Leksand behöver 18 miljoner

Leksands IF Ishockey AB genomför en nyemission om drygt 18 miljoner kronor. Syftet är att förstärka finanserna inför det uttalade målet ”SM-guld senast 2019”. Nu ska likviditeten förstärkas.
Leksands IF planerar en ny emission för att förbättra likviditeten. I första hand vänder man sig till sina fans och förhoppningen är att för in 18 miljoner kronor.

 
I dag framhåller klubben den totala omvandlingen av de ekonomiska förutsättningarna och att återkomsten i SHL bidrar till att förbättra villkoren.

Vision om SM-guld

- Vi har från en mycket besvärlig situation, med bl.a företagsrekonstruktion, nu skapat en stabilitet i bolagets finanser och är på väg att etablera oss i högsta hockeyligan, SHL, säger vd:n Anders Doverskog.

- Med denna stabilitet i ryggen är det rätt tid att ytterligare förstärka våra finanser så att vi med trygghet kan fortsätta utvecklingen mot vår vision, SM-guld senast 2019. Året då vår förening fyller 100 år.

Efter emissionen ska handel i aktien organiseras senast under första kvartalet 2014 via en inofficiell handelsplats.

Trogna fans - och aktieägare?

Styrelsens ordförande, Sven Rosén, kommenterar:

- Att ha en ekonomi i balans och en rimlig likviditetsbuffert är av vikt när vi långsiktigt bygger för sportsliga framgångar. Genom denna nyemission tillskapar vi resurser och ger bolaget den arbetsro som krävs för långsiktig framgång.

Leksand har inte bara en rekordstor supporterskara utan också uthållig och trogen. Nu ska de bli aktieägare och utdelningen består av sportsliga framgångar. Med gissningsvis poster från 100 aktier dvs 2 000 kronor skall man få fansen att ge bort pengar.

Leksands ledning tror uppenbarligen på en god uppslutning.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.