till nästa säsong.

- Den här förändringen gör att vi nu kan börja använda och investera i varumärket långsiktigt på ett helt annat sätt än vi gjort tidigare, säger Jörgen Lindgren.

Henrik Cleverdal (inte verifierad)

tis, 2013-06-18 08:00

1. Ett bra förtydligande

Än förändring i positiv riktning. Det blir tydligare vilken idrott det handlar om.

Mats Taxén (inte verifierad)

tis, 2013-06-18 08:49

2. SHL

En intressant detalj är att redan för 15 år sedan, 1998, så bestämde dåvarande vd:n på Svenska Hockeyligan Tommy Gustavsson att man skulle byta till detta namn. Men han hade inte förankrat beslutet ordentligt bland klubbarna och tvingades backa. De ansåg då att Elitserien är ett starkt varumärke, som man ska vara rädd om. Frågan är om det har ändrats sedan dess. Att det skulle sammanblandas med andra elitserier i Sverige tror jag inte på. När man pratar om Elitserien i Sverige är det ishockey. Det är andra sporter som får förklara sina namn.

Först Göteborg, sedan Malmö. Där har fotbollen haft sina flaggskepp. 08-omtådet har hamnat i bakgrundenkant. Tills nu, eller…

Djurgården är klart för semifinal i UEFA Europa Conference League. Samtidigt klättrar Sverige till plats 20 på UEFA:s ligaranking. I semifinalen väntar engelska Chelsea.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Nu har det hänt igen.  En bedragare har slagit till och lurat till sig pengar – den här gången mot en liten idrottsklubb. 226 000 kronor försvann från Häggenås Sportklubbs kassa.

– Det känns overkligt. Att en liten ideell förening ska drabbas så här. Det är pengar som vi har slitit för i åratal, säger Ida ordförande, Ida Lindman, till Östersunds-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.