Glenn Strömberg i mobilsatsning

Nu startar Glenn Strömberg ytterligare ett bolag, bl a ihop med journalisten Dan Vikman. Det nygrundade bolaget Fanstelecom AB har som målsättning att i första hand ge sport- och fotbollsbranschen ökade och nya intäkter på mobilsidan.
Med den italienska storklubben Juventus (här i form av forwarden Carlos Tevez) diskuterar Glenn Strömberg gemensamma affärer via sitt nya bolag. Foto: TT Nyheter

 

Från den egna karriären som fotbollsspelare, till rollen som kommentator, till matexpert, till krönikör på en fotbollssajt – men inte nog med det, nu tar Glenn Strömberg sats i ett nytt företag.

Fansen ska komma närmare klubbarna

Målet är att nå stora fansgrupper i klubbarna som också ska se intäktsmöjligheter.

- Vi pratar med tilltänkta partners i Italien. Tack vare Glenn blir det lättare där, men vi kikar även på Tyskland och Sverige samt USA, berättar Dan Vikman som nu har blivit delägare med Glenn i ytterligare ett bolag.

De äger sajten Gurufans tillsammans med en tredje person som är huvudfinansiär och vill vara anonym.

- När jag jobbade som journalist lärde jag känna Glenn. Sedan övergick jag till spelbranschen och drog med Glenn som ambassadör till Unibet 2001.

Spelbolag finansierar satsningen

De fortsatte tillsammans till Expekt 2006 och det blev mera aktuellt att göra något eget ihop.

Till EM 2012 blev det förverkligat, fotbollssajten Gurufans såg dagens ljus.

De fick till ett mycket förmånligt och långvarigt avtal med Nordicbet och i dag finns sajten på svenska, engelska, tjeckiska och italienska. Sajten är lokalt anpassad till respektive land med  lokala team. Snart lanseras också Gurufans på tyska.

Nu har de nått en ännu fördelaktigare uppgörelse.

- Partnerskapet med NordicBet är utvecklat och kommer att betyda mycket för Gurufans, dels för utvecklingen i Sverige, men också för expansionen i Europa, säger Glenn Strömberg.

Journalist och affärsman

- Synergierna är närmast perfekta och våra kunder kommer att få ta del av Glenns tips och analyser och även tävlingar och annat godis i form av utlottningar från Glenns matlinje, ”Glenn Strömberg Collection”, säger NordicBets marknadskoordinator Henrik Lengstedt.

NordicBet har därmed två av Sveriges tyngsta profiler på fotbolls- och hockeysidan, där Börje Salming redan är ansiktet utåt.

Dan Vikman har titeln VD och chefredaktör för Gurufans:

- I dag betraktar jag mig mera som affärsman än journalist eftersom jag har jobbat i så många år med marknadsfrågor. Visst, jag skriver en del, men inte så mycket som jag vill, jag hinner inte, berättar Dan Vikman som lämnade Stockholm 2001 för London och Unibet innan Expekt och Malta lockade 2006. Där stannade han i fyra år men är sedan drygt två år tillbaka i London.

Flyger och far

Det är där de båda kollegorna och kompisarna träffas. Glenn med sitt hem i italienska Bergamo har klippkort på flyget och passerar ofta London.

- Ja, han är fantastisk. I förra veckan gjorde han sex flygresor och referade fyra matcher. Han är en underbar som person och sprider positivitet runt sig var han än är.

Glenn, nu 53 år, och Dan Vikman,45, pratas vid varje dag, via Skype eller telefon, och beslut och idéer passerar i en oändlig rad.

- När vi träffas blir det oftast i London innan han ska ta nästa flight.

Med erfarenhet från flera bolag

Gamla kontakter och nya idéer ledde till ytterligare ett bolag, Fanstelecom.

- Lars-Erik Ottenvall är en god vän och vi har diskuterat lite idéer. Nu kom vi till ett beslut.

Glenn, Dan och Lars.Erik Ottenvall ingår i styrelsen och Johan Laring, med decennier bakom sig i näringslivet, är styrelseordförande. Fredrik Lindblom, med en lång telecom-erfarenhet, är också en av grundarna.

Samarbeta med klubbar

Affärsidén är att Fanstelecom ska samarbeta med sportens stora varumärken och via mobiloperatörer ska fansen kunna skaffa sig speciella sim-kort och abonnemang och få tillgång till speciell information, bli medlemmar i en vipklubb och få en alldeles speciell närhet till klubben och spelarna.

Vitsen med idén är att också klubbarna kan tjäna pengar.

Fanstelecom samarbetar med bolaget Limitless, som har världslicens att bedriva mobiltelefoni som virtuell operatör. Därigenom kan en partner till Fanstelecom bli en mobiloperatör med sitt eget, nischade namn. 

Thomas Ejderhov

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.